30. maj 2023 16:01

Maja Mačužić Puzić: Cilj reforme javne uprave je stvaranje uprave po meri svih građana

Izvor: TANJUG

Foto: FOTO TANJUG/ZORAN ŽESTIĆ

BEOGRAD - Državna sekretarka Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave Maja Mačužić Puzić rekla je danas na konferenciji na kojoj je predstavljen lokalni indeks participativnosti (LIPA), da je cilj reforme javne uprave stvaranje uprave po meri svih građana.

"Vlada Republike i Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave ostaju posvećeni reformi javne uprave i u tom procesu nam je jako bitno uključivanje građana u donešenje odluka kako na državnom nivou, tako i na lokalu, a s tim u vezi, smatramo da će lokalni indeks učešća građna biti značajan da izmeri njihovo učešće u donošenju odluka", rekla je Mačužić Puzić.

Intext service Video

Dodala je da kada su građani uključeni u donošenje odluka lakše je ispuniti njihova očekivanja i zadovoljiti sve njihove potrebe kako bi se napravila uprava po meri svih građana.

"Smatram da će LIPA u budućnosti biti, ne samo indeks za merenje uključivanja građana u rad i odlučivanje lokalnih samouprava, već da će postati jedan podsticajni instrument da se lokalne samouprave takmiče među sobom kako bi postigle što bolje rezultate", navela je Mačužić Puzić.

Istakla je da će komplenta uprava biti stavljena u funkciju otvaranja prema građanima i maskimalnog uključivanja u donošenje odluka na svim nivoima i da će mnogo veći doprinos biti dat uključivanju građana u javne rasprave, u donošenje normativnih akata, zakona, strategija i akcionih planova na državnom nivou.

Intext service Video

Nemanja Nenadić, programski direktor Transparentnosti Srbija, koja je sprovela istraživanje, kaže da je ona veoma bitna za građane, ali da bi trebalo da bude jednako bitna i za lokalne samouprave.

"Same opštine moraju uložiti dodatni trud kako bi uverile građane da mogućnost da učestvuju u javnim raspravama neće biti samo potrošeno vreme, već da će svaki od tih predloga biti temeljno razmotren", rekao je Nenadić.

Dodao je da bi opštine svoje budžetske konsultacije naročito mogle da unaprede ukoliko bi sa njima počele već sada, a ne tek na jesen.

Intext service Video

"Za smislenu participaciju je najvažnija izgradnja poverenja. Jedan od prvih koraka da se to ostvari bi bio da svuda postoji i funkcioniše mehanizam za prijavu i rešavanje problema", zaključuje Nenadić.

Prema rezultatima LIPA istraživanja, grad Užice ima „visok“ nivo participacije (iznad 60 odsto), a umereni nivo participacije od 30 do 45 procenata ima 14 lokalnih samouprava, među kojima su najbolje Veliko Gradište i Sombor.

Prosečan indeks od 26,4 odsto, što je "osnovna participacija“ ima skoro polovina jedinica lokalne samouprave (njih 20), a manje od 15 odsto "nizak nivo participacije" ima devet opština.

Intext service Video

"U proteklih nekoliko godina smo realizovali oko 50 malih projekata koji se tiču pre svega uređenja javnih površina kao što su dečja igrališta, sportska igrališta, staze za šetanje, mesta za odmor, prilazi za osobe sa invaliditetom, sa akcentom na osetljive grupe, a ono što je u Užicu ove godine uvedeno jeste i učešće mladih u okviru srednjih škola", rekao je Miodrag Petković, član veća grada Užica.

Dodao je da postoji poseban budžet za srednje škole gde mladi predlažu konkretne projekte i da opština Užice ima najbolj rezultat kada je participacija u pitanju.

"Mi kao grad Užice smo otvoreni da delimo naše najbolje prakse, otvoreni smo i da učimo od drugih jer nam je zajednički cilj da uključimo građane, da podignemo nivo poverenja između lokalne samouprave i građana i da na pravi način odredimo prioritetne projekte", zaključio je Petković.

Intext service Video

LIPA predstavlja oruđe za merenje, ocenjivanje i rangiranje gradova i opština na osnovu izmerenog nivoa učešća građana u odlučivanju, a istraživanje je sprovedeno u okviru projekta Lokalne finansije i uključivanje građana od strane organizacije Transparentnost Srbija i HELVETAS Swiš Intercooperation.

Lokalni indeks participativnosti izračunava se na osnovu 58 indikatora, a podaci se prikupljaju sa sajtova opština, zahtevom od strane opština, verifikacijom podataka kod opština, a jedan indikator (prijava problema), neposrednim testiranjem. U formulisanju LIPA korišćena su višegodišnja iskustva i slična istraživanja koja je Transparentnost Srbija sprovodila.

Service Photo Gallery