14. februar 2024 11:59

Aleksandra Dimitrijević za Tanjug: Turneju u Kini pamtiću celog života

Izvor: TANJUG

Foto: Shutterstock.com/furtseff, ilustracija

BEOGRAD – Istaknuta violinistkinja Aleksandra Dimitrijević nedavno je bila na uspešnoj turneji u Kini sa Italijanskim filharmonijskim orkestrom, a specijalno za Tanjug kaže da će tako bogato iskustvo pamtiti celog života.

Muzička umetnica svakako je i dalje prepuna utisaka nakon zapažene turneje po Kini.

Svirati 11 koncerata u salama pred barem 3000 ljudi, dok su nastupi u Šangaju i Šenženu brojali čak 5000 ljubitelja klasike, sigurno da nije nimalo naivno.

Dimitrijević govori za Tanjug kako je došlo do ove plodonosne saradnje, i koliko je turneja trajala.

"Saradnja sa ansamblom "Italian philharmonic orchestra" je započela preporukom italijanskih umetnika koji su učestvovali u ciklusu koncerata "Muzikom kroz muzej" u Istorijskom muzeju Srbije, koji organizuje udruženje "Unica Art" iz Beograda, čiji sam ja predsednik. Kako "Italian philharmonic orchestra" na čelu sa organizatorom Antonio Amendunijem već 17 godina odlazi na turneje po Kini, došlo se na ideju da se i muzičari iz Srbije, koje bih ja odabrala ispred Unica Art, priključe toj turneji", naglasila je Dimitrijević i dodala da je njihovo putovanje bilo realizovano u periodu od 19. decembra 2023. do 8. januara ove godine.

Tako da je Aleksandra Dimitrijević, prva violina, novogodišnje i božićne praznike provela u Kini.

Ukupno je odabrano 19 muzičara iz Srbije a od toga je 10 bilo afirmisanih i 9 mladih (master i doktorske studije).

Ipak, same pripreme za turneju, papirološke i muzičke su trajale oko 8 meseci, pre samog puta.

Kako je umetnica otkrila, koncertom u Pekingu je otpočela njihova muzička avantura po Kini, a zatim se redjalo još 10 koncerata u sledećim gradovima: Hangzhou, Chongqing, Mianyang, Shenzhen, Nanhai, dva koncerta u Guangzhou, Shenmu i dva koncerta u Šangaju.

"Svaki koncert je za sebe bio jedinstven i neponovljiv, ali za mene su koncerti u veličanstvenim svetski poznatim salama gradova Šenzen i Šangaj bili najupečatljiviji po doživljaju. Svirati u tim velelepnim i nadasve božanstveno akustičnim salama, koje broje zaista tako ogroman broj mesta, koje su inače na našim koncertima bila skroz popunjena, jeste iskustvo koje se pamti ceo život”, kaže prva violina i menadžerka koncerata “Muzikom kroz muzej”.

Ona je navela da je bilo prisutno snažno uzbuđenje pred svaki koncert kod svih muzičara, a zbog broja gledalaca i značaja same izvodjačke scene je i odgovornost bila velika.

"Ipak, radost što sam imala sreću da se nadjem na tako impozantnim prostorima je prevladala i to je samo dovelo do još nadahnutijeg sviranja. Volela bih naravno kad bi se i u Beogradu na nekom koncertu klasične muzike, na kojem bih i lično učestvovala, okupio tako veliki broj ljudi, jer to zaista predstavlja veliku podršku i inspiraciju svakom izvođaču", smatra muzičarka, koja dodaje da uvek postoje naredni planovi i želje za sličnim turnejama po egzotičnim udaljenim mestima.

Dimitrijević se nada da će se nešto od toga i ostvariti u ovoj godini, jer preko umetničkog udruženja “Unica Art” ona je u kontaktu sa muzičarima širom sveta, te želja za saradnjom i zajedničkim muziciranjem uvek postoji.

