9. mart 2024 23:59

Kompanija igre Opere Geteborga otvorila 21. BFI u Novom Sadu

Izvor: TANJUG

Foto: FOTO TANJUG/GORADANA JOVIĆ ATLAGIĆ

NOVI SAD - Diptih predstava “Proklizavanje” i “SAABA” švedske Kompanije igre Opere Geteborga prikazana je večeras na otvaranju 21.Beogradskog festivala igre na Velikoj sceni "Jovan Đorđević" Srpskog narodnog pozorišta (SNP) u Novom Sadu.

Dva igračka komada postavili su istaknuti i nagrađivani koreografi Šaron Ejal iz Izraela i Damijen Žale iz Francuske.

Service Photo Gallery

Komad iz Švedske će biti izveden i sutra uveče na istoj pozornici SNP-a.

BFI traje do 10. aprila gde će nastupiti ukupno 19 trupa iz Francuske, Italije, Švedske, Irske, Kanade, Australije, Srbije, Amerike, Kine, Nemačke, Izraela, Češke i sa Malte.

Predstave će se igrati uglavnom na scenama Beograda i dva komada u Novom Sadu.

Glavnom programu festivala prethodili su performansi "Neuhvatljiva tačka odlaganja", čijih pet fragmenata u omnibusu potpisuje francuski umetnik Joan Buržoa.

Komad “Proklizavanje” nastao je 2017. godine i dalje je veliki hit u svetu, a koreografiju potpisuje

Komad od jednog školskog časa „Proklizavanje” se izvodi na 34 stepeni nagnutoj platformi gigantskih dimenzija, što zapravo čini celu pozornicu.

Na njoj se nalaze izvođači u stanju izvan ravnoteže. Sila gravitacije im pokreće igru, dok nagib pojačava lančane reakcije primamljivih, privlačnih i pokretnih slika.

Grupa izvođača tako se nalazi u jednom veoma nedefinisanom prostoru koji liči na skijalište ili klizalište, te pokušavaju da ga osvoje.

Tako se uspinju da stignu do samog vrha i da se onda sjure nadole kao u neki nevidljivi ambis, jer publika dalje ne može da vidi donji deo platforme.

Na taj način oni kao da nestaju u tom vrtlogu, a onda ponovo "vaskrsavaju" i kreću se na toj nesavladivoj podlozi.

Publika je burnim aplauzom pozdravila izvođače i spremila se posle pauze između komada, za drugi projekat "SAABA" od izraelske umetnice Šaron Ejal, nastao 2021. godine.

Ovde se raskošna igra suočava sa snažnim kreativnim stavom ove jedinstvene autorke u prepoznatljivom stilu.

U pitanju je neka vrsta meditativne igre, ili vrsta obreda gde jedan izvođač započinje neki pokret, a ostali iz grupe ga pomno prate kao u hipnozi. Takva igra deluje kao da nema kraja, svi prate nekog vođu, međutim, dolazi do naglog prekida i počinje neka nova priča i pokret kroz igru.

Oni se tokom performansa vremenom razdvajaju po polovima, muškarci na jednoj, žene na drugu stranu, sve dok ne ostane jedna osoba, odnosno grupa se svede na jednu tačku.

Šaron Ejal je sa komadom “SAABA” treći put sarađivala sa trupom iz Geteborga, a ostvariće joj se i četvrti projekat u narednoj sezoni.

Umetnici iz Švedske već su gostovali na osmom izdanju BFI na velikoj sceni Sava centra.