1. oktobar 2024 10:47

Tejlor: Epidemija hakarskih napada i u Srbiji, odgovornim ponašanjem smanjiti rizike

Izvor: TANJUG

podeli vest

Tejlor: Epidemija hakarskih napada i u Srbiji, odgovornim ponašanjem smanjiti rizike

Foto: TANJUG/NEMANJA JOVANOVIĆ

BEOGRAD - Američki stručnjak za borbu protiv hakera Sajmon Tejlor upozorio je na epidemiju hakerskih napada i u Srbiji i poručio da svaki pojedinac odgovornim ponašanjem može dramatično da smanji rizike od hakerskih upada i ucena.

Tejlor je u izjavi za Tanjug poručio svima da ne odgovaraju na poruke ili mejlove nepoznatih osoba i ne klikću na sumnjive linkove.

"Budite obazrivi sa emejlovima koji na prvi pogled izgledaju kako treba ali vam se čini da su 'neobični'. Najbitnije je da se o zaštiti podataka razmišlja kontinuirano i o tome razgovara otvoreno", rekao je Tejlor, koji je osnivač i izvršni direktor kompanija HYCU koja je prisutna u Srbiji.

Ističe da je Srbija zemlja puna inženjerskog potencijala i sposobnosti i da HYCU, pored više od 100 ljudi koji rade u našoj zemlji, planira kod nas i da se proširi.

Napomenuo je da je razvijena i platforma koja može nestale i ukradene podatke da vrati za samo 16 minuta, iako su za to potrebne i nedelje, ali da je najvažnija preventiva i bekapovanje podataka.

"Zaista verujemo da u Srbiji postoji preduzetnički talenat, inženjerski način razmišljanja i pravi put ka budućnosti. Smatramo da je to jedno od najboljih mesta u Evropi, ako ne i u svetu. I izuzetno nam je drago što smo deo srpske ekonomije", naglasio je Tejlor.

Upozorio je i da su sada, kako je rekao, ucenjivački softveri na neki način van svake kontrole, kao i da su napadi toliko učestali da se dešavaju svakih 11 sekundi, a u SAD i češće.

Sagovornik Tanjuga dodaje da sve to govori da napadači - otmičari podataka postaju sve pametniji.

Tejlor je naveo da ljudi treba da budu se pripreme za te napade i budu svesni da će oni doći.

"Kada dođu ti napadi, moraju biti u stanju da oporave svoje podatke bez obzira na to kakvu organizaciju vode, bilo da je to vlada, institucija ili čak privatna kompanija.

Kako kaže, broj hakeskih napada je ove godine dvostruko veći nego prethodne.

Tejlor objašnjava da su ucenjivački softveri i otmice podataka sve rasprosranjenije situacije u kojima neko preuzme kontrolu nad nečijim podacima i sistemom zahtevajući novac, kako bi mu vratio pristup podacima.

"Tako da se problem pogoršava, to je epidemija. Ono na šta smo zaista ponosni u Srbiji je količina hrabrosti koju ljudi imaju da izađu i reše problem", dodao je Tejlor.

Kao primer navodi krađu mobilnog telefona.

"To je kao da vam neko ukrade Ajfon, ali umesto da vam ukrade sam telefon, zaključa ga i zatim vam kaže da morate da platite kriminalcu da biste povratili pristup telefonu", rekao je on.

Dodaje da se upravo sa tim problem suočavaju kompanije, države i vlade na globalnom nivou.

Prema njegovim rečima, pravi uticaj na biznis ili vladu nije samo iznos novca koji moraju da plate da bi povratili podatke, već i količina rizika koju preuzimaju u smislu zastoja u radu i gubitka klijenata I njihovog poverenja,

"Na primer, troškovi koje ćete imati, izgubljena zarada, izgubljena produktivnost biće 10 do 100 puta veća od realnog iznosa otkupnine", naglasio je on.

Zamislite da ste mala kuća sa velikim zaštitnim sistemom i velikim psom, provalnici i lopovi verovatno neće doći do vas, ali ako ste velika kuća bez alarmnog sistema i bez psa, mnogo je veća šansa da ćete biti meta, napomenuo je Tejlor.

Kaže da isto važi i za ucenjivačke softvere.

"Ako ste velika banka ili upravljate celom zemljom, percepcija napadača je da ne možete sebi da priuštite da ostanete bez podataka. Platićete da ih povratite i to je ono što oni žele - da budu plaćeni. Zato mislim da najbolje što možemo da učinimo jeste da jasno stavimo do znanja tim napadačima da to nećemo tolerisati", naveo je Tejlor.

Kako je rekao, moramo imati planove prevencije na prvom mestu i osigurati da su svi naši podaci dobro bekapovani i tako se suprotstaviti tim napadačima.

Kompanija HYCU je jedna od najbrže rastućih kompanija za zaštitu podataka u svetu, sa više od 4.000 klijenata u 78 zemalja.