28. jun 2024 15:34

Ređina De Dominićis: Roditeljima je potrebna podrška, oni imaju najveći uticaj na razvoj dece

Izvor: TANJUG

podeli vest

Ređina De Dominićis: Roditeljima je potrebna podrška, oni imaju najveći uticaj na razvoj dece

Foto: TANJUG/STRAHINJA AĆIMOVIĆ

BEOGRAD  - U Evropi i Centralnoj Aziji, 6.8 miliona dece nema pristup obrazovanju u ranom detinjstvu, a obrazovanje je fundament, ne samo za učenje, već i za prosperitet i napredak čitavog društva i ekonomije, ali i za to da se podstakne društvo na prave vrednosti, rekla je danas regionalna direktorka UNICEF-a za Evropu i Centralnu Aziju, predstavnica UNICEF-a pri UN-u, i posebna koordinatorka za odgovor na izbegličku imigrantsku krizu u Evropi Ređina De Dominićis.

Ona je u intervjuu za Tanjug naglasila da u Evropi i Centralnoj Aziji trenutno postoji veliki problem sa učenjem i obrazovanjem.

"To je prouzrokovano sa više elemenata - sa jedne strane tu je rat usred Evrope, odnosno u Ukrajini, takođe i brojne druge krize izazvane migracijama, ali i sisteme koji su stagnirali godinama unazad i nisu se modernizovali na putu promena. Ispravno je reći da 6.8 miliona dece i dalje ne prisustvuje obrazovanju u ranom detinjstvu. To je početak svega i zato želimo da prioritet damo ranim godinama života", rekla je De Dominićis.

Ističe da je mnogo dobrog rada trenutno usmereno ka tom pravcu, ali ukazuje na to da se ne sme dozvoliti da se deca osipaju iz sistema obrazovanja, kao i da ih inkluzija i obrazovanje prate kroz životni put.

"Takođe, moramo da se potrudimo da u godinama adolescencije, kada treba da naprave važne životne izbore, mi ih podržimo kroz prelazak iz škole na posao, i da programom koji je prilagođen dinamici ekonomije, kako kada je reč o digitalizaciji, tako i kada govorimo o podršci zelenim agendama na kojima rade naše zemlje", kazala je ona.

Govoreći o gubicima u učenju, koja su prisutna u regionu Evrope i Centralne Azije, razlog za to vidi u tome što, kako kaže, brojna deca danas migriraju u Evropi, zbog, sukoba koji se odvijaju, ali i zbog prirodnih katastrofa koje pogađaju određena područja.

"Tu je i najosetljivija grupa dece koja dolazi iz siromašnih porodica ili potiču iz etničkih zajednica, na primer u Centralnoj Evropi to su Romi. Tu su i deca sa posebnim potrebama, gde su potrebni intenzivni napori da bi bili uključeni u sistem", rekla je ona.

Na pitanje kakva je situacija u Srbiji u poređenju sa regionom, De Dominićis ističe da je pre nekoliko godina započela reforma obrazovnog sistema, kao i da se napredak vidi u predškolskim ustanovama.

"Imala sam priliku da radim u prelepoj Srbiji pre nekoliko godina i tada je započela važna reforma obrazovnog sistema, i bila sam veoma srećna da vidim da se u predškolskim ustanovama, uz podršku Unicef-a i brojnih drugih partnera, odvijaju koraci unapred i vidljivi napredak. Takođe, tada je urađena i modernizacija programa za predškolsko obrazovanje. islim da ono što je potrebno jeste da sada isti taj kvalitet i inkluzivnost premestimo u osnovne i srednje škole", podvukla je ona.

Dodaje da je situacija u Srbiji manje - više ista kao u regionu.

"Ali je u predškolskim ustanovama vidljiv napredak u pogledu kvaliteta i to je nešto čime Srbija treba da se ponosi. Sada je najvažnije da se taj put reformisanja nastavi. Mislim da moramo da podstaknemo, pre svega, najranjivije grupe da budu deo sistema. Obrazovanje je fundament, ne samo za učenje, već i za prosperitet i napredak čitavog društva i ekonomije, ali i za to da se podstakne društvo na prave vrednosti. To je veoma važno podstaći u trenutku kada se zemlja suočava sa izazovima u demografskim trendovima", poručila je regionalna direktorka UNICEF-a za Evropu i Centralnu Aziju.

Ipak, kako smatra, dosta posla postoji kada je reč o roditeljstvu u Evropi i Centralnoj Aziji.

"Rano detinjstvo je postavljeno kao prioritet iz brojnih razloga. Za Unicef, tri su ključna fokusa rada. Pre svega, moramo da se potrudimo da su roditelji uključeni u zdravlje dece, obrazovanje, takođe da pronađemo način da roditelji budu deo obrazovnog sistema, njihova komunikacija sa profesorima, i naravno tu je socijalni sektor za različit aspekt njihovog života. Tu je i momenat njihovog posla, kakav je balans između poslovnog i porodičnog života, odnosno - politika po meri porodice, da li je poslodavci ili kompanije imaju ili ne", kazala je ona.

Ukazuje na to da Region nije homogen kada je reč o tim stvari, ali da konferencija održana u u Beogradu, a na kojoj je bilo predstavnika 20 zemalja, je analizirala ta tri prioriteta.

"Iz Beograda je poslat poziv na akciju. Mislim da smo obnovili zamajac i razumevanje da rane godine imaju izuzetno jak uticaj, odnosno, ono što se tada uloži - vrati se i više. To je dokazano i Nobelovom nagradom, za uložen jedan dolar, vama se vrati 13 dolara i to je ogromna investicija za budućnost celog društva. Roditelji su strateški stub sistema u ranom detinjstvu deteta. Podvukla bih i to da finansijska izdvajanja moraju da prate to sve, jer roditelji moraju da budu podržani", rekla je.

U Beogradu je 25. i 26. juna održana dvodnevna konferencija koju su organizovali Ministarstvo zdravlja Republike Srbije, UNICEF u Srbiji i Regionalna kancelarija UNICEF-a za Evropu i Centralnu Aziju.

Konferencija je održana kao odgovor na potvrdu činjenice na svetskom nivou da roditelji imaju najveći uticaj na razvoj svoje dece, i da mnogima od njih nedostaje potrebna podrška.

"Napravili smo vrlo jasnu mapu puta i nadam se da ćemo tome zaista biti predani i angažovani zajedno sa Vladama u mesecima koji dolaze, da sve to pretočimo u delo i u narednim godina da pričamo o veoma jakom okviru podrške roditeljstvu u ovom regionu i napretku dece takođe", zaključila je ona.