25. april 2023 22:09

EBRD: Preduzetnici iz regiona poručili da im zbog krize treba čvršća saradnja

Izvor: TANJUG

podeli vest

EBRD: Preduzetnici iz regiona poručili da im zbog krize treba čvršća saradnja

Foto: TANJUG/GORAN PAUCANOVIĆ

ZAGREB - Dvodnevna konferencija održana je u ponedeljak i danas u Zagrebu, u organizaciji Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD), s ciljem iznalaženje načina za prevazilaženje posledica pandemije, inflatornog perioda, nestabilnosti u cenama sirovina, poremećaja lanaca snabdevanja i nedostatka radne snage, saopšteno je iz EBRD.

Privrednici iz regiona Zapadnog Balkana, jugoistočne Evrope, kao i sa širih tržišta centralne i istočne Evrope, Bliskog istoka, Afrike i Turske ponudili su odgovore i razmenili ideje kako preživeti aktuelnu "oluju promena" i iz nje izaći neoštećen ili sa minimalnim gubicima na pomenutom regionalnom skupu pod nazivom ''Consumer Rules Summit'' u Zagrebu.

Učesnici su se složili da je na kompanijama da slede evoluciju potrošača, kao i da je u uslovima koji su opterećeni navedenim problemima i kontinuiranim nestabilnostima, sada više nego ikada potrebna čvršća saradnja među preduzetnicima Zapadnog Balkana, ne bi li se povećala otpornost ukupne privrede regiona.

Generalni direktor za korporativni sektor EBRD-a Žan Mark Peteršmit napomenuo je da je ta banka prošle godine investirala 13 milijardi evra u regione u kojima posluje.

On je dodao da privatni sektor može biti "agent promene", jer upravo u vremenu krize ima kapacitet da reaguje brzo.

"U ovom regionu vidimo mnogo primera lokalnih preduzeća, koje imaju potencijal rasta i razvoja u globalne biznise, a EBRD je tu da ih podrži", naglasio je Peteršmit.

Panelisti su predstavili primere agilnosti kompanija iz kojih dolaze, koje karakteriše odstupanje od tradicionalnih sistema poslovanja i stvaranje ambijenta zasnovanog na agilnosti i inovativnosti, kao recept, ne samo za preživljavanje, već i razvoj u kriznim vremenima.

"Ako nečega trenutno nema i ne možete to nabaviti, bitno je da je sistem dovoljno agilan i brz da iznedri nešto drugo", naglasio je predsednik Uprave Atlantik Grupe Emil Tedeski i dodao da se danas iskristalisalo "ko je u tome uspešan, a ko je igrač na kratke staze".

Govoreći o receptu za agilnost, potpredsednik MK Group Aleksandar Kostić ističe da je komparativna prednost te kompanije efikasnost karakteriše u sloganu "uvek ispred, bolje, brže od drugih".

Jedan od osnivača Nelt Grupe Nebojša Šaponjić istakao je da su vertikalna integracija i izlazak na nova tržišta njihov recept za borbu protiv krize.

"Tražimo mogućnost za širenje i u Hrvatskoj", rekao je on.

Ljiljana Kunosić, izvršni direktor najveće poslovne grupacije u Bosni i Hercegovini Bingo Group, napomenula je da nedostaje radne snage, ali i potrošača.

"Mi time treba da se bavimo, kao i kako da promovišemo mogućnost uspeha u regionu, ne bi li ljudi odlučili da pokušaju ovde, a ne u Nemačkoj", navela je ona.

U okviru panela o lancima snabdevanja govornici su se složili da su pandemija, rat u Ukrajini i energetska kriza jasno pokazali koliko su lanci snabdevanja krhki i komplikovani, kao i da mogu da presuše ili budu presečeni u bilo kom trenutku.

Izvršni direktor kompanije MK Group Mihailo Janković istakao je da su kompanije ranije bile fokusirane na kreiranje vrednosti za šerholdere.

"A danas se dešava velika promena - morate da kreirate vrednost za zajednicu, zaposlene, dobavljače, za sve", istakao je Janković.

Panelisti su zaključili i da uprkos ubrzanom rastu online kupovine, kupci nisu spremni da u potpunosti napuste iskustvo fizičke kupovine, zbog čega rešenje treba tražiti u hibridnim maloprodajnim modelima.

Izvršni direktor kompanije Al Dahra Dušan Radičević napomenuo je da je prošla godina bila klimatski teška i izazovna.

"Primena savremene tehnologije omogućila nam je iste prihode kao i pre 15 ili 20 godina, pa ćemo da nastavimo da prilagođavamo naše poslovanje potrebama budućnosti", rekao je on.