22. jul 2023 16:50

Petar Vojinović: Dolazak aviona F16 u ukrajinsku vojsku neće promeniti situaciju na frontu

Izvor: TANJUG

podeli vest

Petar Vojinović: Dolazak aviona F16 u ukrajinsku vojsku neće promeniti situaciju na frontu

Foto: Tanjug video

BEOGRAD - Urednik portala "Tango Six", Petar Vojinović ocenio je danas da najavljeni početak obuke ukrajinskih pilota na američkim borbenim avionima F16, kao i najavljeni dolazak tih aviona u sastav ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva, neće ništa bitno promeniti u rusko-ukrajinskom ratu.

"Nijedna strana nije ostvarila potpunu prevlast u vazdušnom prostoru i zato i imamo ovu situaciju koja se zove front. Avijacije nijedne strane nisu bile sposobne da urade svoje i ne verujem da će dolazak F16 promeniti bilo šta u tom kontekstu, osim bitnog poboljšanja ukrajinskih operativnih sposobnosti", rekao je Vojinović u izjavi Tanjugu.

Istakao je da je F16 oproban avion i mnogo je puta korišćen u desetinama zemalja.

"Ovde je u pitanju duža stateška priča zanavljanja ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva koje bi se dogodilo i da nije bilo rata. Ovo sada je ubrzano, otežano i ima svojih izazova. Ukrajina je do sada imala sovjetske avione, celo ratno vazduhoplovstvo je bilo zasnovano na njima, na SUHOJ-u i MIG-u, ali su imali gubitke i potrebno je da se F16 iskoristi kao zamena za ono što je izgubljeno i ono što je još bitnije, da se to vazduhoplovstvo unapredi", poručio je Vojinović.

Kako ističe, pošto je u toku najveći konvencionalni rat na tlu Evrope od Drugog svetskog rata, postoji potreba da to budu oprobane i sposobne platforme kojih ima u inventarima, da postoji logistička potpora u vidu obuke pilota, tehničara i da su na raspolaganju ubojna sredstva za nju.

Vojinović naglašava da obuka nije mnogo komplikovana i da piloti mogu da upravljaju bilo kojom borbenom letelicom kada je u pitanju samo letenje, ali da je problem kada je u pitanju sama borbena upotreba.

"To je mnogo kompleksnije i to se postiže godinama. To su taktike upotrebe naoružanja, uloga letelice. F16 može biti avion koji juri druge avione, može da dejstvuje po zemlji ubojnim sredstvima i može da juri isključivo protivvazduhoplovnu odbranu, kao što je to radio u Jugoslaviji 1999. Ali za sve to, potrebno je imati iskustvo, da se to izvežba i da piloti dođu do tog nivoa. Za to su potrebne godine i kada stavimo to u kontekst rata i brzine potrebe da se to desi, dobićemo najverovatnije mnogo brži proces borbene obuke", smatra urednik portala Tango 6.

Na pitanje da li je predviđenih 150 časova leta dovoljno da se pilot obuči, Vojinović odgovara da, ako postoje piloti borbenih letelica na planeti koji su dovoljno sposobni i iskusni, to su Ukrajinci.

"Sada, zbog rata, mislim da neće imati nikakvih problema da se obuče ni na osnovnom nivou letenja, pa ni čak bobene upotrebe. Ne znamo kako će biti korišćeni, kako naoružani, ni u kojim će ulogama biti upotrebljavani", kaže Vojinović.

Ipak, ističe, da sve nije dobro isplanirano, cela priča sa F16 u Ukrajini se ne bi ni dogodila i dodaje da je iznenađujuće koliko je detalja izneto u javnost.

Što se samog aviona, Vojinović kaže da je proizveden negde 70-tih godina prošlog veka i da je zmaj aviona, kao i platforma ostala skoro ista, ali je evoluirala tokom godina.

"Motor se konstantno unapređuje na 10 godina, dobija veću nosivost borbenih sredstava koji takođe evoluiraju godinama. Evoluira i elektronika, a posebno senzori pa se dobijaju se bolji radari, bolja optoelektronika, povezanost letelica međusobno i sa zemljom. Sam zmaj aviona aviona ostaje isti", priča Vojinović.

Objašnjava da sve to poskupljuje avion i raspon cena je od 30-80 miliona evra po letelici.

Što se tiče njegove borbene upotrebe, ističe da to zavisi od opštih sposobnosti, vojnih veština i iskustva, tako da samo američko ratno vazduhoplovstvo može da upotrebi više tipova aviona u realnom vremenu, dok druge zemlje koriste samo pojedinačne mogućnosti aviona.

"Upotrebljivost platforme, pa i F16, zavisi od iskustva i koja vojska je koristi. Američka je najbolja, a druge zemlje su došle samo do nekog nivoa. Ali, ako uporedimo, to je apsolutno mnogo bolji transfer znanja i sposobnosti nego što bi bilo ko mogao Rusiji da da. Ko bi sa Istoka mogao da da bilo šta tako vredno? Sama vrednost zapadnog iskustva i tehnologije je odlučujuća", istakao je Vojinović.

Takođe, on kao mit odbacuje neke navode da je F16 potrebna uređena pista da bi poleteo i ističe da je to mašina koja je pravljena za rat, pa samim tim ne postoji ništa što se u realnom životu ne rešava efikasno.

"F16 se i dalje proizvodi, konstantno se unapređuje i to je jedna od najdokazivanijih borbenih platformi, ne samo vazduplovnih. Za njega je najmanji problem da se nađu rezervni delovi. Savršen izbor za hitnu upotrebu", smatra Vojinović.

Na pitanje koliko komada F16 će Ukrajina dobiti, urednik portala "Tango Six" odgovara da ne veruje da će biti više od stotinak letelica, upravo onoliko koliko je ukrajinsko ratno vazduhoplovstvo izgubilo do sada u sukobu.

"Do 120-130 je izgubljeno u ratnim dejstvima, svih vrsta letelica, ali nema šanse da dođe do tog broja. Nema ih mnogo raspoloživih, mislim da im čak neće ni trebati mnogo, tako da je neka konzervativna procena tridesetak. Operativno bi bilo najidealnije za zemlju te veličine tri eskadrile, a eskadrila je 12 aviona", kaže Vojinović.

Što se tiče odgovora Moskve na dolazak F16, on kaže da će to biti još jedno diplomatsko zgražavanje, definisanje crvene linije, ali podseća da je ta crvena linija definisana već desetak puta za razna oružja koja se kasnije isporučena Ukrajini, pa se ništa nije desilo.

"Tako će biti i ovoga puta. Rusija ima potentnu raketnu protivazdušnu odbranu, taj avion nije naročito bolji od aviona koje su Ukrajinci do sada koristili, tako da sve zavisi od načina na koji ih Ukrajinci budu koristili", zaključio je Vojinović.