25. januar 2025 15:49

Sto godina Šarganske osmice: Na ponos Srbiji i Železnici

Izvor: TANJUG

podeli vest

Sto godina Šarganske osmice: Na ponos Srbiji i Železnici

Foto: TANJUG/REC MEDIA

MOKRA GORA  - Šarganska osmica na Mokroj Gori, pruga koja je povezivala Beograd i Sarajevo, a danas predstavlja jednu od najvažnijih turističkih atrakcija zlatiborskog kraja, danas obeležava veliki jubilej - stogodišnjicu postojanja, a Ivan Bulajić, vd direktora Srbijavoza, ističe da je to biser turističke ponude tog kraja Srbije i pruga na ponos celoj državi Srbiji i Železnici.

"To je pruga kojom više od 90.000 domaćih i stranih turista godišnje železnicu doživi na onaj način kako je ona u svojoj zlatnoj epohi izgledala", rekao je on.

Bulajić navodi da na Šargansku osmicu svake godine turisti dolaze iz celog sveta, uključujući i Novi Zeland, Australiju, Japan i Kinu.

Kako kaže, plan je da ove godine na trasu "Ćire" ponovo bude vraćena parna lokomotiva.

„Ta parna lokomotiva koja je saobraćala ovom prugom je na remontu i u junu mesecu očekujemo njen povratak“, naglasio je Bulajić i podsetio da je to najautentičniji vid vuče iz vremena kada je ova pruga otvorena, a karakterišu je beli dim i pisak lokomotive.

Radiće se, kaže, sa kolegama iz Republike Srpske na obezbeđenju brzine i sigurnosti pruge prema Višegradu kako bi se gostima ponudio i taj turistički sadržaj, jer se pokazalo da zbog sadašnje male brzine kojom voz saobraća vožnja traje predugo – čak četiri sata.

Povodom prvog veka Šarganske osmice dodeljena su i priznanja ljudima koji su dali nesebičan doprinos razvoju i unapređenju ove pruge, među prvima Radovanu Glibetiću, Mokrogorcu koji je imao viziju i bio jedan od inicijatora obnove pruge uskog koloseka u Mokroj Gori.

Dragan Vukomanović, mašinovođa koji u Železnici radi 34 godine, a na ovoj pruzi već 20 godina, dobio je džepni sat koji nose mašinovođe.

„Danas sam dobio ovaj sat, verovatno je zasluženo, to je neko tako procenio“, rekao je Vukomanović i dodao da je tradicija da svako ko u sezoni povuče prvi voz -dobije sat.

Vozna sredstva koja se koriste sada na pruzi, navodi on, identična su kao i pre.

„Parna lokomotiva je identična kao i pre i ona je, u stvari, najveći izazov kada je reč o održavanju jer za te lokomotive u današnje vreme ima veoma malo delova, kao i ljudi koji se razumeju u održavanje, jer je svako održavanje - majstorstvo“, objasnio je Miroljub Ružić, šef održavanja voznog parka.

Vek postojanja Šarganske osmice izuzetno je važan za Mokru Goru kao turističku destinaciju, ali i celu Srbiju.

„Ova pruga povezivala je istočnu Bosnu i zapadnu Srbiju, spojeno je Užice preko Beograda sa Jadranskim morem i u tom periodu je to mnogo unapredilo život stanovništva, za plasiranje robe, za eksploataciju šumske građe sa Tare, ali i transport žita“, objasnio je Željko Špijunović iz Srbijavoza i podsetio da je pruga privremeno ukinuta 1974. godine.

Obistinilo se Kremansko proročanstvo da će se ljudi ponovo setiti gvozdenog puta ne radi potrebe, nego radi uživancije i odmora, ističe on i naglašava da će se raditi na tome da bude što više turista svake godine.

Špijunović napominje da je sama izgradnja pruge bila veoma izazovna.

„Sama izgradnja pruge od Stalaća do granice sa Bosnom imala je četiri sekcije, a jedna od tih sekcija bila je ona od Šargana do granice sa BiH, duga 15 kilometara. Trebalo je savladati visinsku razliku od 350 metara“, dodao je Špijunović i pojasnio da je to bio izazov za graditelje koji su na njoj radili.

Šarganska osmica, koja je smeštena u prelepom ambijentu Mokre Gore, i dalje je mamac za turiste iz celog sveta, ali i atraktivna lokacija za snimanje filmova.