4. decembar 2023 14:59
Počela primena pravilnika o uslovima za obavljanje autonomne vožnje u Srbiji
BEOGRAD - Počela je primena pravilnika o uslovima za obavljanje autonomne vožnje u Srbiji, koji propisuje uslove za obavljanje autonomne vožnja, kao i proceduru izdavanja dozvole za testiranje vozila bez vozača.
Prema pravilniku objavljenom u Službenom glasniku, testiranje autonomnog vozila, može da obavlja pravno lice sa sedištem u Srbiji na osnovu dozvole koju izdaje Ministarstvo unutrašnjih poslova, tačnije teritorijalno nadležna organizaciona jedinica MUP na čijem se području odvija testiranje.
Ukoliko se testiranje odvija na teritoriji za koju je nadležno više organizacionih jedinica, dozvolu izdaje Uprava saobraćajne policije.
Dozvola se može izdati za jedno ili više autonomnih vozila, vrste L7 sa fabrički zatvorenom karoserijom, M1 ili N1, zaključno sa nivoom četiri automatizacije vožnje, na period od najduže godinu dana.
Pravilnik predviđa i da se kopija dozvole za vreme testiranja mora nalaziti u vozilu koje se testira, a lice koje se nalazi u vozilu u svojstvu vozača koji može vršiti testiranje je dužno da je na zahtev ovlašćenog lica pruži na uvid.
Dozvola mora da sadrži najmanje podatke o organizatoru testiranja, o autonomnom vozilu za koje se izdaje dozvola (marka, tip vozila, identifikaciona oznaka vozila, nivo automatizacije vožnje), ali i podatke iz planiranog radnog opsega automatizovanog sistema vožnje (ASV), naziv puta i relaciju na kojoj se vrši testiranje, vreme, sadržaj i način vršenja testiranja,
Potrebno je da u dozvoli bude navedeno i ime i prezime vozača i broj njegove vozačke dozvole, ime i prezime drugog lica koje će se za vreme testiranja nalaziti u vozilu, mere bezbednosti koje organizator mora preduzeti prilikom testiranja, kao i period važenja dozvole.
U pravilniku je navedeno da prilikom izdavanja dozvole, u zavisnosti od specifičnosti svakog pojedinačnog zahteva, može se dozvoliti celodnevno testiranje, testiranje u kraćem periodu ili se odrediti najduže trajanje svake pojedinačne vožnje, a takođe može se odrediti da se testiranje obavlja samo tokom trajanja obdanice.
Može se odrediti i broj testiranja poput broja dnevnih vožnji u određenom periodu, kao i ukupan broj testiranja u periodu važenja dozvole za testiranje.
Pravilnik predviđa i da se posebne mere bezbednosti mogu odrediti u zavisnosti od meteoroloških uslova, tako da se na primer testiranje obavlja samo u uslovima normalne vidljivosti.
Propisano je i da je dužnosti organizatora da prekine testiranje ako je ugrožena bezbednost saobraćaja, ako se ne sprovode mere bezbednosti određene u dozvoli, ali i ako se u vozilu koje se testira ne nalazi kopija dozvole za testiranje, odnosno ako to zahtevaju drugi razlozi bezbednosti.
Navedeno je i da je organizator testiranja dužan da, u vreme važenja dozvole, u elektronskom obliku čuva sve podatke i da na zahtev i u roku koji odredi nadležni organ omogući uvid, odnosno dostavi podatke, u cilju provere mera bezbednosti utvrđenih dozvolom.
Pravilnik o uslovima za obavljanje autonomne vožnje, kojim se bliže propisuju uslovi pod kojima se obavlja autonomna vožnja i procedura izdavanja dozvole za testiranje autonomnog vozila, doneo je ministar unutrašnjih poslova 22. novembra i stupio je na snagu osmog dana po objavi u Službenom glasniku.