"Tako da uz verovatno ponovni odlazak na turneju po Kini krajem godine, postoje i neki pregovori oko kraćeg odlaska u Italiju. Što se mene lično tiče volela bih kad bi me ta saradnja odvela i do Meksika gde već postoje muzičari sa kojima sam nedavno saradjivala i sa kojima razgovaram uveliko o mogućem projektu", otkrila je za Tanjug prva violina.

Gledano sa strane, Aleksandra Dimitrijević je stvarno rasprodata i svestana na toliko načina da ostaje nejasno kako to sve postiže: stalno je zaposlena kao prva violina u Narodnom pozorištu u Beogradu, često je angažovana na raznim koncertima i u Operi i teatru Madlenianum, Kolarčevoj zadužbini, deo je sastava "Virtuozi", nastupala je u okviru mnogih projekata, festivala (BEMUS), manifestacija, ima toliko aktivnosti koji se često i poklapaju ili odvijaju jedan za drugim, gotovo bez pauze.

Violinistkinja je ocenila da to verovatno ima veze sa tim kada je u njenoj dalekoj prošlosti ostvarila pohađanje dve škole paralelno, a uz to i obavljanje mnogih drugih aktivnosti je podrazumevalo dobru svakodnevnu organizaciju vremena.

"Nekako se dešavalo da sam ja mnogo putovala još od mladjih dana i svirala na fantastičnim mestima, radila sa izuzetnim umetnicima, te je to obogatilo i mene kao izvođača, što je verovatno i dovelo do toga da sam pozivana da sviram u raznim ansamblima sve do danas", primetila je Dimitrijević i misli da je moguće da ima i neki prirodni dar za organizaciju, jer ona na pomenuti način - sviranje na više mesta, upravo živi ceo svoj profesionalni život.

"Namerno sam rekla - život, jer ja nikada sviranju violine nisam pristupala kao obavljanju nekog posla, već je to moja velika ljubav koja mi uzvraća milinom i ispunjenjem svaki put dok sviram neki koncert ili predstavu", poentirala je violinistkinja.

Na sve to nabrojano, poslednjih godina ona je izbila u prvi plan kao autor zanimljivog projekta koji je prerastao u dugoročnu seriju koncerata - "Muzikom kroz muzej", u Istorijskom muzeju Srbije.

Time je zahvaljujući udruženju "Unica Art" Beograd dobio novo koncertno mesto za izvodjenje klasike i putovanje kroz istoriju muzike.

Ona je istakla da se povodom tog uspeha u domenu kulture kroz seriju i ciklus koncerata "Muzikom kroz muzej" oseća izuzetno ponosno, kako na sebe tako i na ceo tim od 2020. godine i početka pandemije korona virusa kada su ti koncerti održavani bez publike i samo emitovani online na YouTube kanalu Istorijskog muzeja Srbije.

Dimitrijević je podsetila da su istrajali i uspešno u kontinuitetu organizovali koncerte kamernog tipa u saradnji sa Istorijskim muzejem Srbije na čelu sa direktorkom dr. Dušicom Bojić.

"Činjenica da smo sa ciklusom krenuli u doba pandemije kovida 19, kada su sve naše kao i svetske izvodjačke scene bile zatvorene, govori samo da smo krenuli u jednom dobrom pravcu. Tada smo prekinuli tu tišinu koja se nadvila nad celom planetom i postigli smo ogroman odziv naših, a ubrzo i stranih muzičara da učestvuju u ciklusu", kaže Dimitrijević.

Istorijski muzej im je dao na uvid i korišćenje svoju notnu arhivu, te je izvođenje po jedne kompozicije iz te arhive na svakom koncertu postala i specifičnodt ovog ciklusa.

Sa tim u vezi stiglo im je laslavo priznanje od revije "Muzika klasika" za najbolje organizovan ciklus koncerata za sezonu 2020/2021. godine.

