22. novembar 2023 16:51

Održana tribina o pozorišnim festivalima u Zaprokulu

Izvor: TANJUG

Foto: Shutterstock.com/VDB Photos, ilustracija

BEOGRAD - Tribina "Pozorišni festivali u Srbiji - Previše ili premalo?" održana je danas u prostorijama Zavoda za promociju kulturnog razvitka (Zaprokul), u okviru programa njegovog Foruma o opravdanju stvaralaštva posvećenog pozorištu.

U svojoj uvodnoj reči, direktor Narodnog pozorišta u Nišu Spasoje Ž. Milovanović je rekao da u Srbiji ima oko 200 pozorišta, koliko ima i festivala, od kojih se između 95 i 97 posto nalazi van Beograda, i na njih utiče koliko je lokalna samouprava bogata i spremna da prepozna.

Milovanović je naveo da se po pravilu festivali finansiraju 90 posto preko osnivača, a svi se obraćaju Ministarstvu kulture za pomoć.

Istakavši da je ministarstvo dosada pomagalo festivale, Milovanović je dodao da je pri državnom finansiranju problem "onog trenutka kad pokušate napraviti standardizaciju festivala, da ne zavisite od dobre volje komisije, da prepoznamo šta ministarstvo treba da pomogne".

Milovanović je ocenio da "ne postoji dovoljan broj festivala u Srbiji", kao i da neka sredina "ne može imati status grada a da nema profesionalno pozorište, čiji je osnivač".

Prema njegovim rečima, u Srbiji imamo raznolikost festivala, a najveći problem je kako država da odredi koje od njih koliko i kako podržava.

"Moj predlog je da se odredi šta država treba da plati, a ostalo lokalna samouprava. Ako želi festival, neka ga i podrži", rekao je Milovanović, u razgovoru kog je vodio kao moderator dramaturg i nekadašnji direktor Pozorišta na Terazijama Aleksandar Đaja.

Direktor Bitef teatra Miloš Latinović je svoje izlaganje počeo upozorivši da treba razlikovati pozorišne festivale od manifestacija, jer festival mora imati jasne okvire, razlog i koncept, odnosno određeni broj događaja u nizu u nekom vremenskom periodu.

"Imamo značajne manifestacije kao Festival igre, koji se održava u dva meseca. To ne može biti festival nego manifestacija. Festivali u Avinjonu i Edinburgu su model savremenim festivalima, traju mesec dana, ali svakog dana su dve, tri predstave. To je kontinuitet izvođenja predstava", naveo je Latinović.

Govoreći o važnosti pozorišnih festivala, Latinović je napomenuo da je glumcima kada konkurišu za nacionalnu penziju "Sterijina nagrada referenca", jer je "Sterijino pozorije" naš najznačajniji festival.

Latinović je dodao da je važno imati festivale u unutrašnjosti, jer menjaju sliku neko grada koji postaje kulturna prestonica.

"Nisam protiv festivala, ali jesam za jasnu referentnost festivala", istakao je Latinović.

Kada Bitef dobije sedam ili 11 miliona dinara od ministarstva, biva "ozbiljan trn u oku ostalima, jer oni dobiju milion ili dva", a Latinović je dodao da to razume, " jer se svi bavimo poslom i želimo biti najbolji."

"Beograd i dalje najbolje brine o svom Bitefu, koji je manifestacija od značaja za grad. To je važna referenca. Nema 100 takvih manifestacija", istakao je Latinović.

Govoreći o konkurisanju za sredstva ministarstva, Latinović je rekao da im je važno da se "danas zna budžet za sledeći festival", kako bi bili u mogućnosti da unapred zakažu predstave.

Latinović je naveo da je Bitef ove godine ostao bez jedne produkcije jer su "bili kratki za pet miliona", i naveo da su zvali francusku glumicu Žilijet Binoš, ali je ona zauzeta po četiri godine unapred, kao i neke predstave.

"Kažite nam, sedam miliona, ništa, nešto. Da znamo. To je najveći problem organizacije (festivala)", rekao je Latinović.

Umetnički direktor Pozorišta na Terazijama Željko Jovanović je primetio da u Srbiji postoji veliki broj pozorišnih festivala, i da ih skoro svaki mesec ima tri ili četiri, ali da nije bitno pitanje da li ih je mnogo ili malo.

Jovanović je ocenio da su dva najznačajnija festivala Sterijino pozorije i Bitef, koji su nastali sa konkretnim razlozima, da se podrže pisci dramskih tekstova, odnosno da se prenese međunarodno iskustvo na naš teatar.

Primetivši da su "Dani komedije" u Jagodini žanrovski najprecizniji, Jovanović je primetio značaj pozorišnih festivala za gradove u kojima seodržavaju, ali je zaključio da "ne postoje svete krave i festivali koji moraju postojati".

Ovogodišnji treći Forum o opravdanju stvaralaštva posvećen pozorištu, uz pomoć pozorišnih profesionalaca razmatra na koji način pozorište odgovara na savremene izazove, a u novembru obrađuje teme poput finansiranja pozorišta i značaja pozorišnih festivala.