13. septembar 2023 13:25
Izložba "Antifašistički školski priručnik" do 24. oktobra u Institutu Servantes
podeli vest

Foto: Shutterstock.com/BalkansCat, ilustracija
BEOGRAD - Izložba "Antifašistički školski priručnik“, na kojoj je predstavljeno delo grafičara Maurisija Amstera i fotografa Valtera Rojtera, može se posetiti do 24. oktobra u Institutu Servantes, saopštili su danas organizatori.
Na otvaranju izložbe u utorak, direktor Instituta Servantes Đuzep Marija de Sagara Anhel, ambasador Španije Raul Bartolome Molina i predstavnik madridskog Servantesa Ernesto Peres Sunjiga, ocenili su da Beograd izložbu dobija zasluženo prvi posle Madrida, zbog učešća jugoslovenskih dobrovoljaca u Španskom građanskom ratu.
"Antifašistički školski priručnik" ima neprocenjivu vrednost zbog umetničkog doprinosa Amstera i Rojtera, i predstavlja izvanredan primer nastojanja Druge republike da opismeni što veći broj republikanskih vojnika koji su učestvovali u Španskom građanskom ratu (1936-1939), kaže se u saopštenju.
Iz Instituta Servantes podsećaju da su dva izdanja priručnika štampana u 125.000 primeraka, i sadržavali su osnove pravopisa, gramatike i aritmetike, uz prateće vežbe, što je sve, uz prateće materijale, predstavljeno na izložbi.
Kustosi izložbe Mišel Lefevr, Huan Manuel Bonet i Aku Estebarans posetili su Beograd i uoči otvaranja održali predavanje u Institutu Servantes, gde su istakli da priručnik i danas važi za dragulj iz oblasti dizajna, fotografije i fotomontaže.
"Važno je priznati rad ove dvojice izuzetno talentovanih umetnika, stranaca koji su izbegli u Španiju, a onda i odlučili da se priključe građanskom ratu, da se bore na strani republikanaca, ali ne oružjem, već olovkom, bojama, fotografijom“, otkrio je Lefevr.
Delo Rojtera i njegova uloga u Španskom građanskom ratu bili su dugo vremena nepoznati u Španiji, ali se to promenilo nakon slučajnog otkrića kutije sa hiljadama njegovih negativa, početkom ovog veka.
"Iako je najveći deo njegovog rada uništen tokom ratova u Evropi, zahvaljujući ovom otkriću tek sada shvatamo kakav je njegov doprinos priručniku. Nakon obrade tog materijala i njegove katalogizacije, danas možemo da tvrdimo da je bio jedan od najznačajnijih fotografa Španskog građanskog rata”, objasnio je Estebarans.