5. decembar 2023 15:32
OECD: Matematika i veštine čitanja globalno u ogromnom padu kod tinejdžera
PARIZ - Matematika i veštine čitanja tinejdžera su u padu bez presedana u desetinama zemalja, a zatvaranje škola tokom pandemije KOVID-19 samo je delimično uticalo na to, saopštila je danas Organizacija za ekonomsku saradnju i razvoj sa sedištem u Parizu (OECD) u najnovijem istraživanju globalnih standarda učenja.
U saopštenju se navodi da su zabeleženi neki od najvećih padova u performansama od 2000. godine kada je OECD otpočeo uobičajeno trogodišnje testiranje 15-godišnjaka u čitanju, matematici i naučnim veštinama.
Skoro 700.000 mladih polagalo je dvočasovni test prošle godine u 38 uglavnom razvijenih zemalja članica OECD-a i 44 zemlje koje nisu članice u okviru najnovije studije koju su kreatori politike pažljivo pratili kao najveće međunarodno poređenje učinka obrazovanja, prenosi Rojters.
U poređenju sa poslednjim testiranjem 2018. godine, učinak čitanja je pao u proseku za 10 poena u zemljama OECD-a, a za 15 poena u matematici, što je gubitak koji je ekvivalentan tri četvrtine godišnje vrednosti učenja.
Dok je više od polovine od 81 ispitane zemlje zabeležilo pad, Nemačka, Island, Holandija, Norveška i Poljska zabeležile su posebno oštar pad u rezultatima iz matematike, saopštio je OECD.
U proseku, jedan od četiri petnaestogodišnjaka se pokazao kao loš u matematici, čitanju i nauci, što znači da nisu mogli da koriste osnovne algoritme ili da tumače jednostavne tekstove, pokazalo je istraživanje.
"KOVID je verovatno odigrao neku ulogu, ali ne bih ga precenjivao. Postoje osnovni strukturni faktori i mnogo je veća verovatnoća da će oni biti trajne karakteristike naših obrazovnih sistema koje kreatori politike zaista treba da shvate ozbiljno", rekao je direktor obrazovanja OECD-a Andreas Šlajher na konferenciji za novinare.
Zemlje koje su pružile dodatnu podršku nastavnicima tokom zatvaranja škola u vezi sa virusom KOVID-a imale su bolje rezultate i rezultati su generalno bili bolji na mestima gde je lak pristup specijalnoj pomoći bio visok.
Loši rezultati su obično bili povezani sa višim stopama korišćenja mobilnih telefona u slobodno vreme i gde su škole prijavile nedostatak nastavnika.
OECD je rekao da pad nije neizbežan, ukazujući na Singapur, gde su učenici postigli najviše rezultate iz matematike, čitanja i prirodnih nauka, sa rezultatima koji sugerišu da su u proseku tri do pet godina ispred svojih vršnjaka iz zemalja OECD-a.
Posle Singapura, Makao, Tajvan, Hong Kong, Japan i Južna Koreja takođe su bili bolji u matematici i nauci, u čemu su dobre rezultate postigle i Estonija i Kanada.
Što se tiče čitanja, Irska, Japan, Južna Koreja i Tajvan su najbolje ocenjeni, a ti rezultati u Irskoj i Japanu su bili još zapaženiji jer njihova potrošnja po učeniku nije bila veća od proseka OECD-a.