15. januar 2024 10:40

Zvezde klasične muzike stižu u Beograd: Oleg Pohanovski, Aleksandar i Jurij Revič

Izvor: TANJUG

Foto: Foto Gvarnerijus

BEOGRAD – Violinista Jovan Kolundžija otkrio je za Tanjug da će u novoj 2024. godini ugostiti velikane svetske scene umetničke muzike u Ustanovi kulture "Gvarnerijus" u Beogradu, kao što su kanadsko-ruski violinista Oleg Pohanovski, otac i sin Aleksandar i Jurij Revič, "Tango Jazz Quartet" iz Argentine.

Na taj način se nastavlja uspešan dolazak stranih muzičara kao predstavnika klasike.

Ustanova kulture Gvarnerijus u narednom periodu tokom ove godine će imati i edukativni karakter, odnosno majstorske časove značajnih inostranih imena.

Podsetimo, od osnivanja 2001. godine, bio je to Centar lepih umetnosti "Gvarnerijus", a onda je od nedavno promenio status i postao ustanova kulture, čiji je osnivač grad Beograd.

Ovako će biti omogućen program koncerata i dovodjenje izvodjača izuzetne reputacije.

"Jedan broj muzičkih umetnika svetskog renomea koji ne “ucenjuju” sa visokim honorarima, doći će u Beograd da podučavaju mlade talente. Pre svega će tim povodom ponovo doći naš stalni gost mladi Jurij Revič i njegov otac Aleksandar, koji je bio violinista, i kako je imao problema sa rukom, prestao je da svira", otkrio je Kolundžija i objasnio da je Jurijev otac medju najboljim pedagozima u Moskvi, direktor te centralne muzičke škole, najjače u glavnom gradu Rusije.

Kako je objasnio Kolundžija, tata i sin Revič će doći sa šest muzičara, po trojica violinista i pijanista, za sada još uvek prave selekciju.

"Biće to mali festival, sa njihovim učešćem, od dva, tri dana. Za to vreme će Jurij sa ocem održati master klasove za našu decu, što će biti dragoceno. Jurij Revič ima šta da kaže, jer krstari svetom, svuda ga ima, ne znam gde je danas, još manje gde će nastupati sutra. Danas je u Turskoj, sutra u Srbiji, onda odmah leti za Francusku", opisao je Kolundžija putešestvije za mladog Reviča.

Podsetimo, mladi Jurij Revič je u decembru gostovao ponovo u prestonici, u organizaciji UK "Gvarnerijus", na sceni Sale Beogradske filharominije, što mu je bio šesti koncert u Beogradu.

Osim njega, najavljen je za maj i dolazak čuvenog kanadskog violiniste ruskog porekla Olega Pohanovskog, koji je održao majstorski kurs početkom 2018. godine baš u "Gvarnerijusu", tadašnjem Centru lepih umetnosti.

Pohanovski je virtuoz na violini i klaviru, aranžer i muzički pedagog, koji za sobom ima preko 2000 koncerata kao solista sa simfonijskim orkestrima, resitalima ili kamernoj muzici.

Od samog starta njegove karijere nazivaju ga „ruskim Nikolom Paganinijem“ i Kolundžija otkriva da ga kritika danas definiše kao “najboljeg violinistu današnjice”.

"To ne može tek tako da se kaže ili napiše. Znači da je stvarno izvanredan i vrhunski, da je na sve stručne ličnosti ostavio tako snažan utisak. Oleg je jedinstven po tome što mu je tehnika zaista apsolutno neverovatna. On je pravo čudo, publika će uživati da ga gleda. Doći će sa jednim pijanistom iz Pariza, tako da će održati master klas", najavio je Kolundžija.

Nakon završenog Moskovskog konzervatorijuma, Pohanovski se usavršavao na prestižnom „Džulijardu“ (SAD), a doktorirao je na Muzičkom univerzitetu u Montrealu (Kanada).

Nastupao je u Americi, Kanadi, Evropi i Rusiji sa brojnim simfonijskim orkestrima kao Moskovska filharmonija, Metropolitan orkestar i Simfonijski orkestar iz Toronta.

Pored koncertne aktivnosti Pohanovski se veoma uspešno bavi i pedagoškim radom kao profesor violine Univerziteta Manitoba u Kanadi i Univerziteta Lake State Superior u Mičigenu (SAD).

Ipak, Kolundžija napominje da mu je jako čudno da je sam odziv za master klasove ranije bio veoma mali, koliko su oni imali do sada iskustva u “Gvarnerijusu”, što mu je teško da objasni.

“Možda shvatam da deca nisu dovoljno zainteresovana, bože moj, dešava se. Ali ja ne mogu to samo racionalno da gledam, nego mi je iskreno, lično žao. Emotivno sve to doživljavam, jer polazim od sebe. Kad sam ja bio mlad, gde sve nisam išao da bih nešto naučio, pitao, otkrio, od koncerata koje sam posećivao do kontakta sa raznim svetskim violinistima", istakao je Kolundžija, kome su se divili velikani violinisti kao Henrik Šering (kod koga se usavršavao), David Ojstrah, Jehudij Menjuhin, Aldo Čikolini, Aleksis Vajsenberg.

