5. januar 2024 11:00
Zoran Španović: "Sova" pančevačke fabrike aviona "Utva" je daleko ispred konkurencije
podeli vest

Foto: TANJUG/STRAHINJA AĆIMOVIĆ
PANČEVO - Pančevačka fabrika aviona "Utva" spremna je za osvajanje domaćeg i inostranog tržišta sa modernizovanom verzijom "Utve 75" - "Sovom", koja je prema rečima dugogodišnjeg instruktora letenja Zorana Španovića daleko ispred konkurencije u rangu aviona za obuku, aero-taksi i sportsko letenje.
On je za Tanjug istakao da je ovaj školski avion, četvorosed, sa benzinskim motorom, i koji je već pronašao svoje kupce u Meksiku i Turskoj, nastavljač tradicije pouzdanog i perfektnog aviona koji pravi dobre pilote i instruktore.
Jednomotorni niskokrilac, potpuno metalne konstrukcije tipa poluljuske, sa četiri sedišta u konfiguraciji "sajd baj sajd” u dva reda, sa fiksnim stajnim trapom, i širinom kabine od 120 centimetara uzleće gotovo svakodnevno sa travnatog pančevačkog aerodroma.
This is a modal window.
Španović dodaje da većina evropskih zemalja, buduće pilote obučava na avionima tipa "Cesna 172" i "Pjper 28", na kojima se radi osnovna obuka, ali da ti avioni nemaju pokretljivost, upravljivost i stabilnost koju daje "Sova".
On je dodao da je modernozovana "Sova" zadržala kvalitet starog U-75, ali i da obiluje modernim uređajima koji olakšavaju letenje i boravak u kabini, a da potrošnja iznosi oko 32 litre benzina po radnom satu.
Rukovodilac Razvoja i projektovanja Aleksandar Petrović rekao je da je fabrika "Utva" od 2015. godine radila na razvoju aviona "Sova" i sertifikaciji aviona, a da je sredinom 2023. godine dobijen sertifikat od Direktorata civilnog vazduhoplovstva koji je član Međunarodne agencije za bezbednost vazdušnog saobraćaja.
This is a modal window.
"Sertifikat koji smo dobili, odnosno homologacijski list koji je dobio avion 'Sova', je međunarodni sertifikat koji omogućava da se avion registruje u bilo kojoj zemlji na svetu", objasnio je Petrović za Tanjug.
Pančevačka "Utva", koja je pretrpela velika razaranja u bombardovanju NATO-a 1999. godine, uspela je da za dve decenije izađe na globalno tržište sa avionom koji je već pronašao kupce u Meksiku, a u toku su pregovoru i sa školom letenja iz Turske.
"Prvi avion je prodat u Meksiku. Aktivno radimo sa partnerima iz Turske, i imamo potencijalnog kupca, školu letenja, za dizel varijantu aviona. Mi smo od ranije u procesu projektovanja aviona sa dizel motorom, a u 2024. godini očekujemo da dopunimo sertifikaciju sa dizel varijantom 'Sove' ", naveo je Petrović.
This is a modal window.
Cena "Sove" zavisi od seta opreme, a cenovni rang se kreće od 400.000 do 600.000 dolara.
Petrović kaže da je "Utva" od 2017. godine pod vlasništvom "Jugoimporta" i da je saradnja sa ovim preduzećem iz namenske industrije odlična.
On je rekao da je u investicionom ciklusu za tekuću godinu opredeljen novac koji će se iskoristiti u renoviranje fabrike i poboljšanje proizvodnih kapaciteta "Utve", uglavnom za vojnu namenu, ali da će to služiti celoj fabrici i proizvodnji aviona.
Galerija
Pored "Sove", u svom portfoliju, fabrika proizvodi i avion "Lastu", koji je namenjen za vojnu obuku.
Planovi "Utve" za budućnost, navodi Petrović, zasnivaju se na razvoju, odnosno diverzifikaciji proizvoda, kao i projektovanju žirokoptera sa pet sedišta.
"Trenutno radimo sa američkom kompanijom 'Skyworks Aeronautics' na projektovanju žirokoptera sa pet sedišta, model 'Hawk 5', koji je napravljen od metala i kompozita", istakao je on.
This is a modal window.
Prema njegovim rečima karakteristika te letelice je da stalno leti u autorotaciji, odnosno da ima rotor kao helikopter, i pokreće se pomoću propelera koji se nalazi iza letelice.
Karakteristika letelice, kaže Petrović, jeste poletanje i sletanje bez piste ili sa veoma kratke poletno-sletne staze.
"Namena se deli na nekoliko osnovnih koji će biti projektovani i certifikovani u Srbiji, a to je medicinski žirokopter, odnosno sanitetski, žirokopter opšte i biznis namene", objasnio je on.