3. septembar 2023 15:17

Beograđani o rimejku trke iz 1939: Oduševljeni smo kao školarci, božanstveno je

Izvor: TANJUG

podeli vest

Beograđani o rimejku trke iz 1939: Oduševljeni smo kao školarci, božanstveno je

Foto: TANJUG/TARA RADOVANOVIĆ

BEOGRAD - Brojni građani koji su se okupili na Kalemegdanu da posmatraju rimejk trke Velike nagrade Beograda - preteče Formule 1, održane na današnji dan 1939. godine, rekli su za Tanjug da su oduševljeni, između ostalog i zato što su među vozilima mogli da vide i ona čiji su se vozači tada borili za pobednički pehar.

Trka, u kojoj je danas učestvovalo 20 automobila i motora iz različitih muzeja, privatnih kolekcija iz Italije, Slovenije i Srbije, prema rečima starije sugrađanke je savršena.

"Oduševljena sam, od nekih automobila sam starija, a neki su stariji od mene. Sve je božanstveno. Ovako nešto nisam mogla da propustim, kad već nisam bila rođena 1939. godine. Radujem se svemu što vidim kao da sam školarac. Sve je savršeno", rekla je ta Beograđanka.

Druga sagovornica Tanjuga kaže da je prelepa atmosfera i da se raduje što je ipak stigla na vreme, jer je za rimejk trke tek sinoć saznala.

"Jako je dobro znati da se u našem gradu 1939. održavala ovako velika trka, preteča Forule 1. Znamo da je to bilo 3. septembra, par dana po početku Drugog svetskog rata, bila je to velika trka u kojoj je pobedio Tacio Nuvolario", rekla je ona i dodala da je posebno raduje što je videla jedan od automobila koje je upravo vozio Nuvolario i sa kojim je pobeđivao, a koji je danas eksponat u muzeju iz koga izlazi samo u specijalnim prilikama poput današnje.

I jedan mladić izrazio je zadovoljstvo rimejkom trke i dodao da će navijati za Fijat.

Na pitanje zašto je došao na Kalemegdan i da li misli dok gleda trku da se oseća duh davnog vremena, jedan građanin je odgovorio da mu se mnogo sviđa organizacija trke, ali i da je očekivao da će biti više pravih 'starinskih' oldtajmera.

"Automobile sam zavoleo kao dete, kao učenik sam prodavao autodelove i zato sam se vezao za njih", rekao je taj žitelj Beograda i dodao da je to bio glavni razlog zašto je došao na Kalemegdan da ih vidi.

Među anketiranima bio je i predsednik Oldtajmer kluba Beograd, u kojem, kako je rekao, ima mnogo izuzetno lepih i veoma starih vozila, zbog čega mu je žao što i oni nisu učestvovali u trci.

Jedna anketirana osoba rekla je da je ipak očekivala da će biti više naših oldtajmera.

"Odlična je izložba i pored toga što nije bilo više naših vozila, Italijani su nam osvetlali obraz", naveo je on.

Vlasnik Fijata 850 sport kupea iz 1971 Ivan Markov sa kojim je ekipa Tanjuga imala priliku da napravi tri kruga oko Kalemegdana, rekao je da je mnogo srećan što već treći put vozi oko Kalemegdana. Prema njegovim rečima, bilo bi dobro da se ovakve stvari dešavaju češće. Markov je izrazio žaljenje što Beograd, za razliku od gradova u okruženju, nema trke i stazu kojom bi se vozili oldtajmeri.

Teško nabavljamo delove, zato ne smem mnogo da ga vozim, rekao je Markov, inspektor u Ministarstvu poljoprivrede, koji podseća da pre pola veka, kada je proizveden njegov Fijat, u vozilima nije bilo pojaseva.

Veliki broj Beograđana, ali i predstavnici diplomatskog kora i turisti iz celog sveta, od SAD, preko Velike Britanije, Turske i Kine okupili su se danas na Kalemegdanu, gde je održan rimejk trke Velike nagrade Beograda - jedine trke održane tokom Drugog svetskog rata.

Trku, koja bi trebalo da preraste u novu tradiciju Beograda otvorila su vozila Alfa Romeo i Bugati, u kojima su bili ambasador Italije Luka Gori, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić.

Vesić je podsetio za Tanjug da je taj Bugati učestvovao i u trci održanoj te davne 1939. godine, a njim je tada upravljao srpski as Boško Milenković.

Vozila su pred trku bila izložena na platou ispred paviljona Cvijeta Zuzorić, a potom su krenula originalnom trasom u grupama po pet stazom oko tvrđave, evocirajući uspomene na tu istorijsku trku.

Ministar je podsetio u izjavi za Tanjug da je trka 3. septembra 1939. organizovana povodom rođendana, tada malolentog kralja Petra.

"Trku je posmatralo više od 100.000 ljudi, a Beograd je tada imao 300.000 stanovnika, a to je bilo kao kada bi ih danas bilo barem 700.000. Najzaslužnija za organizacjiu bila je majka kralja Petra, kraljica Marija, koja je bila reli vozač. Pobeđivala je muškarce i takmičlila se skoro do smrti, a tu svoju ljubav prenela je na kralja Petra", naglasio je Vesić.

Ministar je podsetio da su u toj trci učestvovala i četiri velika šampiona, da je među njima bio i italijanski as najveći u istoriji Tacio Nuvolari.

"Bila je to njegova poslednja velika pobeda, to je još jedna veza između Srbije i Italije, a u njegovom muzeju čuva se trofej Politike osvojen u Beogradu ispisan ćirilcom", naglasio je ministar i podsetio da je pre nekoliko godina u Beogradu održana i parada oldtajmera u znak sećanja na tu veliku trku.

Kako je naveo, zamisao je da se u Beogradu napravi rimejk te trke, da se uđe u takmičenje FIA klasika.

Ambasador Gori rekao je za Tanjug da taj izuzetan događaj predstavlja spoj sporta, tehnologije, kulture i istorije, ali i potvrdu čvrstog prijateljstva Italije i Srbije.

Trka je, kako je dodao ambasador, ujedno i prilika da se svi podsetimo izuzetnog događaja, kao i da se oda počast Nuvolariju koji je tada bio pobednik.

Generalni sekretar AMS Srbije Milan Nikolić izrazio je zadovoljstvo što je AMS Srbije prepoznat kao neko ko može da organizuje reinterpretaciju trke istom rutom sa istim bolidima, u trci koja je bila preteča Formule 1.

Podsetio je da je glavni organizator te istorijske trke bio auto-moto klub Kraljevine Jugoslavije, iz koga je potekao AMS Srbije.

"Imali smo san i ostvarili smo ga", rekao je Đorđo Andrijan, koji je inicijator projekta kao predstavnik Motor Heritidž, a koji je realizvoan uz podršku ambasade Italije i ministarstva gradjevinarstva i saobraćaja.

Mehaničar najstarijeg automobila iz 1913. godine Roberto De Keki rekao je za Tanjug da je Kiribiri poslednji put napustio Muzej pre 10 godina i podsetio da je Nuvolario sa njim pobeđivao.