9. septembar 2024 14:21

Slavica Đukić Dejanović u poseti predškolskim ustanovama i školama u Svilajncu i Jagodini

Izvor: TANJUG

Foto: FOTO TANJUG/NEBOJŠA RAUS

SVILAJNAC - Ministarka prosvete Srbije, Slavica Đukić Dejanović i zamenica direktora UNICEF-a u Srbiji Karol Vinjo posetile su danas predškolske ustanove i škole u Svilajncu i Jagodini, gde su sa zaposlenima razgovarale o Osnovama programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja „Godine uzleta" i inkluzivnom obrazovanju i vaspitanju, čija je primena u Srbiji počela u septembru 2022. godine.

"U predškolskim ustanovama i školama obrazuju se deca kojima je potreban poseban individualni program da bi ostvarila maksimum u vaspitno-obrazovnoj strukturi svoje ličnosti i da bi njihova bezbednost i postignuća bila, pre svega, njima na korist kad odrastu, a onda i njihovim porodicama i čitavom društvu", izjavila je ministarka nakon posete svilajnačkoj Predškolskoj ustanovu „Dečija radost" i Osnovnoj školi „Jovan Jovanović Zmaj", koja ima više od 930 učenika, od kojih je 53 dece u programu inkluzivnog obrazovanja.

Intext service Video

Ona napominje da "inkluzivnost podrazumeva čitav niz koraka koje je država napravila - od norme preko pristupa ustanova, jednog izmenjenog odnosa nastavnika, učenika i roditelja prema problemu dece koja možda imaju smetnje u razvoju, nekakav invaliditet, ili dolaze iz socijalno neadekvatnih porodičnih sredina, disfunkcionalnih porodica, tu su i romska deca, migranti i tako dalje".

"To su naročito senzitivna deca kojima je potreban taj individualni pristup, koja treba da budu doživljena od svojih drugara i nastavnika na pravi način, kao poseban segment kvalitetnog vaspitanja i obrazovanja", rekla je Đukić Dejanović.

Ona je istakla da bi jedno društvo napredovalo, ne mogu napredovati samo pojedine grupe, nego i one najsenzitivnije.

Intext service Video

"Mi, u tom smislu, kroz inkluzivne programe u obrazovanju ne menjamo samo nastavnike, roditelje dece koja imaju posebne potrebe, i decu, nego se trudimo da šaljemo poruku čitavom društvu koliko je važno ne stigmatizovati nekog ko ima neki problem“, rekla je Đukić Dejanović.

Zamenica direktora UNICEF-a u Srbiji, Karol Vinjo, ističe da su tokom dvogodišnje primene Osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja „Godine uzleta" u Srbiji, već vidljivi impresivni rezultati.

„Svako dete dobija podršku da se oseća bezbedno, da se oseća bolje, da se oseća prihvaćeno, onako kakvo jeste. I ti pozitivni efekti se ne odnose samo na decu, već se prelivaju i na njihove roditelje, na njihove porodice i na celu zajednicu. Tome doprinose svi zajedno u partnerstvu, uključujući i roditelje, i predškolske vaspitače, i učitelje i nastavnike u školama, Ministarstvo prosvete Srbije i UNICEF", rekla je Vinjo.

Intext service Video

Ona napominje da kroz ovaj projekat UNICEF želi da osigura budućnost za svu našu decu a da ono što je videla pokazuje da će ta budućnost biti svetla, da ćemo "imati više saosećanja i razumevanja, i da ćemo svi biti ujedinjeni u toj budućnosti“.

Posle Svilajnca, ministarka prosvete i zamenica direktora UNICEF-a u Srbiji, Karol Vinjo, posetile su i Školu sa domom za učenike oštećenog sluha i govora „11.maj" u Jagodini, u kojoj postoji jedan od ukupno 13 Resurs centara u Srbiji za podršku u inkluzivnom obrazovanju i vaspitanju.

Intext service Video

„Mi smo našu normativu za decu sa posebnim potrebama upodobili zakonodavstvu najboljih praksi čitavog sveta, pre svega moderne Evrope. Ali, nije dovoljno doneti samo normativu, već smo oformili 13 timova u školama i lokalnim samoupravama - Resurs centre, u kojima edukovane osobe pomažu, ne samo deci koja su u specijalnim školama, a njih je oko 22.500 u čitavoj Srbiji, već i zaposlenima u ostalim školama u kojima se sprovode programi inkluzije", objasnila je ministarka prosvete.

"Od njih dobijamo povratne informacije da su rezultati rada ovih Resurs centara izuzetni, da pružaju fantastičnu stručnu podršku svima koji su u inkluzivnom obrazovanju“, zaključila je Đukić Dejanović, nakon obilaska Resurs centra pri Školi sa domom za učenike oštećenog sluha i govora „11.maj" u Jagodini.

Intext service Video

U protekloj deceniji, Srbija je u velikoj meri reformisala zakone u oblastima relevantnim za ostvarivanje prava dece iz osetljivih grupa. Na bazi jakog institucionalnog okvira, svaka obrazovna ustanova u Srbiji danas ima tim za inkluziju.

Oko 4.000 nastavnika je pohađalo različite programe obuka koje ih osnažuju za rad u oblasti inkluzivnog obrazovanja, a na nivou svake opštine uspostavljena je interresorna komisija koja preporučuje dodatnu podršku iz oblasti obrazovanja, zdravstvene i socijalne zaštite.