10. oktobar 2023 14:57

Vesić: Raspisan javni poziv za "zelene stanice" sa elektropunjačima

Izvor: TANJUG

podeli vest

Vesić: Raspisan javni poziv za "zelene stanice" sa elektropunjačima

Foto: TANJUG/RADE PRELIĆ

TAKOVO - Javni poziv za izbor partnera koji će finasirati postavljanje 16 "zelenih stanica" na postojećim auto-putevima u Srbiji, raspisan je danas, izjavio je ministar saobraćaja, građevinarstva i infrastrukture (MGSI) Goran Vesić.

On je Tanjugu kazao da na tim stanicama treba da bude moguće postavljanje najmanje 80, a najviše do 320 punjača za eletrične automobile, sa najmanje dva priključka za punjenje na svakom punjaču i sa minimalnom snagom 150 kW po punjaču.

"Na ovaj način reagujemo na potrebu da se na državnim putevima postavi veći broj elektro-punjača za punjenje električnih automobila, kao i na zahteve da se postojeća odmarališta bolje urede, budu čistija i onima koji se zaustave pruže više sadržaja", kazao je Vesić.

Prema njegovim rečima, Javno preduzeće "Putevi Srbije" neće uložiti ni dinar u postavljanje "zelenih stanica" već će zarađivati od zakupa, a procenjena vrednost investicije kompanije koja pobedi na tenderu je oko 768 miliona dinara.

Rok za predaju ponuda, kako je dodao, je 21. novembar.

Vesić je naglasio i da je "poslednji je trenutak da se srpski putevi opreme punjačima za električna vozila, jer kako u Evropi ima sve više ovakvih vozila, pre svega strani vozači počeće da zaobilaze naše puteve".

On je izneo i podatak da u Srbiji u ovom trenutku ima oko stotinu punjača za električne automobile na putevima, što je 64 puta manje nego Nemačka.

U julu ove godine, kako je dodao, u Srbiji je registrovano za 20 odsto više električnih automobila nego u istom mesecu prošle godine, dok u Nemačkoj u ovom trenutku ima oko 1,1 milion električnih vozila, odnosno 0,013 vozila po glavi stanovnika, a Srbija ima 1.700 registrovanih električnih vozila ili 0,00025 takvih vozila po stanovniku.

"Najčešće pominjani razlog zašto u Srbiji nema više električnih vozila je nedostatak infrastrukture i punjača i zato smo se kao Ministarstvo odlučili na ubrzano postavljanje ove infrastrukture", kazao je ministar i dodao da je to neophodno da budemo konkurentni, "jer će u Nemačkoj do 2030. biti 15 miliona električnih vozila ili 0,2 vozila po stanovniku".

On je kazao i da je u Evropskoj uniji (EU) u 2021. godini 8,3 odsto novoregistrovanih automobila bilo električno, a u 2022. se ovaj udeo popeo na 12,1 odsto.

Naveo je i podatak da je u 2022. Norveška bila lider, jer su četiri od pet novoregistrovanih automobila bili električni, kao i da je u svetu 2022. prodato više od 10 miliona električnih automobila, a očekuje se da u ovoj godini bude prodato 14 miliona.

"Srbija mora da drži korak sa Evropom i da postane lider na Balkanu kada je u pitanju e-mobilnost i zato raspisujem ovaj tender. Recimo, u EU postignut je dogovor da do 2026. na svakih 60 kilometara na auto-putevima budu postavljeni punjači za električne automobile", kazao je on.

Vesić je podsetio i da je posle izbora za ministra obećao da će jedan od prioriteta biti jačanje infrastrukture za električna vozila i da je zato izmenama i dopunama Zakona o planiranju i izgradnji data obaveza da se na postojećim pumpama na auto-putevima postave na određenom broju mesta za punjenje goriva punjači za električna vozila.

O tome će, kako je dodao, Ministarstvo u narednom periodu u saradnji sa Agencijom za energetiku doneti Pravilnik kao i obavezu da se prilikom izgradnje stambenih i poslovnih objekata postavljaju punjači za električna vozila u garažama.

"U narednom periodu predložićemo posebno obeležavanje električnih vozila kako bi mogla da ostvaruju pogodnosti kao što su niža cena putarine i javnih parkinga i druge pogodnosti prilikom registracije", rekao je ministar.

Vesić je pozvao sve domaće i strane kompanije koje se bave postavljanjem punjača za električna vozila za se prijave na tender i daju ponudu.

Naglasio je i da "Putevi Srbije" traže finansijera koji će uložiti u opremu koja će biti vlasništo puteva, a finansijer će moći da je koristi određeni broj godina uz plaćanje godišnje nadoknade Putevima, dok po isteku tog roka "Putevi Srbije" nastavljaju da upravljaju izgrađenom infrastruktorom.