1. april 2023 15:18

Prelazak na ekološka goriva u Srbiji ići će znatno sporije zbog kupovne moći stanovništva

Izvor: TANJUG

Foto: Shutterstock.com/pogonici, ilustracija

BEOGRAD - Obaveza uvođenja klimatski neutralnog goriva u Evropskoj uniji će otvoriti pitanja od velike važnosti za automobilsku industriju, ali će se kod nas te promene odvijati dosta sporije zbog kupovne moći stanovništva, rekao je Petar Veličković sa portala Polovni automobili povodom Zokona EU prema kojim se prekida prodaja automobila sa emisijom ugljen-dioksida (CO2) unutar Evropske unije od 2035. godine.

"Evropska unija je praktično u poslednjem momentu dozvolila proizvodnju vozila sa SUS motorima, koja bi koristila ekološko gorivo od 2035. godine. To je klimatski neutralno gorivo, ukoliko se proizvede od obnovljivih izvora energije. Ovom promenom otvoriće se neka nova pitanja od velike važnosti za automobilsku industriju", rekao je Veličković za Tanjug.

Kako je naveo, postavlja se pitanje koliko će koštati litar takvog goriva.

"Dok neke procene govore da cena ne bi trebalo da prelazi dva evra po litru, drugi smatraju da bi litar mogao da košta čak osam evra. Postoji i pitanje ko će i na koji način kontrolisati da li je vozač sipao sintetičko gorivo na pumpi ili običan beznin ili dizel, jer radi se zapravo o gorivima sa vrlo sličnim svojstvima, koja su proizvedena na drugačiji način", kaže Veličković.

Ipak, kaže on, već sada je jasno da će se kod nas promene odvijati znatno sporije.

"Pre svega, mi imamo ogromnu razliku u prodaji novih i polovnih automobila. Prošle godine je prodato 22.785 novih vozila, dok je prvi put registrovano preko 132.000 polovnjaka iz uvoza, što nam dosta govori o kupovnoj moći našeg stanovništva. Naš vozni park je u proseku star više od 17 godina, tako da će prelazak na ekološki prihvatljivija vozila trajati godinama", kaže Veličković.

On smatra da svakako ohrabruje to što raste interesovanje za ekološki prihvatljive automobile, što pokazuje i statistika portala.

"Prošle godine su hibridi činili 17 odsto ukupne prodaje novih vozila. U 2021. godini hibridi su činili 12 odsto tržišta, a u 2020. to je bilo svega šest odsto", kaže Veličković.

Dobra je stvar i što država pokušava da stimuliše vozače da kupuju ekološka vozila, kaže Veličković.

Ministri energetike zemalja članica Evropske Unije su odobrili zakon prema kojem se prekida prodaja automobila sa emisijom ugljen-dioksida (CO2) unutar Evropske unije od 2035. godine, nakon što je Nemačka dobila izuzeće za automobile koji koriste e-goriva, preneo je ranije Rojters.

Kako navode, novi automobili prodati od 2035. godine moraju da imaju nultu emisiju CO2, a oni koji budu prodavani od 2030. do 2035. moraju da imaju najmanje za 55 odsto nižu emisiju u odnosu na one iz 2021. godine.