31. avgust 2024 17:05
Biljana Lajović: Polazak u školu izazov za đake, roditelji više da sarađuju sa nastavnicima
BEOGRAD - Specijalista školske psihologije Bljana Lajović rekla je danas da je povratak u školske klupe predstavlja izazov za školarce koji je različit u odnosu na njihov uzrast, kao i da roditelji moraju da sarađuju sa nastavnicima i pedagozima kako bi deci bilo što bolje u školi.
Nova školska godina počinje u ponedeljak 2. septembra, a Lajović je za Tanjug rekla da je izazov najveći kod prvaka, jer je reč o potpuno novom iskustvu za njih i ozbiljnoj promeni u odnosu na prethodni period života.
Ona je naglasila da je zato veoma važno da roditelji i deca zajednički učestvuju u pripremama kao što su kupovina školskog pribora i ostalih potrepština.
"Ja bih volela da su deca i roditelji zajedno to uradili, naročito u mlađem uzrastu i da su uspeli da izaberu nešto što odgovara zahtevima škole, a što se deci dopada, jer je to jedan od prvih koraka koji deci olakšava taj momenat", rekla je Lajović.
Ona je dodala i da boravak sa drugom decom olakšava i ulepšava početak školovanja jer deca, prema istraživanjima, uglavnom kažu da vole školu zbog drugova i drugarica.
Kao još jednu prelomnu tačku, Lajović je navela prelazak u peti razred, kada đaci više nemaju učiteljicu, ali i polazak u srednju školu koji je po rangu sličan polasku u prvi razred.
"Menja se i škola, i sredina, i drugovi, i nastavnici, a dete će reagovati onako kako ga pripremi porodica", rekla je Lajović.
Ona je naglasila da je od velike važnosti da porodica ne stvara veliku tenziju detetu i upozorila da to stvara dodatni pritisak i plaši dete kod kojeg se javlja očekivanje da je škola strašno mesto, a ne nešto što je prirodan proces.
"Veoma je važno da zbog toga roditelji svoj deo zadatka urade kako treba. Ukoliko prvaka do sada nisu prošetali do škole, neka to urade sutra i nekoliko puta prođu put od kuće do škole, kako bi mu se olakšao taj početni period. Ja sam sigurna da će i učitelji i nastavnici pristupiti tome na najbolji način i onako kako već jako dugo rade uz igrovni kontekst, jer će detetu koje nije dugo sedelo biti jako teško da sedi nekoliko puta po 45 minuta", naglasila je Lajović.
Govoreći o budućim srednjoškolcima, ona je rekla da je kod njih situacija drugačija, navodeći negativnu rečenicu koju koriste roditelji, a to je da je osnovna škola bila obavezna, a da srednja nije, te da deca vode računa kako se ponašaju.
"Odrasli pribegavaju rečenicama koje znače plašenje, a ne razumevanje, izazivajući time kontraefekat kod dece", upozorila je ona.
Lajović je navela da roditelji vrlo često govore deci kako u srednjoj školi mora da se uči ozbiljno, kako situacija nije ista kao u osnovnoj školi, jer su nastavnici stroži što, kako je rekla, deci stvara otpor i višak uzbuđenja.
"Škola bi trebalo da bude mesto gde se na lep način uči i stiču znanje i veštine i gde se grade neki odnosi, a ne nešto čime plašimo decu, a onda očekujemo da vole školu", naglasila je Lajović.
Govoreći o napretku tehnologije i njenoj primeni u obrazovnom procesu, ona je rekla da moramo da shvatimo da se vreme menja i da ne možemo vaspitavati decu strim metodama za buduća vremena.
Lajović je istakla da je veoma važno da se sa decom razgovara, dok roditelji često kažu kako razgovaraju, a zapravo se radi o tome da roditelj govori, dok dete klima glavom.
"Mnogo je bitno da roditelj čuje dete - šta su njegova interesovanja, kakve su mu želje, kako razmišlja, s kim se druži i s kim voli da provodi vreme i da zajednički pronađu najbolji način kako da se funkcioniše i da se, na primer, mobilni telefon koristi u dobre svrhe", rekla je ona.
Lajović je dodala da je jedan od načina da se upostave pravila prema kojima ne bi moglo ceo dan da se sedi i gleda telefon, već da se izađe napolje jer su, kako je rekla, kretanje i igra osnov dečijeg razvoja.
Govoreći o događajima u maju prošle godine, Lajović je rekla da su oni trauma koja će večno ostati u našoj duši i da često vraćanje na nju dokazuje da je još uvek nismo prevazišli.
Ona je izrazila uverenje da će škole i roditelji učiniti sve da deca budu bezbedna, ali da kao društvo moramo da promenimo sistem vrednosti i da se trudimo da sve probleme rešavamo razgovorom, konstruktivnom komunikacijom i međusobnim uvažavanjem.
"Ako toga nema, potpuno su nam uzaludne blokade, provere, i policajci, jer time ne možemo obezbediti dobru sredinu", naglasila je Lajović.
Ona je dodala da bi za decu bilo najbolje kada bi se roditelji vratili saradnji sa školom na način kakva je bila ranije, da i nastavnici i roditelji budu na istom putu ka vaspitanju dece, a ne da budu suprotstavljene strane.
"Apelujem da maksimalno sarađuju sa školom, da dolaze u školu, da razgovaraju sa nastavnicima, direktorima, psiholozima i pedagozima. Ja mislim da će samo tako biti deci bolje", zaključila je Lajović.