15. septembar 2023 15:35
Milan Vujanić: Građani treba da pročitaju zbog kojih 18 prekršaja im preti oduzimanje vozila
BEOGRAD - Profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji Milan Vujanić poručio je svim građanima da pročitaju usvojene izmene i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja u kojima se navodi zbog kojih 18 prekršaja će se nesavesnim vozačima oduzimati vozilo.
"Predviđeno je oduzimanje vozila za 18 prekršaja. Neki od njih su vožnja bez vozačke dozvole i više od 1,2 promila alkohola u krvi. Vozilo se ne oduzima trajno, već stavlja na čuvanje, a troškove snosi vozač do okončanja sudskog postupka, a to može biti prilično dugo i trajati i do godinu dana", rekao je Vujanić za Tanjug.
On je dodao da se oduzima vozilo kojim je načinjen prekršaj, bez obzira na to ko je vlasnik, što, kako je rekao, vozača koji je pozajmio vozilo i počinio prekršaj "dovodi u jako neprijatnu situaciju".
Vujanić smatra da je ovakva kazna primerena i adekvatna jer "srpski mentalitet ne trpi da mu dirnete u dozvolu ili u ljubimca na četiri točka".
"Naš mentalitet neće lako da prihvati i da razume, vama će se oduzeti vozilo kojim činite prekršaj i ono čak ne mora biti vaše. Ta kazna jeste doneta ispravno, po meni, jer naš narod je osetljiv na tu vrstu kazne pa će se kloniti takvih prekršaja", rekao je Vujanić.
Kada je reč o izmenama i dopunama koje se tiču vožnje električnog trotineta, Vujanić kaže da su u svetu poznate dve krajnosti - Engleska, gde je potpuno zabranjena vožnja električnih trotineta i naša, gde je bilo dozvoljeno da se voze svuda.
"Ono što je kod nas doneto je da smo ga prvo definisali kao lako električno vozilo, a pošto je vozilo onda ne može da ga vozi neko ko ne može da odgovara, pa je zato propisano da sme da ga vozi lice koje ima više od 14 godina, da mora da ima reflektujući prsluk i kacigu. Takođe, da vozilo ne sme da ima mogućnost da se kreće brže od 25 kilometara na sat i da se može kretati i ulicama gde je ograničenje do 30 kilometara na sat", objasnio je Vujanić.
Objašnjava da je reč je o pešačkim zonama, odnosno zonama smirenog saobraćaja, s tim što ukoliko osobe starije od 18 godina smeju da voze i na ulici gde je dozvoljeno 50 kilometara na sat.
"Još jedna novina je što trotinet sada sme da se koristi samo tamo gde sme da se vozi bicikl - znači pečaške staze, pešačko-biciklističke staze ili kolovoz u širini do jednog metra od desne ivice kolovoza", rekao je Vujanić.
Vujanić ističe da je i sam imao prilike da vidi nebezbednu upotrebu trotineta, odnosno majku koja je prevozila devojčicu i kretala se prometnom ulicom, bez ikakve zaštitne opreme.
"Ne sumnjam da će se to i sad ponoviti ali sada policija ima pravni osnov i može udaljiti takve iz saobraćaja, oduzeti trotinet. Kada se kaže oduzimanje vozila nismo rekli da ne može da trotinet da se oduzme. Zamislite da neko pod dejstvom alkohola vozi trotinet", rekao je Vujanić.
Deo Zakona koji tek treba da bude preciziran, dodaje Vujanić, je vožnja električnog bicikla.
"Onaj deo koji je ostao da se precizira to su električni bicikli - naime ako ima motor više od 250 vati onda je to moped, a za moped morate imati A kategoriju. Problem su dostavljači koji imaju električne bicikle, da li su oni u stvari lica sa položenom vozačkom ili ne, a ako jesu da li moraju da imaju zaštitnu opremu", rekao je Vujanić.
Izmene i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja usvojene su 8. septembra,a danas su stupile na snagu.