9. septembar 2024 14:21

Slavica Đukić Dejanović u poseti predškolskim ustanovama i školama u Svilajncu i Jagodini

Izvor: TANJUG

podeli vest

Slavica Đukić Dejanović u poseti predškolskim ustanovama i školama u Svilajncu i Jagodini

Foto: TANJUG/NEBOJŠA RAUS

SVILAJNAC - Ministarka prosvete Srbije, Slavica Đukić Dejanović i zamenica direktora UNICEF-a u Srbiji Karol Vinjo posetile su danas predškolske ustanove i škole u Svilajncu i Jagodini, gde su sa zaposlenima razgovarale o Osnovama programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja „Godine uzleta" i inkluzivnom obrazovanju i vaspitanju, čija je primena u Srbiji počela u septembru 2022. godine.

"U predškolskim ustanovama i školama obrazuju se deca kojima je potreban poseban individualni program da bi ostvarila maksimum u vaspitno-obrazovnoj strukturi svoje ličnosti i da bi njihova bezbednost i postignuća bila, pre svega, njima na korist kad odrastu, a onda i njihovim porodicama i čitavom društvu", izjavila je ministarka nakon posete svilajnačkoj Predškolskoj ustanovu „Dečija radost" i Osnovnoj školi „Jovan Jovanović Zmaj", koja ima više od 930 učenika, od kojih je 53 dece u programu inkluzivnog obrazovanja.

Ona napominje da "inkluzivnost podrazumeva čitav niz koraka koje je država napravila - od norme preko pristupa ustanova, jednog izmenjenog odnosa nastavnika, učenika i roditelja prema problemu dece koja možda imaju smetnje u razvoju, nekakav invaliditet, ili dolaze iz socijalno neadekvatnih porodičnih sredina, disfunkcionalnih porodica, tu su i romska deca, migranti i tako dalje".

"To su naročito senzitivna deca kojima je potreban taj individualni pristup, koja treba da budu doživljena od svojih drugara i nastavnika na pravi način, kao poseban segment kvalitetnog vaspitanja i obrazovanja", rekla je Đukić Dejanović.

Ona je istakla da bi jedno društvo napredovalo, ne mogu napredovati samo pojedine grupe, nego i one najsenzitivnije.

"Mi, u tom smislu, kroz inkluzivne programe u obrazovanju ne menjamo samo nastavnike, roditelje dece koja imaju posebne potrebe, i decu, nego se trudimo da šaljemo poruku čitavom društvu koliko je važno ne stigmatizovati nekog ko ima neki problem“, rekla je Đukić Dejanović.

Zamenica direktora UNICEF-a u Srbiji, Karol Vinjo, ističe da su tokom dvogodišnje primene Osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja „Godine uzleta" u Srbiji, već vidljivi impresivni rezultati.

„Svako dete dobija podršku da se oseća bezbedno, da se oseća bolje, da se oseća prihvaćeno, onako kakvo jeste. I ti pozitivni efekti se ne odnose samo na decu, već se prelivaju i na njihove roditelje, na njihove porodice i na celu zajednicu. Tome doprinose svi zajedno u partnerstvu, uključujući i roditelje, i predškolske vaspitače, i učitelje i nastavnike u školama, Ministarstvo prosvete Srbije i UNICEF", rekla je Vinjo.

Ona napominje da kroz ovaj projekat UNICEF želi da osigura budućnost za svu našu decu a da ono što je videla pokazuje da će ta budućnost biti svetla, da ćemo "imati više saosećanja i razumevanja, i da ćemo svi biti ujedinjeni u toj budućnosti“.

Posle Svilajnca, ministarka prosvete i zamenica direktora UNICEF-a u Srbiji, Karol Vinjo, posetile su i Školu sa domom za učenike oštećenog sluha i govora „11.maj" u Jagodini, u kojoj postoji jedan od ukupno 13 Resurs centara u Srbiji za podršku u inkluzivnom obrazovanju i vaspitanju.

„Mi smo našu normativu za decu sa posebnim potrebama upodobili zakonodavstvu najboljih praksi čitavog sveta, pre svega moderne Evrope. Ali, nije dovoljno doneti samo normativu, već smo oformili 13 timova u školama i lokalnim samoupravama - Resurs centre, u kojima edukovane osobe pomažu, ne samo deci koja su u specijalnim školama, a njih je oko 22.500 u čitavoj Srbiji, već i zaposlenima u ostalim školama u kojima se sprovode programi inkluzije", objasnila je ministarka prosvete.

"Od njih dobijamo povratne informacije da su rezultati rada ovih Resurs centara izuzetni, da pružaju fantastičnu stručnu podršku svima koji su u inkluzivnom obrazovanju“, zaključila je Đukić Dejanović, nakon obilaska Resurs centra pri Školi sa domom za učenike oštećenog sluha i govora „11.maj" u Jagodini.

U protekloj deceniji, Srbija je u velikoj meri reformisala zakone u oblastima relevantnim za ostvarivanje prava dece iz osetljivih grupa. Na bazi jakog institucionalnog okvira, svaka obrazovna ustanova u Srbiji danas ima tim za inkluziju.

Oko 4.000 nastavnika je pohađalo različite programe obuka koje ih osnažuju za rad u oblasti inkluzivnog obrazovanja, a na nivou svake opštine uspostavljena je interresorna komisija koja preporučuje dodatnu podršku iz oblasti obrazovanja, zdravstvene i socijalne zaštite.