31. oktobar 2024 15:26
Predstavljen Akcioni plan Strategije bezbednosti saobraćaja do 2030. godine
podeli vest
BEOGRAD - Smanjenje broja poginulih i teško povređenih u saobraćaju za 50 odsto i nula poginule dece do 2030. cilj je "Akcionog plana Strategije bezbednosti saobraćaja Republike Srbije za period od 2023. do 2030. godine" koji je danas predstavljen u okviru radnog sastanka Agencije za bezbednost saobraćaja, na Saobraćajnom fakultetu.
Ukoliko se ovi ciljevi ostvare, kako je rečeno na sastanku, u Srbiji će biti spašeno 1.314 života, među kojima je i 68 dece.
Sastanku je prisustvovao v.d. direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Branko Stamatović koji je rekao da je prilikom izrade Akcionog plana Strategije bezbednosti učestvovalo više od 30 institucija koje su se na neki način saglasile da to jesu mere i aktivnosti koje se mogu sprovesti.
Galerija
"Ono što je jako bitno jeste da postoji jedan portal koji prati naše aktivnosti i kojima smo u obavezi da jednom godišnje izveštavamo. Agencija za bezbednost saobraćaja je na neki način definisana strategijom, ima ulogu da koordinira svim institucijama, da prati i da analizira, pa sada imamo razliku u odnosu na prethodne strategije koje su donošene, jer sad imamo obavezu da izveštavamo o tome šta smo uradili i na koji način", naglasio je Stamatović.
Kada je reč o novim merima i aktivnostima koji će sprovoditi u narednom periodu Stamatović je istakao da su to, do kraja godine, svakako pojačane aktivnosti i kampanje vezane za upotrebu alkohola, psihoaktivnih supstanci kao i kampanje koje se odnose na mlade i na decu, a da će sledeće godine izdraditi novi trogodišnji Akcioni plan za koji se prema njegovim rečima očekuje sa bude delotvorniji i da bolje rezultate.
Na sastanku su govorili i načelnik Uprave saobraćajne policije Slaviša Lakićević, pomoćnik ministra Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Miroslav Alempić, rukovodilac projekta "Izrada nacionalne strategije o bezbednbosti saobraćaja i Akcionog plana za realizaciju strategije" Krsto Lipovac i predstavnica Republičkog sekretarijata za javne politike Marijana Batak.
Načelnik Uprave saobraćajne policije Slaviša Lakićević rekao je da se nada da će ta služba ciljeve Strategije ispuniti pre 2030. godine, ali i da je za to potrebna sinergija, kao i ozbiljan i odgovoran rad svih subjekata u sistemu bezbednosti saobraćaja.
"U odnosu na prošlu godinu imamo nešto nepovoljnije stanje bezbednosti saobraćaja. Na današnji dan imamo 422 poginula lica u saobraćajnim nezgodama što je 5 procenata više u odnosu na isti period prošle godine, a u odnosu na 2022.godinu za nekih 10,12 procenata manje smrtno stradalih. Što se tiče broja saobraćajnih nezgoda i povređenih u njima imamo smanjenje, međutim brojka poginulih lica nam govori da moramo još mnogo toga da preduzmemo, kao i da promenimo svest čoveka kao glavnog aktera saobraćajnih nesreća", rekao je Lakićević.
Rukovodilac projekta "Izrada nacionalne strategije o bezbednbosti saobraćaja i Akcionog plana za realizaciju strategije" Krsto Lipovac je konačan cilj da se na osnovu razgovora dođe do zaključaka šta bi trebalo raditi u narednom periodu.
"To može da znači da ćemo dodati neke mere i aktivnosti da bi dostigli ono što već ispustili ili da inteziviramo, promenimo način kako realizujemo pojedine mere ili da ukjučimo neke subjekte koji će realizovati mere i konačno, možda i da preispitamo ciljeve Strategije ukoliko su oni ako su svi saglasni da su oni nerealni i nedostižni", rekao je Lipovac.
Bezbednost saobraćaja je, prema njegovim rečima stvar rada, a ne slučajnosti, a nebezbednost i povećani rizici u saobraćaju rezultat su nerada i sistemskih promašaja, kao i neodgovornosti nosioca aktivnosti.
Lipovac je dodao da su najvažniji nosioci aktivnosti Telo za koordinaciju poslova bezbednosti saobraćaja i ministri koji su članovi tog tela, druga Ministarstva koja deluju na državnom nivou, Agencija za bezbednost saobraćaja, upravljač puta, JP putevi srbije, a na lokalu to su jedinice lokalnih samouprava.
"Po mom mišljenju prvenstveno treba svako od subjekata da preispita svoj odnos prema ovim merama i stičem utisak da najvažniji subjekti nisu shvatili svoju odgovornost da su oni nosioci tih mera i aktivnosti i kao da nisu očekivali da ove konferencije budu redovne, a Strategijom je predviđeno da to bude svake godine. Kada pričamo o ciljevima ja ne mislim samo na broj poginulih i povređenih koji je povećan u odnosu na Strategiju, već ovde mislimo i na one ciljeve koje se odnose na ponašanje učesnika kao što su procenat prekoračenja brzine, vozači koji koriste mobilni telefon i tako dalje" , rekao je Lipovac.