12. jun 2024 10:50

Ivan Ilić: Balet "Banović Strahinja" sadrži elemente srpske tradicionalne muzike

Izvor: TANJUG

podeli vest

Ivan Ilić: Balet "Banović Strahinja" sadrži elemente srpske tradicionalne muzike

Foto: TANJUG/VLADIMIR ŠPORČIĆ

BEOGRAD - Gost nove epizode video serijala Tanjug Reflektor bio je kompozitor Ivan Ilić koji je govorio o svom radu na baletu "Banović Strahinja", čija je premijera 13. juna u Narodnom pozorištu u Beogradu.

Ilić je rekao da je delo imalo praizvedbu pre sedam godina u Ustanovi kulture "Vuk" sa plesnom trupom "Una saga serbica", potpuno drugim koreografijama i solistima, i nasnimljenom muzikom.

"Priča je prebogata situacijama, likovima i njihovim katarzama. Svaki od glavnih likova dođe do ispunjenja sudbine. To je jako važno za priču koja rezonira sa današnjim vremenom", ocenio je kompozitor.

Prema njegovim rečima, postupak Banovića Strahinje je ozbiljan istup junaka koji okreće leđa tradiciji, odlučivši se za čojstvo, govoreći: "Ne, ona je moja žena, ja je volim".

"Snaga oprosta u njegovom liku je možda ono što nam danas najviše treba u društvu u kome živimo", istakao je Ilić.

Postojeći snimak muzike za "Banovića Strahinju" Ilić je dao koreografu Igoru Kirovu, koji mu je priznao da ga je zaokupirala i bila mu je inspirativna.

Ilić je rekao da je to je možda najveći kompliment koji je za svoju muziku dobio od nekog koreografa i reditelja u karijeri.

"Jako puno mi znači da je u samoj muzici i muzičkoj dramaturgiji pronašao dovoljno inspiracije da mu je jasno šta treba da se desi na sceni", naveo je Ilić.

Prema njegovim rečima, delo je prekrojeno po predlošku dramaturga Đorđa Kosića, sa kojim sada priprema "nešto lepo i veliko".

"Na ovom projektu smo potvrdili našu saradnju i razumevanje. Ova muzika sad dolazi kao finalna reorkestracija dela u novo ruho", naveo je Ilić.

Istakavši i ozbiljan koreografski potpis Kirova, Ilić je pomenuo i scenografa Geroslava Zarića i kostimografkinju Katarinu Grčić Nikolić, dodavši da je bilo "jako inspirativno raditi u takvom timu".

"Kada imate ozbljne ljude koji zahtevaju od vas ozbiljne stvari - to je onda prava stvar", dodao je ilić.

Prema njegovim rečima, "Banovića Strahinje" sadrži elemente naše tradicionalne muzike u smislu prizvuka.

"To nisu citati, to su moje originalne teme koje liče na tradiciju. S druge strane, ima vrlo orkestarskih, bogatih simfonijskih delova, elemenata gde je kao filmska muzika, ima rokenrol i džez delova", objasnio je Ilić.

Pored nekoliko izvođača koji sviraju naše tradicionalne instrumente, kao što su frula i kaval, uz etno perkusije poput tapana i tarabuke, ostalo je sve simfonijska partitura, naglasio je kompozitor.

Ilić je rekao da postoji poseban tretman engleskog roga, pošto je jako teško da zurla, koja treba da svira u određenom tonalitetu, ne pokrije ceo orkestar, jer je izuzetno glasan instrument.

"Smislio sam stvarčicu koja će raditi distorziju na engleskom rogu, i onda će zvučati kao zurla. To je veliko iznenađenje, ali fantastično zvuči", naveo je Ilić.