19. jun 2024 13:29

Stefano Benaco: Fotografisao sam brodske olupine kao simbole života

Izvor: TANJUG

podeli vest

Stefano Benaco: Fotografisao sam brodske olupine kao simbole života

Foto: TANJUG/STRAHINJA AĆIMOVIĆ

BEOGRAD - Fotograf i maketar Stefano Benaco istakao je posebnost izložbe "Dužnost sećanja: Arhitektonske makete; nasukane olupine: fotografije i slike“, koja će biti sutra završena u Italijanskom institutu za kulturu.

Benaco (Benazzo) je rekao Tanjugu da je neobično da se okupe dva umetnika, kao što su on i njegov prijatelj slikar Tonino Maurici (Maurizi) i stvore sinergiju kako bi predstavili iste predmete ali sa različitim osećajem.

Izložba otvorena u Italijanskom institutu za kulturu od 20. maja do 20. juna, predstavila je s jedne strane Benacove 22 makete istorijskih zdanja, poput rimskog Koloseuma i katedrale Notrdam u Parizu.

Benaco je u drvetu, kartonu i rezini radio makete zdanja među kojima su i Hram Svetog Save i kula Gardoš, jer je hteo da ponudi "Beograđanima i neke stvari koje znaju veoma dobro".

Pored toga, izložba je donela i 23 Benacovu fotografiju brodskih olupina nasukanih širom sveta, na osnovu kojih je Mauricio uradio svoje slike.

Počevši da plovi od 14 godine po Sredozemlju, Atlantiku i Pacifiku, Benaco je smatrao da je važno prikazati kakav je život na moru i stoga ja napisao nekoliko knjiga o mornarima.

Benaco je potom došao na ideju da radi fotografije nasukanih brodskih olupina, jer smatra da su to "simboli života, a ne smrti".

"Ponekad me pitaju za 'TItanik'. Ne, to je simbol smrti, jer je 1.300 ljudi umrlo. Olupine su odradile svoj posao, dovele su posede kući. Sada samo odmaraju tamo, kao stari auto koji ima svoju istoriju", naglasio je Benaco.

Proputovavši 25 zemalja u Africi, Evropi, Severnoj u Južnoj Americi i Australiji, Benaco je fotografisao ukupno 450 olupina.

"Isti predmet, istu olupinu ja vidim kao fotograf, a Tonino kao slikar, i to je postavljeno jedno pored drugog. Zanimljivo je videti reakciju posetilaca koji nisu navikli da isti predmet ima dva tumačenja i umetnika", naveo je Benaco.

Govoreći o nazivu izložbe "Dužnost sećanja", Benaco je naveo da je to važna obaveza prema arhitektima i graditeljima predstavljenih crkava, sinagoga, džamija i drugih zdanja, ali i brodova.

"Kad imate 20 godina ne razmišljate mnogo o dužnosti sećanja, ali kad dođete u određeno doba shvatite da je to važno", istakao je Benaco.

Prema njegovim rečima, makete pokazuju ono što posetioci tih zdanja ponekad ne vide.

"Kad gledate Hram Svetog Save sa ulaza, ne vidite koliko je veličanstven, kao kad gledate odozgo", primetio je Benaco.

Među arhitektonskim maketama zdanja poput Konstantinovog slavoluka i Bazilike Svetog Petra u Rimu, Sofijske sinagoge ili Kastela Del Monte na jugu Italije, a Benaco je naveo da je za svaku potrebno oko dva meseca rada.

"Vidim i zaljubim se u neko zdanje. To su žive stvari. Crkva je živa, nije samo zgrada. U slučaju hrama Svetog Save, video sam ga i znao da mogu napraviti maketu, pa sam to i uradio", objasnio je Benaco.

Izložbu prate katalozi maketa i slika i fotografija, a Benaco je istakao zahvalnost ambasadoru Italije Luki Goriju, direktoru Italijanskog instituta Robertu Ćinkoti, Dušanu Triundiću na planovima zdanja, i drugima.