13. april 2023 12:37
Izložba "Partizanka i Fragonar. Kolekcija slika Jovanke Broz" biće otvorena 13. maja u Jagodini
JAGODINA - U subotu, 13. maja u 19 časova, u Galeriji Muzeja naivne i marginalne umetnosti u Jagodini, biće otvorena izložba "Partizanka i Fragonar. Kolekcija slika Jovanke Broz" nastala u saradnji sa Muzejem Jugoslavije i Galerijom Matice Srpske, najavili su organizatori.
Autori izložbe su Ana Panić, viši kustos Muzeja Jugoslavije, i Nikola Ivanović, kustos Galerije Matice Srpske.
Ovu izložbu pratiće i izložba haljina i aksesoara koje su bile po prvi put izlo?ene u Galeriji RTS-a u okviru izložbe "Jovanka Broz u boji", čiji je kreativni direktor istaknuti modni dizajner Igor Todorović a ko-autorke izložbe modna dizajnerka i kostimografkinja Maja Nedeljković Davidovac i kustoskinja Mirjana Menković.
Taj bogati dodatak izložbi MNMU je organizovao u saradnji sa RTS-om i porodicom Jovanke Broz.
Dr Ivana Bašičević Antić, direktorka Muzeja naivne i marginalne umetnosti, povodom ove izložbe je rekla da svaki muzej iza svij put.
"Ima viziju zbog koje je osnovan i misiju koju sprovodi u svom radu. No, u cilju da proširi svoju publiku da sa idejama te vizije prodre do što većeg broja ljudi, potrebne su nekad izložbe koje su na određeni način neočekivane i kojom druge institucije predstavljaju svoje vizije kod nas. U ovom slucaju, odlučili smo da ugostimo izložbu "Partizanka i Fragonar", Muzeja Jugoslavije i Galerije Matice Srpske, koja se dosad pokazala kao veoma interesantna za "široku publiku" kazala je Bašičević Antić.
Ona je o samoj izložbi napomenula da "otvara nekoliko tema za razmišljanje, počev od ideologije kojom se bavi već i u samom naslovu, do rodnog pitanja jer se Jovanka Broz svakako nalazi uvek u senci svog supruga, dakle Tita, a gotovo nikad sama u svetlu svojih ličnih odluka i razmišljanja"
"Najzad, ova izložba vrši i osnovnu muzeološku ulogu, a to je upoznavanje publike sa važnim delima jugoslovenske umetnosti poput Miljenka Stančića, Ljube Babića i Vlaha Bukovca. Kako je izložbu videla publika u Novom Sadu i okruženju, nakon toga se sa njom upoznala publika u Somboru, a videće je u 2024. godini i beogradska publika, na nama je bilo da omogućimo građanima Jagodine i okruženja da se sa njom upoznaju. U tom smislu ova je izložba takođe i korak u povezivanju MNMU sa drugim republičkim ustanovama kulture, što je jedan od važnih aspekata našeg postojanja" kaže Bašičević Antić.
Na izložbi "Partizanka i Fragonar. Kolekcija slika Jovanke Broz" biće izloženo 36 dela koja su se tri decenije nalazila u vili koju je Jovanka Broz koristila nakon smrti svog supruga Josipa Broza u Bulevaru kneza Aleksandra Karađorđevića broj 75 (nekada?njem Bulevaru mira koji se pre toga zvao Bulevar Oktobarske revolucije).
Izlaganje ovih dela ima dvostruki značaj: s jedne strane radi se o umetničkim predmetima koje publika do sada nije imala priliku da vidi, a s druge ona predstavljaju imaginarni muzej sećanja Jovanke Broz kroz koji se mogu rekonstruisati delovi i detalji njenog ?ivota i stvoriti slika vremena u kom je živela.
Izložena umetnička dela, koja su poslednje trideset tri godine Jovankinog života oplemenjivala prostor u kom je živela, na poseban način današnjoj javnosti objašnjavaju fenomen Jovanke Broz - njenu ličnost i osećaj za umetnost, ali ne i njenu istorijsku ulogu i političku poziciju.
Izložbu će biti proširena dodatnim sadržajem pa će tako u saradnji sa RTS-om i porodicom Jovanke Broz, publika moći da vidi originalne odevne komade iz jedinstvene kolekcije Jovanke Broz koji su bili izložene u holu RTS-a u septembru 2021.godine.
Ekskluzivno će biti prikazane toalete koje je nekadašnja prva dama nosila u oficijelnim prilikama, a koje dosad publika u Jagodini i regionu nije mogli da vidi. Ova izložba haljina, koja će pratiti izložbu "Partizanka i Fragonar", ujedno će svedočiti i o protokolu, etikeciji i načinu života ali će otkriti i deo ličnosti Jovanke Broz.
Odeća Jovanke Broz imala je dvostruki karakter, u diplomatskim krugovima korišćena je kao diplomatsko sredstvo za unapređenje međunarodnih odnosa države i brendiranje Jugoslavije u svetu, dok je za domaću javnost, birajući nešto skromnije modele, bila element povezivanja sa širim društvenim slojevima i sredstvo nove vlasti da se u državi, federaciji naroda, stvori jedinstven jugoslovenski nadnacionalni identitet.