27. septembar 2023 12:36

Kina gradi šest koridora za saradnju u okviru Inicijative Pojas i put

Izvor: TANJUG

podeli vest

Kina gradi šest koridora za saradnju u okviru Inicijative Pojas i put

Foto: TANJUG/ANĐELKO UTJEŠANOVIĆ

ŠANGAJ - Na Drugoj konferenciji Ekonomsko informaciono partnerstvo Pojas i put (BREIP) i Šangajskoj konferenciji preduzetnika 2023, koja se održava danas u Šangaju, predstavnici Kine potvrdili su i predstavili planove Kine da zajedno sa partnerima izgradi šest glavnih koridora za saradnju te zemlje sa svetom, na tzv. Novom putu svile.

Na konferenciji je istaknuto da je inicijativa Pojas i put od grubog okvira postala izbrušeni mehanizam za saradnju Kine sa zemljama i partnerima iz celog sveta.

Glavne koridore za saradnju i nastup kineske privrede na svetsko tržište predstavila je glavni ekonomista Kineskog centra za medjunarodnu ekonomsku razmenu Čen Venling i podsetila da ta inicijativa ove godine obeležava svoju desetu godišnjicu.

Inicijativa Pojas i put je globalni infrastrukturni i investicioni program, koju je pokrenuo predsednik Kine Si Đinping 2013. godine i najavio vredne investicije širom svetu.

Venling je navela da je reč o međunarodnim ekonomskim koridorima, od kojih je prvi - Novi Evroazijski kopneni ekonomski koridor, kao novi kopneni most Evroazije, takođe poznat kao Drugi kopneni most Evroazije.

To je međunarodna železnička linija koja ide od Lianjunganga u kineskoj provinciji Đangsu, preko Alašankoua u Sinđangu, do Roterdama u Holandiji.

Drugi ekonomski koridor je Kina-Mongolija-Rusija, koje su kao zemlje kopneno povezane i odavno su uspostavile različite ekonomske veze i saradnju putem pogranične saradnje i trgovine.

Treći ekonomski koridor je na ruti Kina-Centralna Azija-Zapadna Azija, koji ide od Sinđanga u Kini i izlazi iz zemlje preko Alašankoua da bi se pridružio železničkim mrežama Centralne Azije (Kazahstan, Kirgistan, Tadžikistan, Uzbekistan, Turkmenistan) i Zapadne Azije (Iran, Turska i drugim).

Četvrti ekonomski koridor je Kina-Indokina, koji uglavnom pokriva podregion Velikog Mekonga i otvorena je međunarodna železnička linija od Naninga do Hanoja i uvedene su aviolinije do nekoliko velikih gradova jugoistočne Azije.

Peti je Kinesko-pakistanski ekonomski koridor, a njegov cilj je izgradnja ekonomske rute koja ide od Kašgara u Sinđangu, na severu, do pakistanske luke Gvadar na jugu.

Poslednji, šesti ekonomski koridor je na ruti Bangladeš-Kina-Indija-Mjanmar.

Učesnici konferencije istakli su da je BRI posle 10 godina postao inkluzivan na globalnom nivou i "gnezdo" za saradnju Kine sa malim zemljama.

Predsednik kineske agencije Sinhua, Fu Hua, je na otvaranju glavnog dela konferencije BREIP u Šangaju rekao da je BRI postao uglačan mehanizam za saradnju i ekonomski rast i da je veoma važna i uspostavljena saradnja sa medijima i poslovnim asocijacijama, kada je reč o razmeni vesti, informacija i znanja.

"Sinhua ima saradnju u okviru BREIP sa različitim agencijama i organizacijama iz celog sveta, imamo puno uspeha, i do sada imamo sada 56 članica, 37 zemalja. To je platforma koja nudi ekonomske informacije, u različitim oblastima", rekao je Hua.

Izrazio je očekivanje da će deseta godišnjica inicijative BRI dati novi zamah.

Ako ujedinimo snage, možemo sve da postignemo, poručio je on.

Gradonačelnik Šangaja Gong Čeng je istakao da je BRI platforma koja omogučava veliki razvoj po vin-vin modelima saradnje.

On je naglasio da se u Šangaju realizuju investicije i projekti u vrednosti od 17 milijardi dolara.

Na konferenciji je istaknut značaj razvoja projekata iz oblasti veštačke inteligencije i ekologije.

Predstavljena je i šangajska kompanija Westwell Technology koja se bavi razvojem veštačke inteligencije, po modelu "pametno i zeleno", a posebno u oblasti transporta i autonomnih vozila.

Reč je o kompaniji koja je razvila Q-kamione bez vozača, koji koriste zelenu energiju i proizvode do 50 tona manje ugljenika godišnje.

Lin Čen iz kompanije Westwell rekla je za Tanjug da su se ranije više fokusirali na razvoj čipova za veštačku inteligenciju, ali da sada više rade na proizvodima za autonomna vozila, za inostrano tržište.

"Veoma smo ponosni što možemo da vidimo da se naši proizvodi već koriste od 2020. godine u Tajlandu, gde je napravljena prava pametna luka koja ima dozvolu da se koriste takva vozila", rekla je ona i istakla da je reč o autonomnim kamionima koji se koriste na trasportu robe.

Na pitanje da li su takva vozila bezbedna za upotrebu, ona je rekla da bezbednost najvažnije pitanje kada je reč o razvoju te napredne tehnologije.

"Naši proivodi su veoma bezbedni i naše iskustvo to potvrđuje, s obzirom da nismo imali nijedan incident i nebezbednu situaciju", rekla je ona.

Takođe kaže da žele više da sarađuju sa Evropom kao veoma važnim tržištem i da su u junu potpisali važne ugovore za korišćenje Q-kamiona u nekoliko evropskih luka.

Ukazala je da takvi kamioni ne samo da su ekološki prihvatljiviji, već mogu da poštede radnike u luci nekih loših uslova rada.

Na panelima u okviru konferencije predstavnici medija i organizacija koji su članovi BREIP i kineskih institucija raspravljali su aktuelnoj sitauciji i novim trendovima u oblasti finansija i dugoročnoj stabilnosti inicijative Pojas i put (BRI), podsticanju zelenog razvoja BRI, pravnim pitanjima, kao i pitanjima usklađenosti upravljanja i održavanja.

Takođe, danas je proglašeno 14 novih članova iz desetak zemalja iz raznih delova sveta.

U okviru konferencije pokrenuti su "Silk road e-Trip" program, "BREIP Trip" program i zvanično je otvorena kancelarija - BREIP Shanghai Liaison Office.

BREIP je osnovala kineska novinska agencija Sinhua u junu 2019. godine i do sada se pridružilo 56 renomiranih svetskih agencija, među kojima je i novinska agencija Tanjug iz Srbije, kao i informacioni servis i organizacije, istraživački instituti i poslovne asocijacije iz 37 zemalja.

Učesnici platforme imaju za cilj da promovišu globalnu ekonomsku informacionu povezanost, zajedno sa Sinhuom, kroz bilateralnu i multilateralnu razmenu informacija i poslovnu saradnju.

Prva konferencija BREIP održana je 2019. godine.