24. jun 2024 13:32

Jevtić: Provlačenje pored kolone najopasnija situacija za motocikliste

Izvor: TANJUG

podeli vest

Jevtić: Provlačenje pored kolone najopasnija situacija za motocikliste

Foto: Tanjug

BEOGRAD - Predsednik Asocijacije za bezbednost motociklista Vladimir Jevtić objasnio je danas da su motociklisti ranjivi u saobraćaju, da je njihovo "provlačenje" pored kolone automobila i drugih vozila za njih najopasnija situacija, kao i da je odsutnost misli kod vozača ključan faktor zbog kojeg dolazi do saobraćajnih nezgoda.

Jevtić je za Tanjug rekao da je veštačio u brojnim nesrećamau kojima su učestvovali motocikli i da nikada nije video nezgodu gde je vozač točkaša naneo neke teže posledice vozačima drugih vidova transporta, poput kamiona.

"Ono što karakteriše motocikliste - to je ugroženost ili ranjivost. I uvek mora da se razmišlja tako da ne dođe do saobraćene nezgode. Rizik po pređenom kilometru je i 15 puta veći, da se desi opasna situacija, u odnosu na vozača automobila", objasnio je Jevtić.

Ono što je po njegovom mišljenju ključni uzrok nastanka nesreća je odsutnost misli vozača, češće nego vožnja u alkoholnom stanju, pa vozače motocikala savetuje na oprez.

"Većina ljudi koristi mobilni telefon tokom vožnje, to drastično utiče na stepen pažnje ... onog momenta kad ste prisutni u vožnji i kad se ponašate ono kako je zakonodavac tu propisao, šansa (bez obzira) da li vozite motocikl ili bilo koje prevozno sredstvo da se desi nezgoda su minimalne", naveo je Jevtić.

Istakao je da je važno da se uradi "apdejt" programa po kom rade autoškole.

"Čini mi se da se ponovo malo srozao taj kriterijum za polaganje, sa čime ti budući vozači izlaze iz autoškole. I to je poziv državi da hitno 'apdejtuje' ovaj sistem. Isto važi i za upravljača puta, vrlo često ga izostavimo iz ovih priča", rekao je Jevtić i objasnio da rupe ili šoderi na putu ne moraju biti opasni za automobile ali kada se motociklom naleti na njih pitanje je da li će vozač ostati živ.

Istakao je da je tzv. "provlačenje" pored kolone najopasnija situacija u kojoj se može naći motociklista i objasnio je vozačima motocikala da je suština da drugim vozačima ne budu iznenađenje.

"Kada radi provlačenje, to je zakonski vrlo kompleksna tema. Da, dozvoljeno je obilaženje, nije dozvoljeno preticanje. Razlika između toga, ako to radite motociklom, je da li se kolona kreće ili stoji ispred vas", rekao je Jevtić.

Dodao je da vrlo često vozači motocikla to provlačenje rade nasilno, dok se kolona kreće.

"To je preticanje kolone vozila, to je strogo zabranjeno, strogo rizično. Uplašićete vozača automobila. Dovoljeno je da neko samo refleksno krene da zaobilazi rupu, a vi se provlačite pored njega i eto problema i za vas, i za vašu porodicu. Politraumatski padovi sa motocikla mogu da budu povrede koje su doživote", rekao je Jevtić i dodao da vozači tako vrlo često mogu da završe kao paraplegičari i kvadriplegičari, da povrede lobanju ako nemaju homologovanu kacigu..

"Vi gubite svoju radnu sposobnost, životnu energiju i vas gubi vaša porodica", rekao je Jevtić.

Naveo je da se od početka godina bližimo brojci od 15 poginulih vozača motocikla mopeda i putnika, dok je preko 500 povređenih.

"Mi smo suviše mala zemlja da sebi smemo da dozvolimo ovakvu statistiku. Moje je da upozorim da sledi mesec jul, koji je najčešće, po statistikama zadnjih 10 godina, mesec u kome se najčešće strada. Ovo je upozorenje vozačima motocikla. Ne smete da imate izgovor zbog vrućina", upozorio je Jevtić vozače u ukazao im da im je potrebna puna puna zaštitna oprema i da je sada moguće kupiti i letnju varijantu opreme.

Vozače automobila je upozorio na nedavanje migavca, na brza prestrojavanja, objašnjavajući da su sve to drastično veliki rizici da povrede motociklistu.

Govoreći o mladim vozačima, Jevtić smatra da su se oni dosta emancipovali i da su stariji vozači "popustili" u ponašanju u saobraćaju.

Kada je o vozačima trotineta reč, objasnio je da je kretanje trotineta zakonski definisano, jedan metar bliže desnoj ivici kolovoza, na mestu gde se kreću biciklisti.

"Ako vozite trotinet po trotoaru, ogromna je verovatnoća da može da dođe do teških telesnih povreda, ako se udari pešak. Posebno ako imate slušalice u oba uha i mislite da ste 'fensi' tako što nikoga ne primećujete i vozite vaš trotinet. Moj savet je, pored svega što je propisano, trudite se da budete maksimalno uočljivi kada vozite trotinet. Posebno u uslovima smanjene vidljivosti noću, jer je ključ da privučete pažnju vozača", zaključio je Jevtić.

Tanjug je anketirao građane i pitao ih kako ocenjuju vožnju motociklista, na šta je većina vozača rekla da im najviše smeta kada se motociklisti provlače kroz automobilske kolone.

"Možda bi mogli malo manje da se provlače između kola, ili da daju neki znak da se provlače između kola, ali suštinski su ok. Dokle god oni vode računa i mi vodimo računa, nema tu problema", rekao je jedan vozač za Tanjug.

Drugi vozač smatra da je provlačenje motociklista najopasnije za njih same, dok za vozače automobila ne predstavljaju veliku pretnju.

Jednom beogradskom vozaču veći problem predstavljaju vozači električnih trotineta.