"Iskreno, nisam ni slutila da će ciklus toliko dugo da opstane, i da dobija sve veću podršku sa svih strana, ali očigledno da su jedinstvene i hrabre ideje uz sofisticirano odabran program i izvođače za svaki koncert, doveli i do toga da je Beograd dobio jednu ozbiljnu muzičku, kamernu scenu, na kojoj sve više zastupljujemo i mlade talente. Naravno da nam to daje veliki vetar u leđa i dodatno stimuliše u održavanju visokog umetničkog vodjenja ciklusa i nadalje", naglasila je Dimitrijević

Istina, Beograd u pogledu mesta za održavanje koncerata klasične muzike nije se previše proširio, tu su Kolarac, Ustanova kulture "Gvarnerijus", Galerija SANU, Galerija Artget Kulturnog centra Beograda, sala Beogradske filharmonije, sada Istorijski muzej Srbije, ponekad i Narodni muzej Srbije.

Aleksandra Dimitrijević razmišljanja na temu da može da odlučuje kada bi bila na čelu ministarstva nekog resora koji brine o klasici, šta bi u tom pogledu volela da promeni.

"Sve nabrojane sale i mesta za koncerte uglavom postoje već jako dugo, a glavni grad kakav je Beograd, koji je prepun sjajnih mladih i već renomiranih muzičara, jeste grad kome su ove sale postale nedovoljne. Možda je neophodno dodatno razmišljati i o salama koje bi trebalo rekonstruisati, kao i možda izgraditi nove na različitim lokacijama Beograda. Na tim bi scenama mogli nastupati i strani izvođači koji bi onda u većoj meri dolazili i delili svoju umetnost sa svima nama", objasnila je Aleksandra svoju viziju.

Dimitrijević je dodala da "nije suvišno razmišljati i o lokalitetima u okviru Beograda, koji bi bili odlične prirodne kulise za izvođenje operske umetnosti u letnjem periodu na otvorenom".

Ona je podsetila da se takvi projekti u mnogim zemljama Evrope upravo i realizuju sa velikim uspehom i ogromnim interesovanjem publike.

"Možda bih i ja mogla dala neki svoj skromni doprinos u tom smeru kreativnog razmišljanja, te bi na taj način u svakom pogledu obogatili ne samo izvođačku ponudu grada, nego i svakodnevicu svakog pojedinca, željnog umetničkog sadržaja", navela je muzičarka.

Violinistkinja najavljuje dalje projekte u serijalu "Muzikom kroz muzej" do kraja četvrte sezone i za Tanjug otkriva početak pete na jesen i govori da li će možda i ona nastupati u ovom svom projektu, kao violinistkinja solista ili možda kao deo nekog ansambla.

"Do kraja četvrte sezone ciklusa nas deli 5 meseci i u tom periodu ćemo imati koncerte gostiju iz Italije, Rumunije, Kipra, ali ćemo ugostiti i naše mlade, izuzetne talente. Početak pete sezone u oktobru mesecu ove godine će obeležiti koncert kamernog hora "Beli andjeo " pod umetničkim vođstvom Katarine Božić ex Višković, tako da ćemo raznovrsnost izvođača obogatiti i ovim ansamblom", otkrila je umetnica i menadžerka.

U toku je i pripreme druge knjige publikacije pod nazivom "Muzikom kroz muzej 2" gde će biti obradjeni svi koncerti treće i četvrte sezone.

"Što se mog izvođačkog učešća u ciklusu tiče, iskreno nisam preterano razmišljala iz razloga što mi je od samog početka organizacije ciklusa, ideja bila da taj prostor obezbedim za što više mojih kolega, tako da u tome za sada nalazim ogromnu radost, kao i inspiraciju za programsko kreiranje ovog umetničkog programa u kojem bi svi delovi biti savršeno uklopljeni. Kada se steknu uslovi i osetim da bih i izvođački trebalo da budem deo te celine, naravno da ću to i učiniti, na zadovoljstvo mnogih, i moje lično", zaključila je Dimitrijević.