8. decembar 2023 16:59
Zaštitnik građana Zoran Pašalić: Prevencija je najvažnija za borbu protiv vršnjačkog nasilja
podeli vest
BEOGRAD - Zaštitnik građana Zoran Pašalić izjavio je danas da su škole u Srbiji prvi i najverovatnije najsigurniji pokazatelj različitih oblika asocijalnih ponašanja kod dece, zbog čega su u punom fokusu nadležnih institucija koje treba da ponude odgovore zašto dolazi do neprihvatljivog ponašanja koje se najčešće ogleda kao vršnjačko nasilje.
Pašalić je na predstavljanju Posebnog izveštaja Zaštitnika građana o nasilju u školama, ocenio da se posle tragedije u osnovnoj školi Vladislav Ribnikar nije povećala stopa nasilja u obrazovnim ustanovama i da je, kako je istakao, izuzetno povećana pažnja svih nadležnih institucija koje bave zaštitom dece.
"Škole su danas jedini 'lakmus papir' koji identifikuje asocijalna ponašanja kod dece na koja treba reagovati. Tragični događaji u školi Vladislav Ribnikar iz maja ove godine pokazali su nam koliko je bitna prevencija u radu na iskorenjivanju nasilja u školama“, rekao je Pašalić, navodi se u saopštenju Zaštitnika građana.
Prema njegovim rečima, "ako se nasilje istoleriše kod dece, posle određenog broja godina dobićemo nasilnog pojedinca u društvu", i tako jedan krug nasilja otvara drugi krug nasilja.
"Škola mora da bude bezbedno i sigurno mesto za našu decu i zbog toga se u prevenciju nasilja moraju uključiti svi koji učestvuju u obrazovanju i vaspitanju dece – od roditelja, nastavnika i škola do nadležnih organa – centara za socijalni rad, tužilaštava i policije“, naveo je Pašalić.
Zamenica šefa Kancelarije Saveta Evrope u Beogradu Nađa Ćuk ukazala je na potrebu unapređenja načela tolerancije i antidiskriminatornih politika i naglasila da je neophodno zajedničkim radom stvoriti bezbedno okruženje za decu i mlade u budućnosti.
Istraživanje Zaštitnika građana je pokazalo da svaki deseti učenik skoro svakodnevno trpi nasilje u školi, svaki peti je lično bio izložen rodno zasnovanom nasilju, dok svaki deseti priznaje da se i sam nasilnički ponaša prema vršnjacima.
Svaka druga devojčica (41,9%) i svaki peti dečak (20,6%) suočili su se sa rodno neprikladnim govorom u školi, svaki peti učenik (20,5%) bio je i lično izložen rodno zasnovanom nasilju, dok 35% učenika navodi da neretko čuju od nastavnika uvredljiv rodno zasnovan govor, kao i uvredljiv rečnik o pripadnicima manjinskih grupa, posebno o romskim učenicima, LGBTI+ ili osobama sa invaliditetom i smetnjama u razvoju.
Prema istraživanju, gotovo svaki učenik u Srbiji (87%) u školi je čuo da se među učenicima za LGBTI+ osobe koriste uvredljive kvalifikacije, da su stavovi prema Romima jednako negativni kao i prema LGBTI+ zajednici, te da su negativni stavovi najmanje izraženi prema osobama sa invaliditetom i starijim osobama.
Dečaci u većem procentu učestvuju u vršnjačkom nasilju i imaju negativnije stavove prema Romima, LGBTI+ osobama, starijim osobama, ali i prema devojčicama, pokazuje istraživanje Zaštitnika građana kojim je utvrđeno i da oko 3/4 učenika ne zna da njihove škole imaju tim za zaštitu učenika od nasilja, a još veći broj đaka (oko 9/10) ne zna ko taj tim čini.
Istraživanje je još pokazalo da više od polovine učenika u osnovnim i srednjim školama u Srbiji ne zna za postojanje programa prevencije nasilja, za razliku od nastavnika koji za te aktivnosti znaju (oko 80%).
Nasilje među vršnjacima je čest i prepoznatljiv fenomen u školskom okruženju s obzirom da se svaki četvrti učenik izjasnio da je nasilje deo školske svakodnevice a da tek šest odsto đaka tvrdi da nisu svedočili nasilju u svojim školama.
Istraživanje je sprovedeno u 18 osnovnih i srednjih škola u Srbiji, i u njemu je učestvovalo 390 učenika i 158 nastavnika.