1. maj 2023 10:42

Holandija: Više od 200 oldtajmera i automobilskih ikona na najvećoj aukciji ikada

Izvor: TANJUG

Foto: Shutterstock.com/myphotobank.com.au, ilustracija

DORDREHT - Stari i retki automobili koji predstavljaju istorijsko svedočanstvo, posebno iz privatnih kolekcija kojima se može pohvaliti i Beograd, privlače ogromnu pažnju, a jedna od takvih, nedavno otkrivena u malom mestu na zapadu Holandije, sredinom maja će se naći na najvećoj aukciji old tajmera ikada.

Oči kolekcionara iz celog sveta zbog toga su uprte u holandsku aukcijsku kuću koja je najavila epsku aukciju oldtajmera koji su činili privatnu kolekciju Ada Palmena, a u kojoj se nalaze i automobilske ikone kao što su Mercedes-Benz 300S Roadster, Aston Martin Lagonda, Alfa Romeo 2600 Spritn Zagato, brojni Ferariji, Bentliji .... neki vredniji i od pola miliona evra.

U svetu kolekcionarstva, termin "nađeno u ambaru" prilično se zloupotrebljava, ali ta predstojeća aukcija klasičnih automobila, koje je Ad Palmen (84) iz holandskog gradića Dordreht skupljao duže od 40 godina, je upravo to.

Kako prenose lokalni mediji, kao i oni globalni i specijalizovani za priče o najluksuznijim i najskupocenijim automobila, u toj kolekciji, jednoj od najvećih koju je svet ikada ugledao, nalazi se 230 klasika, koje je Palmen decenijama brižljivo skupljao i čuvao na tri različite lokacije - u dva objekta i jednoj crkvi.

Ogromnu, neverovatnu zbirku automobila, epskih razmera, koji su odlučno odoleli zubu vrema, skoro niko nije video. Čak ni komšije nisu imale pojma šta se krije unutar "ambara".

Kako prenosi lokalni Dodtcentral Ad Palmen je pre godinu dana morao da se odrekne svog životnog dela - kolekcije od 230 brižljivo biranih automobila, sada već oldtajmera.

"Palmen je u prošlosti posedovao nekoliko kompanija u Dordrehtu. Nije imao ortaka, dece i naslednika. Bio je ono što neki ljudi nazivaju pustinjakom. Živeo je tako povučeno da je malo ko znao za blago skriveno u dva ambara i jednoj crkvi", prenose mediji.

Dordtcentral podseća da je u februaru 2022. izbio požar u jednom od 'magacina' Palmenovih oldtajmera, što se manje-više poklopilo sa pogoršanjem zdravlja kolekcionara iz Dordrehta.

Prema rečima vlasnika preduzeća koje posluje odmah pored 'magacina' sa velikim delom kolekcije, Palmen je retko, ako je i ikada, puštao nekoga u ambare da se dive njegovoj kolekciji.

"Jednom davno po automobil je došao kupac iz SAD. Ali prema Palmenu, on je ponudilo premalo i automobil nije prodat. Očigledno da Palmen nije mogao da se odvoji od svojih automobila. Kada se njegovo mentalno zdravlje prošle godine pogoršalo, imovina gospodina Palmena završila kod kustosa", naveo je vlasnik preduzeća kojem je Palmen bio komšija.

Komšija koji je želeo da ostane anoniman dodao je da lično misli da Palmen ne bi želeo da se automobili prodaju zasebno.

"Želeo bi da ih neko sve zadrži i dalje budu kolekcija", rekao je komšija i podsetio da je sada sve preuzeo Niko Aldernik iz Galerije automobila iz Brumena u koji 19. maj organizuje on lajn aukciju.

Biće to prilika, kako je Aldernik najavio na nacionalnoj TV da ljudi pogledaju kakvo blago čini Palmenovu kolekciju od Maseratija, Ferarija, Jagura, Aston Martina, Bentlija, BMW-a do Alfa Romea, Lancie...

Neki mediji navode da je Palmen bio profesionalni trgovac retkim i specijalnim automobilima od sredine 60-ih, pre nego što je počeo da sakuplja vredne automobile, a tokom godina njegova kolekcija je porasla do epskih razmera.

Ovo je jedinstvena prilika za sve enutzijaste, kolekcionare i ljubitelje automobila širom sveta da prošire svoje kolecije, rekli su Niko i Nik Aldering.

"Veoma smo zadovoljni što možemo da prodamo ove automobile na aukciji i radujemo se što ćemo videti koliko je interesovanje za ovu divnu kolekciju", naveli su vlasnici Glaerije, koja je Ferari 250 GT Pinin Farina iz 1959. godine stavila na akuciju po ceni od 650.000 evra.

Kolekciju od 350 automobila vrednih više od 40 miliona funti imao je Britanac Rodžer Badling koji je u oldtajemere utrošio navjeći deo novca zarađenog od prodaje patenta za mašine koje izbacuju listiće sa brojevima za ljude u redovima u prodavnicama, čekaonicama ....

Pre desetak godina u Portugalu, na jednom zabačenom imanju, pronađen je "ambar" sa 180 automobila i to tek kada je jedan penzioner iz Njujorka odlučio da kupi seosku kućicu u kojoj bi živeo mirno, ali ga je vest o tome šta je pronašao stavila u centar svetskih zbivanja.

O sličnim "automobilskim nalazištima" napisane su i knjige poput "Korveta u ambaru", "Lovci na automobilske ambare"...

Veliko interesovanje za old tajmere postoji i kod nas što se moglo videti i pre desetak dana kada je povodom 120 godina od prvog automobila u Srbiji u Beogradu uprličena Izložba oldtajmera i električnih automobila sa sloganom - "Tragovi prošlosti na putu budućnosti".

Bio je to dan kada je na ulice stigao "neseldorfer'", štekao je kao mitraljez, a narod je bežao od njega glavom bez obzira

Beograd se može podičiti i Muzejem koju čini kolekcija od više od 100 retkih i istorijskih i značajnih automobila Bratislava Petkovića, koji je jedno vreme bio i ministar kulture Srbije.

Najstariji automobil je u tom Muzeju automobila je francuski Marot - Gardon iz 1897. godine, sa De Dion Bouton motorom. U zbirci su i francuski automobil Šaron iz 1908. godine, kakvog je vozio i tadašnji predsednik Francuske Armon Felije, i Ford T iz 1925. godine, prvi automobil izrađen u velikoj seriji, na montažnoj traci.

Petkovićeva kolekcija obuhvata originalne i restaurisane automobile među kojima se ističu: Ford Pilot iz 1902, Lancia Lambda iz 1925, Citroën B10 iz 1926, Buick 28-58 Opera coupe iz 1928, Škoda R6 iz 1929, Aero 10 iz 1929, Nash 870 Sedan iz 1931, Aero 50 Roadster 1z 1929. godine, Alvis iz 1930, BMW 327/328 iz 1938…

Nedaleko od Beograda nalazi se još jedan Muzej i to u Šimanovcima u kojem je najstariji automobil iz 1957. godine, dok je u Konjevićima kod Čačka osnovan Muzej Škode, jedan od tri u svetu, gde je najstariji automobil škoda rapid iz 1938. godine.