"Sve njih sam upoznao, pričao sa njima, i svirao sam im. Mnogi su bili i ostali strastveni sa svojom violinom. Bude to prava životna strast, posvećenost. Koliko može da vam pruži violina, toliko može da vam oduzme, ako ne znate sa njom", ocenio je violinista i priznao da i dalje veoma voli da svira, muzicira, i posle 4 000 koncerata u plodnoj karijeri.

Osim Jurija Reviča i Olega Pohanovskog, Kolundžija je najavio da će upravo spomenuti “Tango Jazz Quartet” sigurno gostovati ponovo u Beogradu tokom narednog leta, ovog puta na Kalemegdanu ili na Kolarcu (zavisi od vremenskih uslova), u okviru festivala BELEF.

Ovaj sastav je čest gost prestonice, leta 2023. su imali dva rasprodata nastupa u “Gvarnerijusu”, tako da su definitivno spremni za mnogo veći prostor, a domaća publika ih veoma voli.

Tako je “Gvarnerijus” postao ozbiljna konkurencija Kolarcu u pogledu gostovanja stranih muzičara, a ipak je neuporedivo manji prostor sa nešto više od 100 mesta za gledaoce.

"Selekciju svetskih imena pravimo Jurij Revič i ja, i uspevamo da dovedemo jedan broj na godišnjem nivou. Kolarac i “Gvarnerijus” se svakako razlikuju. Kolarčeva zadužbina može da isplati honorare tih umetnika, ako proda sve ulaznice. “Gvarnerijus” to ne može, ili bi mogao samo putne troškove za nekog muzičara, sa punom salom i simboličnom, pristupačnom cenom karata. Mi smo u tom smislu prinuđeni da se snalazimo. Svi ti navedeni umetnici su kod nas došli za simbolične honorare, sa uticajem Jurija Reviča, koji je bio veza izmedju nas", objasnio je prvi čovek “Gvarnerijusa” kako funkcioniše taj svet “bukiranja” jačih imena savremene muzike u svetskih okvirima, pri dogovaranju za Beograd.

Prema njegovim rečima, svi oni nisu bili nikada u glavnom gradu Srbije, žele da dodju na predlog Reviča, i važno im je da gostuju negde gde nikada ranije nisu imali prilike, tako da oko novca ne prave pitanje.

"I ja sam tokom karijere imao takva iskustva. Žele organizatori da dodjem, da nastupam na koncertima, ali mi kažu otvoreno da nemaju dovoljno novca za mene, i zamole me da sviram za manje iznose, što ja pristanem, tako da to sve razumem", smatra Kolundžija i napominje da je više od 90 posto programa u "Gvarnerijusu" posvećeno muzici, to im je opredeljenje i koncept.

Ostalo su predavanja, promocije knjiga, izložbe, performansi, ponekad i kamernije predstave.

Ponosan je na sva ta gostovanja inostranih muzičara, drago mu je da su ti koncerti uveliko primećeni, zapaženi, uspešni, na sceni Kolarca, u “Gvarnerijusu”, i do sada nisu omanuli.

Nekada iste večeri imaju programe na Kolarcu i “Gvarnerijusu” ili u Beogradskoj filharmoniji, kao i u nekom drugom gradu i “Gvarnerijusu”, jako puno koncerata realizuju.

Tako je Kolundžija imao solo koncert u pratnji pijanistkinje Natalije Mladenović 30. decembra u “Gvarnerijusu”, a čak su na tom mestu imali i 31, decembra doček Nove godine, na šta je podsetio Kolundžija, govoreći o projektu “Otmeno”, večeri klasične muzike i opera u organizaciji Doma omladine Beograda, što je ranije bilo realizovano na Kolarcu ili Sava centru.

Sada je prvi put taj bogat maratonski koncert klasike vokalno – instrumentalnog formata sa velikim brojem izvodjača, priredjen u “Gvarnerijusu”. Dakle, oni su definitivno umetnička i organizaciona ekipa koja nikada ne miruje.

"Kada sam pričao sa čelnicima gradske uprave, povodom preuzimanja “Gvarnerijusa”, naglasio sam da se ideja i koncept ove ustanove neće menjati, da ostaje prostor za koncerte domaćih mladih talenata i stranih umetnika, da ostane sve na tom zadovoljavajućem nivou. Hvala Bogu, sada mi je sve lakše zbog sredstava, kada smo na budžetu grada, jer mogu slobodno da kreiram još neka gostovanja, a da se ne opterećujem troškovima, zaradom. Mi smo prepuni svake sedmice, što je stvarno sjajno”, zaključio je Jovan Kolundžija za agenciju Tanjug.