14. februar 2024 14:08

Predstava "Gidionov čvor" biće premijerno izvedena 20. februara u BDP-u

Izvor: TANJUG

Foto: Shutterstock.com/Dario Lo Presti, ilustracija

BEOGRAD - Premijera predstave "Gidionov čvor" prema drami Džone Adams, u režiji Jane Maričić, biće održana 20. februara na Dan Beogradskog dramskog pozorišta, a glumica Mirjana Karanović je danas istakla da ovaj komad nosi snažnu katarzu.

U ovoj američkoj duodrami za malu scenu BDP "Predrag Pepi Laković" igraju Mirjana Karanović i Jana Milosavljević.

Biće to druga premijera produkcije BDP-a u ovoj godini nakon projekta "Ljudi bez grobova" prema istoimenom romanu Enesa Halilovića, u režiji Stevana Bodrože.

Karanović je navela da je dramu američke spisateljice Džone Adams otkrila dosta davno i veoma želela da igra u tom delu.

"Kako sam ranije već režirala i istovremeno igrala u jednoj predstavi, rešila sam da takvo iskustvo više ne ponavljam. Zato sam se odlučila da igram, a neko drugi da režira "Gidionov čvor". Kada sam postala član Beogradskog dramskog pozorišta, upoznala sam razne mlade i darovite kolege. Jana Milosavljević je beskrajno talentovana glumica i želela sam da ovo radimo zajedno. Pitala sam upravnika Juga Radivojevića, i tako je sve krenulo", Karanović je otkrila razvojni put procesa ove duodrame.

Komad otvara važna pitanja školstva i cenzure u školama na univerzalnom planu, a opet tiče se sistema u SAD.

Majka i učiteljica susreću se u učionici, na ranije dogovorenom informativnom sastanku, tri dana nakon jednog tragičnog događaja.

U nadmetanju dve snažne ženske figure, one prebacuju odgovornost jedna na drugu, otvarajući paralelno i pitanje univerzalnosti bola i probleme odrastanja mladih danas.

Karanović je napravila vezu ove drame sa nezamislivom tragedijom koja je zadesila Srbiju zlokobnog 3. maja 2023. u osnovnoj školi "Vladislav Ribnikar" u Beogradu.

Kada su planirali realizaciju komada, ta užasna tragedija se nije desila, i glumica ističe da je ovim nažalost drama kod nas vrlo aktuelna.

"Drama prikazuje dve vizure: majka je izgubila sina, a učiteteljica svog đaka. Izvanredna drama opisuje njihov odnos, emotivan, snažan, pravi glumački izazov. Komad inače ne daje uputstva za život, kako da vaspitavate svoje dete. Ovde su dve žene koje se suočavaju oko iste tragedije i vode jaku unutrašnju borbu. Majka ima izraženu pasivnu agresiju, jer joj se desilo nešto nezamislivo, izgubila je dete. Velika je lepeza emocija u ovoj drami", smatra Karanović.

Dramski tekst kroz intenzivan dijalog provlači i priču o životu dece u savremenim okolnostima, o uticaju roditelja, škole, društvenih mreža i interneta, o vršnjačkom nasilju, krivici, nepodnošljivom bolu, o dečijoj kreativnosti i cenzuri političke korektnosti, o usamljenosti dece koja odrastaju prepuštena sama sebi.

"Komad negde prikazuje moguće vaspitanje koje deca vuku iz škole ili kuće. Postavlja se pitanje ko je više odgovoran za njihovo ponašanje i vaspitanje, da li roditelji ili nastavnici koji provode sa njima puno vremena u školi. Tako roditelji očekuju da škola preuzme odgovornost, a opet škola smatra da su samo roditelji odgovorni. Drama "Gidionov čvor" nosi snažnu katarzu", zaključila je Mirjana Karanović.

Mlada glumica Jana Milosavljević je približila svoj lik da je u pitanju učiteljica koja predaje đacima prva četiri razreda osnovne škole.

"Tokom procesa rada na ovoj predstavi, delili smo međusobno lične primere iz iskustva, naše odrastanje, školovanje, kao istraživanje. Svako mora da ima empatiju prema toj vrsti teme koja je izuzetno teška. Bilo je izazovno raditi duodramu, samo dve glumice na sceni. Sa rediteljkom Janom Maričić bilo je tako lagano raditi, bez stresa, uživala sam u saradnji. Ovo je veoma važna i bolna tema koju smo pokrenuli", istakla je Jana Milosavljević, stalna članica BDP-a.

Rediteljka Jana Maričić je zahvalna Mirjani Karanović i upravi BDP-a što su joj pružili priliku da radi "ovaj biser anglosaksonske dramaturgije".

Gidionov čvor prema legendi predstavlja onaj snažan čvor koji se nikako ne može rasplesti, a onaj koji u tome uspe, vladaće celom Azijom.

Maričić je ocenila da je u pitanju prava intimna kamerna drama, te da je u prvom planu upravo tekst i glumci, a režija u drugom.

"Drama nosi te emotivne nijanse, krupne dileme sa kojima se suočavaju dve osobe. Ovde je pitanje odgovornosti, krivice, i čovek postaje nemoćan kada emocije preovladaju svako racionalno objašnjenje", naglasila je rediteljka.

Ona je dodala da komad pripoveda o tome da je potrebno imati empatiju prema ljudima koji treba nekako da nastave dalje svoje živote nakon tako strašne tragedije kao što je gubitak dece.

"Drama pruža saosećanje prema ljudima iz takvih tragedija koja ih je nažalost zadesila. Zato su nam stalno u razgovorima na probama bili u glavi roditelji i deca iz "Vladislava Ribnikara". Pritisak je uvek veliki na pedagoge, nastavnike i psihologe, da sve moraju da rade besprekorno. A kad se ovako nešto desi, treba imati u vidu kako ti ljudi da nastave da žive", zaključila je Jana Maričić.