20. mart 2025 09:57
Agencija za bezbednost saobraćaja na Sajmu automobila predstavlja simulator prevrtanja vozila prilikom udesa
podeli vest

Foto: Tanjug
BEOGRAD - Agencija za bezbednost saobraćaja Republike Srbije, u saradnji sa Ministarstvom unutrašnjih poslova Republike Srbije – Upravom saobraćajne policije, učestvuje na 56. Međunarodnom salonu automobila, koji se održava od 20. do 26. marta 2025. godine, u hali 2a, Beogradskog sajma i predstaviće unapređeni simulator prevrtanja vozila prilikom udesa.
''Vizija nula'' je prihvatanje stava da niko ne sme smrtno da strada ili da bude teško telesno povređen - sa posledicom trajnog invaliditeta. Ideja ove Vizije koja je propisana ''Strategijom bezbednosti saobraćaja na putevima od 2023. do 2030. godine'' je da najkasnije do 2030. godine nema poginule dece u saobraćajnim nezgodama na teritoriji Srbije”, rekao je za Tanjug Mirko Koković, pomoćnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Srbije.
''Na putu do nule VEŽITE SE'' je slogan koji podseća da je sigurnosni pojas jedan od ključnih faktora do ''VIZIJE NULA''.
"Posetioci sajma imaju priliku da učestvuju u simulaciji prevrtanja vozila prilikom udesa, u simulatoru prevrtanja vozila, specijalno opremljenim kamerom, dok se na LCD ekranu direktno emituje video iz samog simulatora, kako bi posetioci mogli da vide i prate dešavanja iz samog simulatora”, rekao je Koković.
Simulator demonstrira prevrtanje automobila pri različitim ugaonima brzinama - ukupno tri brzine, pri čemu se vozilo koje je sastavni deo simulatora i postavljeno duž rotirajućeg vratila, okreće zajedno sa osovinom, objasnio je on.
“Cilj organizovanja događaja sa simulatorom prevrtanja vozila je da sva lica koja prođu kroz simulator uvide koliko je upotreba sigurnosnog pojasa važan segment bezbednosti saobraćaja. Na prednjem sedištu putničkog automobila smanjuje smrtnost u saobraćajnim nezgodama do 50 posto, a na zadnjem sedištu do 70 posto”, rekao je Koković.
Sigurnosni pojas, kako je istakao, ima veliki uticaj na redukciju teških i smrtnih povreda, dok lake telesne povrede smanjuje za 20-30 posto.
“Kada se ispravno koristi, sigurnosni pojas prilikom saobraćajnih nezgoda sprečava kontakt vozača i putnika sa unutrašnjošću vozila, sprečava međusobni kontakt putnika, sprečava izletanje putnika iz vozila, raspoređuje energiju udara po celom telu”, rekao je Koković.
Iako istraživanja ukazuju na značaj upotrebe sigurnosnog pojasa još od 60-ih godina prošlog veka, sve navedeno ukazuje da je sigurnosni pojas i dan danas najsavremenije sredstvo pasivne zaštite vozača i putnika unutar vozila, istakao je.
“Procenat upotrebe sigurnosnog pojasa u Republici Srbiji, vozača i putnika napred u putničkim automobilima 2024. godine je iznosio 85,8 posto dok je 2013. godine iznosio 68,1 posto”, rekao je Koković.
Prema njegovim rečima, procenat upotrebe sigurnosnog pojasa putnika na zadnjem sedištu u putničkim automobilima 2024. godine je iznosio 21,3 posto, odnosno tek svaki peti putnik koristi sigurnosni pojas.
Godine 2013. procenat upotrebe sigurnosnog pojasa putnika na zadnjem sedištu u putničkim automobilima iznosio je 3,1 posto, rekao je Koković.
“Iako smo uspostavili rastući trend upotrebe sigurnosnog pojasa, potrebno je uložiti dodatne napore i aktivnosti kako bismo dostigli definisan cilj, tj. da preko 95 posto vozača i putnika koristi sigurnosnog pojas”, rekao je Koković.