Vučić: Odgovornost za tragediju u Novom Sadu mora da bude jasna i nedvosmislena
4. novembar 23:35
19. oktobar 2023 21:11
podeli vest
BEOGRAD - Retrospektivna izložba "Javne tajne", koja predstavlja višedecenijski umetnički opus Zorana Naskovskog, jednog od najistaknutijih umetnika iz Srbije i jednog od najznačajnijih predstavnika nezavisne umetničke scene devedesetih godina, otvorena je večeras u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu.
Izložba čije su kustoskinje Una Popović i Gordana Nikolić je prva retrospektiva radova i angažmana Naskovskog, u kontekstu specifičnih umetničkih istraživanja i metodologija, kao i inovacija u oblastima videa, instalacije, performansa i medijskih umetničkih praksi.
Popović je rekla Tanjugu da "Javna tajna" na tri sprata MSU kroz "seminalne i reprezentativne radove" ukazuju na "značajnog umetnika na savremenoj sceni" i na njegov "složen spektar delovanja".
"Izložba nije hronološki predstavljena, ali ukazuje na različite teme i varijante koje su u njegovom konceptu zanimljive. To su teme ljudskih prava, otpora, avangarde, promena, revolucija, aktivizma", navela je Popović.
Prema njenim rečima, "Javna tajna" je "zanimljiv naziv koji se povezuje na čitavo njegovo sadejstvo sa scenom", a izložba "zahteva angažovanog posmatrača, što je ključ kod savremene umetnosti".
Kada se govori "o poziciji savremene umetnosti, gde morate biti aktivan posmatrač", Popović je istakla da je značajno što je MSU izložbu pripremio partnerski sa Muzejom savremene umetnosti Vojvodine u Novom Sadu.
Skrenuvši internacionalnu pažnju na sebe radovima kao što su "Smrt u Dalasu", "L’Origine du monde" i "War Frames", Naskovski u svom opusu beleži i kompleksne ambijentalne i audio-video instalacije "Glas ruke", "No Knocking", kao i prvi delegirani perfomans na umetničkoj sceni Srbije, "Apolo 9", u kom je učestvovala narodna pevačica Mašinka Lukić, kao i niz dugoročnih istraživačkih projekata kao što su "Mandala i krst", "Crisis/Ornet Kolmen u Beogradu" i "Pitanje".
Naskovski je magistarske studije završio na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu, a njegovi radovi su predstavljeni na ključnim izložbama devedesetih godina kao što su izložbe "Ubistvo" Centra za savremenu umetnost Beograd 1997. godine, "After the Wall. Art and Culture in Post-Communist Europe" u Muzeju moderne umetnosti u Stokholmu 1999/2000. godine, i u prestižnim muzejima i institucijama u svetu kao što su Muzej Vitni u Njujorku, Muzej Endija Vorhola u Pitsburgu, Umetnički muzej Berkli, Tejt muzej u Londonu, Centar Žorž Pompidu u Parizui brojnim drugim.
Učestvovao je na centralnoj izložbi 52. Bijenala u Veneciji Think with the Senses – Feel with the Mind. Art in the present Tense. 2007. godine u selekciji kustosa Roberta Stora.
Dobitnik je nagrada Memorijala "Nadežda Petrović" u Čačku 1996., zatim godišnje izložbe Centra za savremenu umetnost Beograd 1997, kao i 44. i 47. Oktobarskog salona 2003. i 2006, uz Politikinu nagrade za najbolju izložbu u 2020. godini.
Izložba u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu traje do 26. februara 2024. godine, a od 26. januara do 17. marta biće postavljena u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine u Novom Sadu. Pokrovitelji su Ministarstvo kulture Srbije i Pokrajinski sekretarijat za kulturu, javno informisanje i odnose s verskim zajednicama Vojvodine.
4. novembar 23:35
4. novembar 21:44
4. novembar 21:04
4. novembar 19:56
4. novembar 13:37
4. novembar 13:30
4. novembar 13:04
4. novembar 21:34
4. novembar 20:06
4. novembar 19:44
4. novembar 14:58
4. novembar 14:29
4. novembar 14:01
4. novembar 14:19
4. novembar 12:53
31. oktobar 18:31