7. decembar 2023 15:05

IATA: Treba pojačati napore za proizvodnju bio avio goriva koje emituje manje CO2

Izvor: TANJUG

Foto: Shutterstock.com/dragunov, ilustracija

ŽENEVA - Industrija nafte i gasa i proizvođači alternativnih goriva treba da pojačaju napore za proizvodnju avio goriva koje će manje zagađivati životnu sredinu da bi se pomoglo avio-kompanijama da smanje emisije ugljen dioksida, izjavila je u Ženevi glavni ekonomista Međunarodne asocijacije za vazdušni saobraćaj (IATA) Mari Ovens Tomsen.

Procenjuje se da vazduhoplovstvo emituje od dva do tri odsto ugljen dioksida od ukupne emisije na globalnom nivou.

Avio gorivo koje bi manje zagađivalo životnu sredinu košta između tri do pet puta više od tradicionalnog mlaznog goriva.

Do 2050. godine biće potrebno 500 miliona tona bio avio goriva (SAF) koje će manje zagađivati životnu sredinu da bi se ispunili ekološki ciljevi, dok će do 2030. godine 63 miliona tona SAF-a biti u proizvodnji, na osnovu prognoza IATA, preneo je Rojters.

IATA je navela da to investiciono opterećenje ne može pasti samo na aviokompanije.

Ovens Tomsen je procenila da bi avio-kompanije mogle da potroše do 2,4 milijarde dolara u 2024. godini više od svojih redovnih troškova za obezbeđenje SAF-a.

Desetine avio-kompanija su potpisale sporazume sa proizvođačima SAF-a širom sveta dok raste pritisak u Evropi da se ispune regulatorni zahtevi koji stupaju na snagu 2025. godine.

Proizvođači SAF-a su se žalili da nemaju tačne podatke koliko goriva treba da proizvedu i da bi se mogli suočiti sa problemima prekomerne ponude u narednim godinama.

Naftna kompanija Neste saopštila je u novembru da bi mogla imati višak proizvodnih kapaciteta SAF-a 2028. godine i da zahteva više sigurnosti u pogledu dugoročne potražnje za tom vrstom goriva.

Šef IATA Vili Volš rekao je da će sve proizvedene količine SAF-a biti iskorišćene.