15. novembar 2023 14:15
Istraživanje: Domaće tržište polovnih automobila ima nizak nivo transparentnosti
podeli vest
BEOGRAD - Domaće tržište polovnih automobila ima nizak nivo transparentnosti, pokazuje Indeks transparetnosti tržišta koji smešta Srbiju na 18. mesto liste, pre svega zbog vraćene kilometraže.
U istraživanju kompanije carVertical navodi se da je situacija u Srbiji ispod proseka, i da je slična trendovima u drugim balkanskim zemljama.
"Evropsko tržište polovnih automobila daleko je od transparentnog, budući da mnogi automobili imaju pređenu kilometražu i skrivene štete. Iako se situacija razlikuje od zemlje do zemlje, svake godine kupci širom kontinenta gube milione evra zbog prevaranata", navodi se u istraživanju.
Kako piše, 5,3 odsto svih vozila proverenih na carVertical u Srbiji imalo je vraćenu kilometražu.
Prosečna prepravka brojača kilometara kod automobila u zemlji iznosi 77.086 km.
Što se tiče saobraćajnih nesreća, 37,9 odsto automobila u Srbiji ima manje ili veće štete, a prosečna vrednost štete iznosi 3.750 evra.
Navodi se da u Srbiju stiže 79,2 odsto automobila iz drugih zemalja, a da prosečna starost vozila proverenih na carVertical iznosi 9,4 godine, što znači da su takvi automobili već izgubili značajan deo svoje vrednosti i mogu privući prevarante da promene brojač kilometara i podignu cenu.
Rumuniji se nalazi na 21. mestu ovog istraživanja, gde 7,8 odsto automobila ima vraćenu kilometražu i 59,1 odsto ima štetu. Međutim, udeo uvezenih vozila je manji.
Hrvatska je na 15. mestu, sa 3,5 odsto vraćenih kilometara i 57,1 odsto vozila sa štetama.
Zapadna tržišta i skandinavske zemlje su transparentnije.
Najtransparentnija zemlja prema istraživanju je Velika Britanija, a budući da Britanci nisu zainteresovani za dominaciju levorukih automobila na kontinentalnoj Evropi, stopa uvoza je veoma niska (2,2 odsto), što je direktno u vezi sa manjim brojem prevara na tržištu polovnih automobila.
U Velikoj Britaniji 2,7 odsto automobila ima prepravljen brojač kilometara, u Nemačkoj 3,4 odsto, Švajcarskoj 2,4 odsto, a u Danskoj 4,1 odsto.
Najgora situacija je u Ukrajini, gde je 8,5 odsto automobila imalo prepravljen brojač kilometara, a 49,7 odsto je imalo štetu.
Međutim, Ukrajina ima jedan od najviših nivoa uvoza u Evropi 82,4 odsto.