21. avgust 2023 14:28
Petar Stanojević: Jedino ozbiljnije tržište za prirodni gas iz Luke Bar je Srbija
BEOGRAD - Jedino ozbiljnije tržište za prirodni gas iz Luke Bar je Srbija, ili moguće gasne elektrane od kojih je jedna na samoj granici sa Srbijom rekao je profesor na Fakultetu bezbednosti Petar Stanojević.
Stanojević za portal Energija Balkana napomenuo da Srbija upravo gradi gasovod Aleksandrovac -Tutin, čijim će završetkom gasovod stići praktično do crnogorske granice, kao i da je sa druge strane gasovod već stigao do Užica i Zlatibora.
"Imajući prethodno u vidu, jasno je zašto se govori o cevi koja bi se povezala sa Srbijom preko merno regulacione stanice u Bjelom Polju i gasovoda koji bi do nje stigao preko Zlatibora iz Srbije i iz Bara sa juga", istakao je Stanojević.
Stanojević je napomenuo da nigde nije eksplicitno naveden ovaj južni krak.
"Mislim da je pre dve godine Vlada Srbije čak odobrila garanciju za zaduživanje Srbijagasa, radi izgradnje gasovoda od Zlatibora do Pljevlja, ali se nije daleko odmaklo", objasnio je Stanojević.
Govoreći o kapacitetu koji se spominje, da Srbija iz Bara dobija 2,7 miliona metara kubnih prirodnog gasa dnevno, Stanojević je naveo da to čini oko 1 milijardu metara kubnih godišnje.
"Ovim pravcem snabdevanja mogla bi da se zadovolji oko trećine srpskih potreba za prirodnim gasom. Činjenica da Crna Gora nije članica EU je povoljna, imajući u vidu da onda ona ne mora da sledi slepo razne sankcione politike, koje mogu biti nametnute", rekao je on.
Prema rečima Stanojevića, problem može biti u tome što budući gasovod mora biti dugačak od 280 do 300 kilometara, a vredeće sigurno više od 300 do 400 milijardi evra.
Dodao je da treba imatu u vidu konfiguraciju terena i razdaljinu koja mora da se savlada.
Sama isplativosti ovog poduhvata zbog svega ovoga je, po mišljenju Stanojevića, upitna, ali kao moguće rešenje navodi dobijanje bespovratnih sredstava iz EU ili mešunarodnih fondova.
Stanojević je objasnio da je alternativa gasovodu prevoz gasa prugom.
"Postoje, naravno i alternative. Dve vozne kompozicije od po 22 kontejnerska vagona dnevno bi mogle da zamene potrebu za izgradnjom gasovoda. Istina, postoje bezbednosne dileme oko toga kako LNG treba transportovati vozovima", ukazao je Stanojević.
Stanojević je rekao da je slično sa naftom i derivatima nafte, gde bi dvanaest kompozicija vagona dnevno moglo da zameni Jadranski naftovod u snabdevanju Srbije sa sirovom nafton.