21. decembar 2023 13:51

Razvijen novi indeks za merenje upravljačke odgovornosti u lokalnim samoupravama

Izvor: TANJUG

podeli vest

Razvijen novi indeks za merenje upravljačke odgovornosti u lokalnim samoupravama

Foto: TANJUG/PROJEKAT RELOF/ MILOŠ TRAJKOVIĆ

BEOGRAD - Direktorka projekta za Reformu lokalnih finansija "Relof 3" Ana Jolović, istakla je danas da je novi indeks, koji meri stepen dobrih praksi na lokalu, razvijen kao alat koji bi rukovodiocima gradova i opština, direktorima ustanova, javnih i drugih preduzeća na slabe tačke u upravljačkoj odgovornosti.

Jolović je na predstavljanju Relof indeksa u Beogradu istakla da je ova analiza osnov za izradu akcionih planova za dalje unapređivanje upravljačke odgovornosti na lokalnom nivou upravljanja.

Projekat Reforma lokalnih finansija u Srbiji (Relof 3), koji podržava Vlada Švajcarske, pruža tehničku podršku lokalnim samoupravama u primeni principa dobrog upravljanja, upravljačke odgovornosti i jačanja linija odgovornosti unutar sistema lokalne samouprave.

Pomoćnica ministra privrede iz Sektor za kontrolu i nadzor u oblasti javnih preduzeća Dubravka Drakulić je naglasila da je pomoću softvena koji je donirala švajcarska vlada unapređen nadzor nad radom javnih preduzeća i da je omogućena elektronsku komunikaciju između osnivača i oko 600 javnih preduzeća, a isto tako i između jedinica lokalne samouprave i Ministarstva privrede.

"Ministarstvo privrede zajedno sa Ministarstvom finansija i Ministarstvom državne uprave i lokalne samouprave je u oktobru ove godine potpisalo memorandum o saradnji na projektu Relof 3, gde ćemo nastaviti unapređenje tih aktivnosti, odnosno unapređenje aktivnosti koje se odnose na nadzor, na unapređenje softvera i ono što je takođe jako značajno, na rad na podizanju odgovornosti rukovodilaca u javnim preduzećima", najavila je Drakulić.

Kako je rekla, javna preduzeća na lokalu trenutno nisu u fokusu Ministarstva privrede, međutim, pošto je Narodna skupština na predlog Ministarstva privrede i vlade u septembru ove godine donela Zakon o upravljanju privrednim društvima koja su vlasništvo Srbije koji predviđa da se u narednom dvogodišnjem, odnosno trogodišnjem periodu izvrši evaluacija lokalne samouprave kako bi ih pripremili za novo vlasničko upravljanje.

Drakulić je istakla da je najveća novina zakona centralizovano vlasničko upravljanje.

"Ministarstvo privrede će biti organ državne uprave koji će vršiti centralnu vlasničku funkciju, onako kako to rade razvijene privrede gde je vlasnička i upravljačka funkcija razdvojena. Znači, država ostaje vlasnik, postavlja ciljeve, a profesionalni menadžment će upravljati preduzećem i odgovarati za realizaciju tih ciljeva", zaključila je ona.

Direktor Kancelarije za saradnju Ambasade Švajcaske Rihard Koli je istakao da je Švajcarska pruža podršku reformamam javnih finansija u Srbiji od 2016. godine.

"Pružili smo podršku za izradu prve procene na osnovu koje je osmišljen projekat Relof koji se sistematski bavi temom reforme lokalnih finansija u Srbiji", poručio je on.

Kako je rekao, u okviru prve faze projekta radilo se na uvođenju interne revizije finansijakog upravljanja i kontrole i nadzora nad radom lokalnih javnih preduzeća u šest pilot lokalnih samouprava, dok je u drugoj fazi podrška produžena na preko 45 lokalnih samouprava.

On je naglasio da treća faza projekta traje do 2027. godine i da se u okviru nje pruža podrška Srbiji za ispunjavanja pregovaračkog poglavlja 32, koji se odnosi na finansijsku kontrolu u postupku pridruživanja Srbije EU.

Pomoćnica ministra za državnu upravu i lokalnu samoupravu Ivana Savićević rekla je da se strateški cilj Ministarstva ogleda u sloganu "Uprava po meri građana“.

Ona je podsetila da ključne vrednosti javne uprave usmeravaju javnu upravu na rad i ponašanje u skladu sa zakonom i potrebama građana, uz obezbeđivanje transparentnosti, svrsishodnosti i uključivanja građana u proces odlučivanja.

Načelnik opštinske e-uprave Žabari Stevan Despotov je naglasio da je cilj opštine da u narednom periodu kod indirektrnih budžetskih korisnika javnih preduzeća uvedu sistem finansijskog upravljanaj i kontrole.

"Bitna komponenta u ovom projektu su inovativna rešenja koja predstavljaju skup iskustvara različitih jedinica lokalnih samouprava. U narednom periodu ćemo pokušati da te ideje razradimo i prilagodimo našim potrebama kako bi bile primenjive i olokšale procedure i komunikacije", rekao je Despotov.

Na konferenciji su predstavljeni rezultati Relof indeksa, koji je u prethodnom periodu razvijen i korišćen za ocenu stepena primene dobrih praksi upravljačke odgovornosti u 10 lokalnih samouprava koje su uključene u Relof 3 projekat.

Projekat se realizuje o opštinama Kragujevac, Novi Pazar, Pirot, Sremska Mitrovica, Užice, Zrenjanin, Babušnica, Mali Zvornik, Raška i Žabalj.