31. januar 2024 11:18
Piloti optužuju proizvođače aviona da stavljaju profit iznad bezbednosti
BRISEL - Nova tehnologija automatizacije na kojoj insistiraju proizvođači aviona povećaće njihov profit, nauštrb bezbednosti, izjavio je predsednik evropskog sindikata pilota Otjan de Bruijn za Euraktiv, kritikujući regulatorno telo EU za vazduhoplovstvo da je previše blisko avio kompanijama.
Prema sadašnjim evropskim pravilima, na dugim letovima dok se jedan pilot odmara van pilotske kabine, drugi mora da bude u kabini, tako da u svakom trenutku pilot i kopilot moraju da budu pripravni. Tehnologija automatizacije bi dovela do toga da na tim letovima budu samo dva pilota.
Proizvođači aviona odbacuju tvrdnje da stavljaju profit ispred bezbednosti, rekavši da tehnologija automatizacije može igrati ključnu ulogu u bezbednosti letova.
De Bruijn je rekao da je nedavni incident na Boingu 737 Maks simptomatičan jer proizvođači vode više računa o profitu nego o bezbednosti.
Predsednik sindikata pilota je, s druge strane, osudio nastojanje Erbasa da odabrani avioni, kao što je A350, budu sertifikovani za operacije sa jednim pilotom tokom faze krstarenja.
Proizvođač aviona sa sedištem u Tuluzu trenutno sarađuje sa regulatorima EU kako bi dozvolio pilotima da lete sami, osim tokom uzletanja i sletanja, uz automatizovanu tehnologiju koja u suštini predstavlja kopilota.
Prema sadašnjim pravilima, dok se jedan pilot odmara van pilotske kabine, drugi pilot mora da bude u kabini, tako da su dva pilota na dužnosti u svakom trenutku.
Erbas, međutim, veruje da je njegova tehnologija dovoljno sofisticirana da može da omogući jednom pilotu da sam upravlja operacijama tokom perioda krstarenja tokom leta.
De Bruijn smatra da je imati manje od dva pilota na letu "nezamislivo čak i uz najsofisticiraniju tehnologiju koja je trenutno dostupna".