24. januar 2024 13:00
Maljković: Svi trgovinski lanci prepoznaju korist od uvođenja samouslužnih kasa
BEOGRAD - Sekretar Udruženja za turizam i trgovinu Privredne komore Srbije Tijana Maljković izjavila je danas da je prošle godine zabeležen porast korišćenja samouslužnih kasa u odnosu na 2022, kao i da mnogi trgovinski lanci planiraju njihovo uvođenje, a oni koji ih već poseduju uvođenje dodatnih.
"Što se tiče kupaca, stvar je navike. Teško se odlučuju da probaju, ali kada probaju ono što definitivno govore podaci trgovinskih lanaca u odnosu na 2022. godinu u poređenju sa prošlom, porast korišćenja samouslužnih kasa je zaista primetan. Zato gotovo svi trgovinski lanci žele da investiraju u edukaciju radnika i ove nove sisteme", rekla je Maljkovićeva za Tanjug.
Osim što je bila ideja uvođenja ovih kasa, kako su nedavno preneli strani mediji, jeste da se smanji broj zaposlenih u objektima trgovinskih lanaca, jer samouslužne kase kupcima pružaju i određeni komfor, a Maljković ističe da su se neki trgovinski lanci odlučili na uvođenje ovih kasa upravo iz ovog drugog razloga - većeg komfora kupaca.
"Kupci imaju veći komfor kada su u pitanju samouslužne kase i upravo su se neki ritejleri odlučili na uvođenje tih kasa iz tog razloga. Mogu da ponude nešto novo i moderno, izbor kojom brzinom će se neko naplatiti, spakovati i otići iz objekta", objasnila je Maljkovićeva.
Samouslužne kase u Srbiji u najvećem broju nalaze se u velikim gradovima kao što su Beograd, Novi Sad i Niš, a kada je reč o trgovinskom formatu, dodaje Maljkovićeva, reč je o hipermarketima i supermarketima.
"U razgovoru sa našim članicama koje najvećim delom i čine najveći broj tih trgovinskih objekata prehrambenom robom, njihov stav je da u onim objektima gde postoje samouslužne kase i regularne kase, preko 30 odsto prometa upravo ide preko tih samouslužnih kasa", istakla je ona.
Cilj ritejlera u Srbiji, dodaje, jeste da nastave sa uvođenjem novog broja kasa, a određeni broj hipremarketa planira njihovo uvođenje do kraja ove godine.
"Primećuju da naši judi sve više koriste samouslužne kase. U manjim prodavnicama, lokalnog karaktera, takve kase ne postoje ne samo zbog toga što ne žele da uvedu, nego zbog prostora, jer zahteva još jedan deo objekta koji bi se prilagodio tome", rekla je Maljkovićeva.
Ona je istakla da svi ritejleri rade i na obuci zaposlenih u trgovinskim lancima, na uvođenju novog sistema i prilagođavanju svemu tome.
"Možemo navesti da trgovinski lanac Merkator, koji ima Rodu i Merkator prodavnicu, od ukupno 1.300 kasa u svojim prodavnicama 64 su samouslužne, i planiraju još 10 do kraja godine. Vidite iz ovoga koliko je možda teško uvesti ove kase u prodavnice, i koliko vremena treba da bi se svi edukovali i uveli nove sisteme", rekla je Maljkovićeva.
Ono što je razlika u vezi sa Amerikom i Azijom i drugim kontinentima koji su davno uveli samouslužne kase, kaže, oni su čak u nekim objektima potpuno izbacili zaposlene i postoje samo samoslužne kase.
"Ipak, zbog različitog starosnog doba kupaca i zbog prilagođavanja, ispostavilo se da nije uvek dobro i upravo zato ukidaju ovakav sistem u objektima, bez kasira i zaposlenih", rekla je Maljkovićeva.
Ona je navela da su ritejleri u Srbiji za to da postoje regularne kase sa prodavcima koje će biti na raspolaganju kupcima i pored njih jedan broj samouslužnih kasa.