14. novembar 2024 13:32

Žarić Kovačević: Srbija je učinila javnu upravu otvorenijom i po meri građana

Izvor: TANJUG

Foto: FOTO TANJUG/MDULS/ TAMARA MLADENOVIĆ

TIRANA - Ministarka državne uprave i lokalne samouprave Jelena Žarić Kovačević izjavila je danas da je Republika Srbija učinila mnogo toga kako bi upravu učinila otvorenijom i "po meri građana", što je, kako je rekla, vizija reforme javne uprave koja se sprovodi.

Kako je saopštilo Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave, Žarić Kovačević je to rekla na ministarskom panelu u okviru regionalnog foruma "Jačanje otvorene uprave u zemljama Zapadnog Balkana" koji se održava uz podršku međunarodne inicijative "Partnerstvo za otvorenu upravu" i Regionalne škole za javnu upravu ReSPA u Tirani.

Ministarka je istakla da je učešće u Partnerstvu za otvorenu upravu deo šireg procesa izgradnje moderne javne uprave, koja je participativna, inkluzivna, transparentna i "na usluzi svojim građanima".

Service Photo Gallery

Žarić Kovačević je naglasila da se trenutno sprovodi važna reforma koja poseduje izuzetan potencijal da doprinese daljem "otvaranju" javne uprave, a to je intenzivan rad na unapređenju normativnog okvira i prakse u oblasti "otvorenih podataka" i njihove ponovne upotrebe.

Kako je navela, u cilju usklađivanja sa propisima i standardima Evropske unije u toj oblasti, Srbija je u fazi izmena i dopuna važećeg Zakona o elektronskoj upravi koji postavlja temelje kada je u pitanju oblast otvorenih podataka.

"Tim izmenama postavljaju se zakonske osnove za uvođenje koncepta „setova podataka visoke vrednosti“ i do kraja ove godine trebalo bi da imamo nova zakonska rešenja, a nakon toga izrada podzakonskog akta kojim će se detaljno urediti sva pitanja i podstaći pozitivna praksa u toj oblasti. Mislim da u otvorenim podacima leži ogroman potencijal koji još uvek nismo dovoljno iskoristili", rekla je Žarić Kovaćević.

Govoreći o najvećim postignućima Srbije u domenu kreiranja alata i mehanizama za veće učešće građana, ministarka je izdvojila Portal eKonsultacije, centralnu nacionalnu platformu putem koje organi državne uprave sprovode konsultacije i javne rasprave.

Platforma omogućava građanima da "od kuće", odnosno bez dodatnih troškova i ulaganja resursa, učestvuju u procesima odlučivanja dajući svoje komentare i sugestije na propise i politike.

Takođe, ona je naglasila i postojanje e-narodne inicijative na Portalu eUprava putem koje se potpisi prikupljaju elektronski.

Naglašavajući da je važno šta građani misle o uslugama, ministarka je navela da je uspostavljena mogućnost da korisnici Portala eUprava iskažu stav, te da ovogodišnji rezultati pokazuju da je čak 88 odsto građana i 97 odsto privrede zadovoljno brzinom pružanja elektronskih usluga.

Partnerstvo za otvorenu upravu je međunarodna inicijativa čija je svrha obezbeđivanje podrške i većeg angažovanja vlada širom sveta u cilju poboljšanja integriteta, transparentnosti, efikasnosti i odgovornosti javne vlasti.

Republika Srbija, preko Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave kao nacionalnog koordinatora, aktivno učestvuje u toj inicijativi od 2012. godine.

U kontekstu POU do sada su izrađena, usvojena i implementirana četiri akciona plana, a u toku je implementacija petog Akcionog plana za sprovođenje inicijative POU za period od 2023. do 2027. godine koji sadrži 10 obaveza i jednu preporuku.

Obaveze se uglavnom odnose na otvorene podatke i njihovu vizuelizaciju, transparentnost i ujednačenost veb sajtova organa, učešće građana, fiskalnu transparentnost itd.