4. januar 2024 11:03
PKS: Do 15. januara otvorene su prijave za poslodavce za dualno obrazovanje
BEOGRAD - Svi zainteresovani poslodavci mogu da se prijave za realizaciju dualnog modela obrazovanja do 15. januara, za neki od čak 83 obrazovna profila koji su u ponudi za školsku 2024/2025. godinu, najavili su danas iz PKS.
Rukovodilac Centra za edukaciju i dualno obrazovanje Privredne komore Srbije Mirjana Kovačević kaže da oni tradicionalno, u ovom periodu godine, rade na prikupljanju potreba privrede za kadrovima.
"Poslodavci iskazuju potrebe za učenicima različitih obrazovnih profila putem specijalizovanog veb portala dualnog obrazovanja. Među 83 obrazovna profila nalazi se i 10 novih, a kao oni za kojima postoji velika potreba na tržištu rada izdvajaju se vozač motornih vozila, tehničar elektronike i automatike, elektrotehničar za elektroniku na vozilima i dr. Na bazi potreba privrede kroz institucionalno pratnerstvo i saradnju Ministarstva prosvete i Kancelarije za dualno obrazovanje i Nacionalni okvir kvalifikacija Srbije biće kreiran Plan upisa u srednje škole za narednu školsku godinu", objašnjava Kovačević.
Prvi put otkada je dualni model obrazovanja zaživeo u Srbiji, predviđena je mogućnost finansijske podrške školama i privredi na osnovu Uredbe koju donosi Vlada Republike Srbije za svaku školsku godinu.
Kovačević je podsetila da je u proteklih 10 godina dualno obrazovanje u Srbiji ostvarilo značajne rezultate, o čemu svedoče i brojke - 950 kompanija koje pružaju mesta za izvođenje učenja kroz rad za oko 16.000 učenika u realizaciji 73 obrazovna profila, a u saradnji sa 186 škola.
"Prostor za unapređivanje ove oblasti, međutim, i dalje postoji. U prilog tome govore i nedavne izmene i dopune Zakona o dualnom obrazovanju koji reguliše ovu oblast, a koji je na snazi od 15. septembra tekuće godine. Ovaj model srednjeg stručnog obrazovanja će se u perspektivi razvijati u pravcu povećanja broja časova koje učenici mogu da provode na učenju kroz rad u realnom radnom okruženju. Zakon predviđa izmene u pogledu povećanja časova stručnih predmeta koji će se realizovati u kompanijama kroz učenje i kroz rad", dodaje Kovačević.
Od školske 2026/2027. godine, kako ističe, predviđeno je da minimum 60 odsto ukupnog broja časova stručnih predmeta u trogodišnjim profilima bude realizovano u kompanijama, odnosno 40 procenata u četvorogodišnjim obrazovnim profilima.
U narednih 10 godina očekuju se izazovi na polju dualnog obrazovanja u pogledu razvoja kompletno dualnih obrazovnih profila, na čemu Privredna komora Srbije radi sa partnerskim institucijama: Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, Austrijska razvojna agencija i Austrijski institut za razvoj obrazovanja, u okviru projekta Dualno srednje stručno obrazovanje, koji finansiraju Austrijska razvojna agencija (ADA) i Švajcarska agencija za međunarodnu saradnju (SDC).
O uspehu dualnog obrazovanja u Srbiji nedavno je govorila švajcarska ekspertkinja za razvoj dualnog obrazovanja Ursula Renold.
"Veoma sam ponosna što je Privredna komora Srbije tako aktivna, što nije slučaj u drugim zemljama. Srbija je dobar uzor u tome drugima, ali naravno, kompanije moraju same da donesu odluku i ovom prilikom želimo da motivišemo sve poslodavce da budu otvoreni za ovu priliku, da stupe u kontakt sa PKS ili nadležnom regionalnom komorom i da dobiju informacije o tome koje su mogućnosti ovog modela obrazovanja, na koji način započeti saradnju, ali isto tako i da dobiju savet o tome koja zanimanja su im trenutno potrebna ili će to biti u budućnosti. Sistem je još uvek u razvoju i, naravno, uvek ima mesta za unapređivanje, tako da su sve povratne informacije od poslodavaca veoma dobrodošle", istakla je Renold prilikom posete Srbiji.
Dodatne izmene koje su prepoznate novim Zakonom odnose se i na pojednostavljenu proceduru provere ispunjenosti uslova za izvođenje učenja kroz rad kod poslodavca.
Uz Zahtev za proveru ispunjenosti uslova, poslodavci sada dostavljaju četiri dokumenta, umesto nekadašnjih 11.
Još jedna od novina na polju dualnog obrazovanja jesu i trening alijanse, model udruživanja malih i mikro poslodavca u cilju realizacije planova i programa nastave i učenja, kako bi učenici ostvarili što više ishoda predviđenih konkretnim obrazovnim profilom.
Kroz ovaj model poslodavcima je omogućeno da u partnerstvu obučavaju mlade ljude kako bi po završetku školovanja bili kompetentni i kvalifikovani za posao za koji se obrazuju.
Dualno obrazovanje, kao model srednjeg stručnog obrazovanja u kome učenici stiču znanja i veštine na dva mesta - u školi i kod poslodavca, u realnom radnom okruženju, zasnovano je na potrebama privrede.
Ono predstavlja model dugoročnog ulaganja u buduće kadrove, a cilj je da po završetku formalnog obrazovanja učenici budu osposobljeni da odgovore zahtevima privrede i aktivno se uključe u radne procese.
"Na ovaj način smanjuje se jaz koji postoji između ponude i potražnje na tržištu rada", zaključuje Kovačević.