19. oktobar 2024 10:48
Vesić: Bez dokaza o kretanju građevinskog otpada nema upotrebne dozvole investitorima
podeli vest
BEOGRAD - Nijedan investitor neće moći da dobije upotrebnu dozvolu ukoliko ne priloži dokaz o kretanju građevinskog otpada, izjavio je ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić i dodao da je to predviđeno Pravilnikom o urеđеnju, upravljanju, odlaganju i dеponovanju građеvinskog otpada u toku izvođеnja radova, koji je juče stupio na snagu.
Vesić je, gostujući na RTS-u, rekao da se procenjuje da u Srbiji ima oko 3.000 nelegalnih deponija građevinskog otpada i da postoji obaveza za one koji izvode radove da legalno deponuju građevinski otpad, ali da do sada nije postojala sankcija za one koji to ne čine, te da je zato donet ovaj Pravilnik.
Kako je naveo, pošto u Srbiji još uvеk nеma izgrađеnih dеponija u svim jedinicama lokalne samouprave napravljеn je izuzеtak pa tako invеstitor, ukoliko u okružеnju od 50 kilomеtara u odnosu na lokaciju izgradnjе objеkta nе postoji licеncirani opеratеr postrojеnja za trеtman, odnosno skladištеnjе otpada, nеma obavеzu da uz zahtеv za izdavanjе upotrеbnе dozvolе priloži dokumеnt o krеtanju otpada, ali jе u obavеzi da dostavi izjavu o toj činjеnici, koju provеrava organ nadlеžan za izdavanjе upotrеbnе dozvolе.
"Vreme je da se građevinski otpad odlaže tamo gde mu je mesto i da se prerađuje", istakao je Vesić.
Najavio je da će u narednim mesecima, kao ministar nadležan za saobraćaj i građevinarstvo, predložiti novi Zakon o putevima na osnovu kojeg će biti donet novi pravilnik kojim će biti uređena obaveza da se koristi najmanje 25 odsto recikliranog materijala prilikom izgradnje puteva sa ciljem da se do 2035. godine dođe do 50 odsto, što je evropski prosek.
"To je cirkularna ekonomija, jer ćemo koristiti otpad koji nastaje prilikom izgradnje odnosno rušenja i pretvarati ga u materijal koji će se posle koristiti za izgradnju novih puteva", rekao je Vesić.
Govoreći o novom Zakonu o planiranju i izgradnji, ministar je naveo da je postojeći zakon više puta menjan i da je vreme da se donese novi koji će, kako je rekao, imati javnu raspravu u trajanju od šest meseci.
"Moja želja je da u toj javnoj raspravi učestvuju svi - inženjeri, građevinske kompanije, svi koji su učesnici u ovom procesu, kako bismo dobili zakon koji će rešiti probleme, jer je to suština donošenja novog zakona", rekao je Vesić i dodao da je namera da se novim zakonom procesi ubrzaju i da se deo javnih ovlašćenja prebaci na druge kako bi građanke i građani brže dobijali dozvole.
Istakao je da će novi zakon omogućiti transparentnije precese time što će u same procese biti uključeno više drugih učesnika.
"Naša ideja je da za određene kvadrature, videćemo koje, prebacimo mogućnost izdavanja građevinskih dozvola na ovlašćene projektne biroe koji će licencirati ministarstvu, davati bankarsku garanciju za dobro izvršenje posla, čime ćemo olakšati građanima koji žele da grade neki mali objekat ili rekonstruišu postojeći kako bi brže mogli da dobiju građevinske dozvole odnosno da to nego drugi može da obavi za njih", naveo je Vesić.
On je dodao da je ideja da upotrebne dozvole mogu da izdaju tehnički biroi, takođe na osnovu javnog ovlašćenja.
"Postoji čitav niz drugih predloga kako možemo da ubrzamo ovaj proces i siguran sam da ćemo sledeće godine moći da kažemo da imamo najmoderniji Zakon o planiranju i izgradnji u Evropi", rekao je Vesić.
Istakao je da je namera da se dobije zakon koji će omogućiti da se brže gradi i podsetio da je ove godine učešće građevinarstva u BDP-u Srbije poraslo na 5,9 odsto.
"Mi smo u prvih šest meseci doprineli BDP-u sa 1,1 milijardom evra, a ukoliko budemo transparentniji i brži u oblasti gradnje to znači da ćemo nastaviti da doprinosimo daljem privrednom rastu zemlje", zaključio je Vesić.
Vesić o metrou i završetku izgradnje auto-puteva Miloš Veliki i Moravski koridor
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić izjavio je danas da se očekuje da do kraja naredne i početkom 2026. godine imamo prve TBM mašine, takozvane "krtice", koje će kopati podzemne cevi kojima će prolaziti metro, a da će u međuvremenu početi da se rade stanice za metro, neke već do kraja 2025. godine.
Vesić je rekao da je na 72 hektara na Makiškom polju završeno nasipanje i naveo da će graditi depo, operativni centar kojim će se upravljati kompletnim metroom, hale za infrastrukturu, hale za opravku vozova i slično.
"Metro je najvažniji projekat predsednika Vučića koji je počeo još 2014. godine, kada je sadašnji ministar finansija Siniša Mali bio gradonačelnik Beograda, a ja gradski menadžer. Nas dvojica sada vodimo radnu grupu za metro sa drugih pozicija u vladi. To je republički projekat za koji grad Beograd ne izdvaja ni dinar i mi ćemo metro završiti", rekao je Vesić i dodao da je planirano da prva linija metroa bude gotova 2028, a druga 2030. godine.
Naveo je da će se istovremeno sa metroom raditi na proširenju kapaciteta BG voza i dodao da će Beograd posle 2030. godine konačno biti evropska metropola koja, sa ovolikim brojem stanovnika, ima metro.