6. februar 2024 20:43
Kristofer Hil: Srbija treba da iskoristi priliku da postane važan ekonomski igrač u Evropi
BEOGRAD - Sjedinjene Američke Države veoma cene odnos sa Srbijom i smatraju da Srbija treba brzo da iskoristi priliku da postane važan ekonomski igrač u Evropi, izjavio je večeras ambasador SAD Kristofer Hil na Generalnoj skupštini Američke privredne komore (AmCham).
"Imamo mnogo toga zajeničkog iako povremeno postoje problemi sa kojima moramo da se suočimo", rekao je Hil i dodao da 2024. godina nije važna samo zbog izbora širom sveta, već i zato što će odrediti šta je to što će Srbija i SAD moći da urade zajedno u mnogim esencijalnim i važnim oblastima, posebno u biznisu.
Prema njegovim rečima, zato je u dodatnom približavanju Srbije i SAD uloga Američke privredne komore veoma važna.
Hil je dodao da gleda u budućnost i to u 2027. koja iako je daleko brzo dolazi i podsetio da je to važna godina za Srbiju zbog manifestacije Expo i zbog mogućnosti koje ta svetska izložba donosi.
"U ambasadi, uveravam vas, gledamo na odluke u vezi sa investicijama, tenderima i njihovom transparentnošću kao i na fer uslove koji će dovoditi američke kompanije u Srbiju", rekao je Hil.
Naglasio je da je u mnogim aspektima vreme za Srbiju da "bez obzira na agendu EU" iskoristi priliku da postane važan ekonomski igrač u Evropi "bez obzira na to što je mala kada se uporedi sa nekim zemljama".
"Kao što vidite u NBA, nije bitno ako si mali, ali moraš biti brz. Moraš biti fokusiran i spreman da ideš napred kada je lopta kod tebe. Tako da, svi koji su tu prisutni u AmCham, morate da radite najbolje što možete na uspešnim projektima. Moramo da radimo efikasno, moramo da učinimo da nas doprinos bude što veći, da ekonomija bude transparentna, dovoljno dobra, da nastavlja da privlači investirore koji će želiti da kažu da žele da budu njen deo", rekao je Hil.
Dodao je da svi moraju da rade što bolje, ali da postoje i oni koji često govore o teškoj i turbulentnoj istoriji Srbije.
"Činjenica je da je prošlo 25 godina od tada kada je bilo teško Srbiji, ali 25 godina je možda dovoljno vreme da razmislimo šta se desilo, da obratimo pažnju, da razgovaramo gde treba da počnemo da gledamo napred kako bi budućnost bila bolja od prošlosti", naveo je ambasador.
Predsednik AmCham Stefan Lazarević izrazio je očekivanje da će nova Vlada Srbije za razliku od prethodne imati pun mandat kako bi mogla da se fokusira na kreiranje stabilnog poslovnog okruženja i kako bi mogla da se bavi ubrzavanjem procesa EU integracija.
Lazarević je rekao da su u protekle dve godine od izbora članova odbora svi bili svedoci ekonomskih izazova, kako na globalnom nivou, tako i u Srbiji.
Podsetio je da je rat u Ukrajini prouzrokovao mnogo loših stvari, između ostalog i energetsku neizvesnost i krizu, inflaciju, probleme u lancima snabdevanja koji su nasleđeni iz perioda pandemije.
"U takvim okolnostima Upravni odbor AmCHam-a je želeo da kreira dugoročnu strategiju koju smo imali priliku da izložimo vladi Srbije sa ciljem ublažavanja efekata krize u kratkom periodu, a u dugoročnom sa ciljem kreiranja stabilnog poslovnog okruženja u Srbiji", rekao je Lazarević.
Naveo je da su u okviru te strategije definisane četiri prioritetne oblasti: digitalna tranformacija, dosledno sprovođenje zelene agende u oblastima energetike i zaštite životne sredine, unapređenja sistema zdravstvene zaštite i podrške svim regionalnim inicijativama koje za cilj imaju ekonomske integracije.
"Takođe, bavili smo se unapređenjem ekonomskih odnosa Srbije i SAD i imali smo niz sastanaka sa predstavnicima Senata i Kongresa nakon čega je definisan okvir za unapređenje odnosa dveju zemalja", rekao je Lazarević i dodao da u narednom periodu očekuje realizaciju nekih preporuka iz tog okvira.
Američka privredna komora predstavila je na Generalnoj skupštini u Beogradu, najvažnije rezultate rada u protekloj godini u Srbiji.
Kako je rečeno na skupu, jedan od važnih zadataka te organizacije bio je rad na unapređenju poslovnog okuženja za podsticanje investicija, posebno u oblasti obnovljivih izvora enrgije, kao i izmena zakona o trgovini i oglašavanju.