27. januar 2023 21:03
Branko Stamatović: Novim zakonom biće predviđeno oduzimanje vozila težim prekršiocima
BEOGRAD - Zbog velikog broja slučajeva nasiliničke vožnje novim propisima o bezbednosti u saobraćaju biće pooštrena kaznena politika, čime bi trebalo da bude omogućeno privremeno oduzimanje vozila za teže prekršaje.
Takođe, prvi put će biti regulisana i vožnja električnih trotineta, dok će neke izmene obuhvatiti i bezbedost putno-pružnih prelaza, rekao je direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Branko Stamatović.
On je za Tanjug napomenuo da bi ovim izmenama i dopunama nacrta Zakona o bezbednosti saobraćaja, koje treba uskoro da prođu skupštinsku proceduru, pre svega bili sankcionisani oni koji u periodu od dve godine počine dva teža prekrašaja, kao što su vožnja u teškom alkoholisanom stanju i nasilnička vožnja, i to tako što bi vozila počiniocima bila oduzimana privremeno.
"A nakon okončanja postupka u zavisnosti od ishoda nadležni organi mogli bi da počiniocima vozila oduzmu i trajno", rekao je Stamatović.
On naglašava da agencija smatra da kazne jesu jedna od mera kojom se povećava bezbednost svih učesnika u sapobraćaju, pa je neophodno da onaj ko čini prekršaj izvesno bude sankcionisan, što podrazumeva i neke automatske siteme za detekciju prekršaja i učestačlije kontrole saobraćaja.
"Prošle godine napisano je dosad najviše - oko 1.300.000 prekršaja, što govori da se to može iskontrolisati, a očigledno je da kombinacija kontrole i prevencije daje najbolje rezlutate", kaže on i dodaje da je neophodno da u te procese uključiti sve institucije i sve pojedince - vozače, bicikliste, pešake...
"Kada govorimo o statistici, poređenja radi 2012. godine u Srbiji je bilo 1.900.000 registrovanih vozila, a deset godina kasnije 2.800.000, odnosno za milion ili 50 odsto više", kaže on.
S tim uvezi, dodaje da je 2012. u saobraćajnim nezgodama stradalo 680 ljudi, a 2022. godine - 550.
"To znači da postoji trend povećanja broja vozila, ali s druge strana smanjili smo smrtno stradanje, iako, naravno nismo ni time zadovoljni, pa očekujemo da će novi zakon pomoći da dođemo do još boljih rezultata", kaže Stamatović.
On se slaže da mnogi voze bahato i ne poštuju pružne prelaze, pa najavljuje da će ovim dopunama biti predviđeni novi načini da se to predupredi, kao na primer uvedenjem dva svetlosna signala - crvenog i narandžastog - na prelazima gde nema branika i polubranika, a ako nema svetala svako vozilo moraće da se tu obavezno zaustavi.
"Što se tiče upozorenja na bahatost vozača zahvaljujem i vašoj medijskoj kući, kao i svima koji nam pomažu da skrenemo pažnju na to kako se ne treba ponašati u saobraćaju, a mi svakodnevnim radom i preventivim kampanjama na to dodatno ukazujemo", kaže on.
Stamatović naglašava da će izmene i dopune prvi put obuhvatiti i električne trotinete, kojih prema procenama ima 200.000 u celoj zemlji.
"Hoćemo da definišemo njihovu snagu do 0,6 kilovata i brzinu do 25 kilometara na čas, kao i to na kojim površinama mogu biti voženi, dok će biti regulisane i starosne kategorije, pa će trotinete moći da voze samo stariji od 14 godina, a oni od tog uzrasta do 18 godina moraće da nose svetlosni prsluk", rekao je on i dodao da će i njih kontrolisati saobraćajna policija.
Naveo je i to da je Vlada donela Uredbu o zaštiti vazduha u Srbiji na osnovu čega biće omogućene dotacije za zamenu vozila.
"Jedna od tih mera su i subvencije za kupovinu polovnih automobila "evro 6" standarda i većih evro-normi, do kojih će biti moguće doći recilkliranjem starih automobila standarda "evro 1, 2 i 3" normi, a za putničke automobile ta subvencija iznosiće otprilike oko 2.100 evra, dok će za autobuse i kamione biti nešto više", poručio je Stamatović.