21. jun 2023 20:17

Održan panel "Transformacija poslovnih procesa kroz prizmu e-arhive"

Izvor: TANJUG

podeli vest

Održan panel "Transformacija poslovnih procesa kroz prizmu e-arhive"

Foto: TANJUG/MILOŠ MILIVOJEVIĆ

BEOGRAD - Povodom donošenja novog zakona o arhivskoj građi i arhivskoj delatnosti koji će stupiti na snagu u januaru sledeće godine, a koji podrazumeva obavezu preduzeća da elektronskim putem arhiviraju dokumentaciju, u Beogradu je danas održan panel "Transformacija poslovnih procesa kroz prizmu e-arhive", sa ciljem da se ukaže privredi na važnost i novine koje donosi taj zakon.

Iz Udruženja kompanijskih pravnika Vukašin Petković naveo je da je tema današnjeg skupa veoma važna jer je potrebno čuvati arhive, čime se ujedno čuva istorija države i privrede.

 

"Mislim da je vazzno da se pozabavimo našom istorijom i da nastavimo kontinuitet poslova na osnovu onoga što se dešavalo u istoriji. Dobra stvar je da je država regulisala to pitanje kao neku vrstu obaveze, jer ranije kad nije bilo regulisano ljudi su na neki način to sami organizovali", rekao je Petković za Tanjug.

Direktor predstavništva Atlantic Grupe Zoran Daljević, čija kompanija sprovodi elektronsko arhiviranje dokumentacije oko šest godina, objasnio je da je najveći izazov pred malim preduzećima koja do sada nisu imala tu obavezu i dodao da očekuje da će država pomoći preduzećima oko usmeravanja, jer je potrebno da se obezbedi odgovarajući softver i organizacija.

"Za mala preduzeća je to malo komplikovanije nego za velika preduzeća. Svakako je e-arhiva neminovnost. U narednom periodu očekujem da se uvede i e-akciza i e-otpremnica kako bi se zaokružio ceo ciklus digitalizacije u oblasti finansija", rekao je Daljević.

 

On je naveo da je elektronsko arhiviranje dokumentacije značajno unapredilo poslovanje toj međunarodnoj kompaniji i omogućilo, između ostalog, manje štampanja i potrošnje papira.

"Takav način funkcionisanja doneo je pre svega unapređenje u smislu kontrole, pretraživanja, čuvanja i nekog lakšeg poslovanja u oblasti dokumentacije", rekao je Daljević.

Advokat Ivana Stefanović iz advokatske kancelarije TSG, objasnila je da je u našoj zemlji bio na snazi zakon o kulturnim dobrima koji je usvojen 1994. godine, ali da su dinamika poslovnog okruženja i digitalizacija podstakli da se razmišlja o izmenama zakona, zbog čega je usvojen novi zakon o arhivskoj građi i arhivskoj delatnosti.

 

"Mislim da je veliki izazov pred kompanijama danas, pre svega što početkom sledeće godine privredna društva imaju obavezu da organizuju arhiviranje i čuvanje dokumentacije u elekstronskom obliku. U tom smislu postoje podzakonski akti koje su usvojeni i smatram veoma važnim da svaka kompanija bude svesna obaveze i da joj na vreme pristupi kako bi bila u potpunosti usklađena sa važećim zakonama", navela je Stefanović.

Član Upravnog odbora kompanije ASEE Srbija Dejan Đokić naveo je da je u pogledu obaveze arhiviranja dokumentacije u elektronskom obliku najveći fokus privrede na mala i srednja preduzeća, jer su velike kompanije, kao i veliki deo srednjih spremnije na prilagođavanje tom načinu poslovanja.

 

"Deluje da mala preduzeća tek sada shvataju šta sve treba da se uradi, zašto je ovo važno i koliki je put pred njima. Čini se da su dobili ohrabrenje od svih učesnika da mogu to da završe u očekivanim rokovima", rekao je Đokić.

On je dodao da se na današnjem panelu govorilo i o bezbednosti podataka, efikasnosti, kao i načinu na koji timovi treba da budu organizovani u svom radu.

 

Izvršni partner za strategiju i razvoj Business Intelligence Institute-a Aleksandar Plavšin objasnio je da je cilj panela da se ukaže privredi na važnost i novine koje donosi novi zakon o arhivskoj građi, koji stupa na snagu 1. januara 2024. godine.

"Dobro je što ćemo imati priliku da sagledamo sve novine koje dolaze kroz prize koje su relevantne za prakticcnu primenu, a one podrazumevaju s jedne strane pružaoca i korisnike ressenja, takodje i pravni i regulatorni okvir u okviru koga čitava transformacija stupa na snagu", rekao je Plavšin.