20. maj 2024 13:10

Mikica Ivošević: Nikako ne otvarajte linkove u porukama nepoznatih pošiljaoca

Izvor: TANJUG

podeli vest

Mikica Ivošević: Nikako ne otvarajte linkove u porukama nepoznatih pošiljaoca

Foto: Shutterstock.com/ LDprod, ilustracija

BEOGRAD - Stručnjak za sajber bezbednost, Mikica Ivošević upozorio je danas sve korisnike društvenih mreža da pažljivo pristupaju nepoznatim porukama, kao i da ne otvaraju linkove u SMS porukama u kojima se navodi da mogu lako zaraditi novac na dnevnom nivou, jer je reč o prevarama i dodao da su na meti hakerskih napadača često i kompanije od kojih se traže milionski iznosi.

Ivošević je istakao da je problem sa otvaranjem linkova nepoznatog porekla učestao, a da se takve poruke često šalju putem elektronske pošte ili putem SMS poruka na telefonu što, iako može delovati sigurno, vodi ka stranicama na interentu koje je napravio napadač, a sve u cilju pristupa i prikupljanja ličnih informacija korisnika ili pristupa njihovom novcu.

"Ljudi misle da će im stići SMS kod kada se plaća nešto sa kartice. Napadači tačno znaju servise sa kojih mogu da naruče, gde nije potrebna OTP verifikacija, odnosno neće stići nama SMS koji je potreban da bi se izvršila transakcija. Napadači koriste različite poslovne modele kako bi preuzeli slike ili snimke, pa ucenjivali korisnike u cilju iznude novca", rekao je Ivošević u emisiji "Uranak", na televiziji "K1".

Prema njegovim rečima, sve su učestaliji i napadi na firme, zbog čega Ivošević napominje da je neophodno da za svaki uređaj korisnici imaju instaliran antivirus.

"Hakeri zaključavaju podatke firmi i zatim ih ucenjuju. Traže određenu sumu novca kako bi podaci ostali tajni, uz pretnju da će inače biti objavljeni. Ovo može praktično paralisati rad firme sve dok se ne plati traženi iznos. Otišlo je tako daleko da su formirani karteli koji se bave ovakvim aktivnostima, što dovodi do ogromnih gubitaka. Neke grupe su čak postigle prihode od preko milijardu dolara kroz ucene", napominje on.

Govoreći o fišing marketingu, Ivošević je rekao da to predstavlja oblik prevare koji podrazumeva lažno predstavljanje i da, iako može da deluje kao da pristupamo društvenim mrežama na koje smo navikli, može da se radi o prevari.

"Često se dešava da mislimo da pristupamo nekoj od društvenih mreža gde treba da unesemo naše korisničko ime i lozinku, dok zapravo te podatke ostavljamo na stranici koju je napravio napadač. Ova stranica je oblikovana tako da izgleda identično kao originalna stranica, kao što su Instagram ili Facebook. Boje, dizajn, i ostali elementi su često kopija originala, ali URL adresa nije prava. Umesto facebook.com, na primer, može biti facb0ok ili nešto slično", dodao je on.

Podsetio je na slučaj u kojima se za razne kurirske službe, poput Pošte, šalju navodni paketi, zbog čega ljudi veruju da zaista imaju paket koji čeka isporuku, a kada pristupe priloženom linku, često se suočavaju s zahtevom da isprave navodne greške prilikom obrade transakcije.

"U tom trenutku, pod izgovorom rešavanja problema, od njih se traže podaci o kreditnoj kartici. Nažalost, ovo je čest oblik prevare na internetu, gde se koriste podaci koje su korisnici već ostavili na drugim online prodavnicama kako bi se naručivala roba, dok se novac sa kartice korisnika povlači", rekao je Ivošević i upozorio na to da napadači mogu biti veoma vešti u pronalaženju načina da dođu do osoba od kojih mogu izvući novac.