21. novembar 2024 10:56

Otvorena izložba "Ples, otpor, (ne)rad" u Muzeju suvremene umetnosti u Zagrebu

Izvor: TANJUG

Foto: Sanja Bistričić

ZAGREB - Izložba "Ples, otpor, (ne)rad. Kulturni, politički i umetnički aspekti plesa za vreme i nakon Jugoslavije" otvorena je u Muzeju suvremene umetnosti u Zagrebu kao deo projekta Stanice Servisa za savremeni ples.

Kako su saopštili organizatori izložba predstavlja napore da se savremeni ples na prostoru Jugoslavije posmatra kao zajednički kulturni prostor koji, uprkos svim političkim lomovima, i dalje opstaje u svojim dinamičnim i jedinstvenim manifestacijama.

Upravnica Muzeja suvremene umetnosti Vesna Meštrić istakla je zadovoljstvo povodom otvaranja ove izložbe i rekla je da ona veoma važna, jer je fokusirana na savremeni ples i arhiviranje plesa.

"Ovo je zaista pravo mesto za takvu izložbu, jer smo tokom pet godina imali sjajnu saradnju sa plesnim festivalom Antisezona koji je ovde započeo. On je sada i deo našeg godišnjeg programa, što smatram veoma važnim za ovu instituciju, za našu misiju, i naš region, jer je savremeni ples deo sveta savremene umetnosti", rekla je Meštrić.

Kustos izložbe Rok Vevar izjavio je da je proces arhiviranja i istorizacije plesne scene započeo pre više od deset godina i razvijao se uz podršku nekoliko lokalnih i evropskih projekata.

On je istakao da je najveće dostignuće način na koji su svi sa prostora bivše Jugoslavije radili zajedno kako bi pronašli značajne i međusobno povezane dokumente.

Sa njim je saglasna i ko-kustostkinja Biljana Tanurovska-Kjulavkovski koja je dodala da želi da nastavi da gradi ovu proširenu arhivu.

BloombergAdria.com

 

Na izložbi su prikazani materijali koji svedoče o radu i delovanju preko 100 umetnika i umetničkih kolektiva, kao i teoretičara i mislilaca koji su beležili društvene, kulturne, umetničke i političke transformacije plesnog tela i plesnog rada.

Izložba se sastoji od dokumenta iz Hrvatske iz dvadesetih godina prošlog veka, materijala iz Ljubljane iz tridesetih, preko Drugog svetskog rata koji igra veoma važnu ulogu na izložbi, i naravno decenija do raspada Jugoslavije i nakon toga.

Tim istraživača koji je radio na izložbi čine Slavčo Dimitrov, Milica Ivić, Tea Kantoci, Igor Koruga, Iva Nerina Sibila, Biljana Tanurovska-Kjulavkovski, Rok Vevar i Jasmina Založnik, dok su glavni kustosi Biljana Tanurovska-Kjulavkovski i Rok Vevar uz kustosku podršku Jasne Jakšić.

Producentkinja je Marijana Cvetković, a izvršna producentkinja Ana Letunić, dizajn izložbe je uradio umetnik Siniša Ilić, a vizuelni identitet Andrej Dolinka.

BloombergAdria.com

 

Kako je saopšteno izložba nije napravljena kao neki finalni akt kroz prikazani materijal, već kao još jedan korak na putu izgradnje i artikulacije odnosa koji se uspostavljaju kroz odabrane artefakte.

"Čitav ovaj proces predstavlja se kao (ne)radni material, kao prostor za istraživanje sa svojim raznorodnim potencijalima", navodi se u saopštenju.

Teme koje se obrađuju kroz nekoliko celina su feminizam, pitanje roda i želje, formacije, odnosi i samoorganizacija, prelaženje granica, transgresija plesnog rada i druge.

U okviru izložbe zvanično je predstavljen i otvoren digitalni plesni arhiv NADA – (Non)Aligned Dance Archive koji nudi mogućnost istraživanja, pretraživanja i korišćenja arhivskog materijala iz istorije savremenog plesa na prostoru nekadašnje Jugoslavije i njenih naslednica.

Do 23. novembra na nekoliko lokacija u Zagrebu biće održana koreografska konferencija "Bodies in Free Fall".

BloombergAdria.com

 

Deo programa je i knjiga koja prati rad na arhivu i izložbi „Bodies of Dance: Aspects of Dance as Cultural, Political, and Art Work in Yugoslavia and After” koju su uredile Nika Arhar i Jasmina Založnik.

Ova knjiga svojom istorijsko-teorijskom pozicijom pruža politički, kulturni i umetnički okvir u kome se pojavljuje moderni i savremeni ples u Sloveniji, Hrvatskoj, Srbiji i Makedoniji.

Plesna predstava koreografa Igora Koruge "Želja da se napravi čvrsta istorija završiće se neuspehom" sa šestoro pionira savremenog plesa u Srbiji, Nelom Antonović, Jelenom Jović, Anđelijom Todorović, Sanjom Krsmanović Tasić, Borisom Čakširanom i Tatjanom Pajović deo je programau okviru kog je organizovana izložba, plesna koreografija i knjiga.

Izložba o istoriji jugoslovenskog savremenog plesa nastala je nakon četiri godine zajedničkog rada u okviru projekta (Non)Aligned Movements regionalne plesne mreže Nomad Dance Academy, a čiji je koordinator Stanica Servis za savremeni ples.

Izložba je organizovana uz podršku programa Kreativna Evropa EU, te programa Culture for Democracy Švajcarske agencije za razvoj i saradnju i Hartefakta.