1. april 2025 18:17
Evropska komisija: Tri godine umesto jedne da se autoindustrija uskladi sa ciljevima o emisiji ugljen-dioksida
podeli vest

Foto: shutterstock.com/Miha Creative, ilustracija
BRISEL - Prema danas objavljenom predlogu Evropske komisije za ublažavanje pravila poslovanja u sferi autoindustrije, evropskim proizvođačima automobila biće odobrene tri godine umesto jedne da se usklade sa ciljevima EU o emisiji ugljen-dioksida (CO2) u kategorijama automobila i kombija.
Evropski proizvođači automobila su tražili od Brisela olakšice u vezi sa ovim ciljevima koji direktno zavise od povećane prodaje električnih vozila, segmenta u kojem evropska autoindustrija zaostaje za kineskim i američkim konkurentima, navodi Rojters.
Prema predloženim promenama, EU bi usklađenost sa pravilima o emisiji CO2 za 2025. godinu bazirala na prosečnoj emisiji CO2 proizvođača automobila u periodu 2025-2027. umesto samo na parametrima za ovu godinu.
"Današnjom inicijativom pružamo veću fleksibilnost ovom ključnom sektoru, a istovremeno ostajemo na kursu zacrtanih klimatskih ciljeva", izjavila je predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen.
Reagujući na primedbe evropskih proizvođača automobila da bi prvobitni ciljevi EU mogli dovesti do toga da industrija plati kazne i do 15 milijardi evra zbog neispunjavanja pravila, fon der Lajen je ranije ovog meseca obećala da će proizvođačima automobila "dati više manevarskog prostora" u vezi sa ovim pravilima.
Stroža ograničenja EU na dozvoljenu emisiju ugljen-dioksida za proizvođače automobila stupila su na snagu ove godine, zahtevajući da najmanje jedna petina ukupne prodaje većine proizvođača automobila budu električna vozila.
Današnji predlog EK zahteva odobrenje Evropskog parlamenta i zemalja članica EU koje mogu da predlože dodatne promene.
Evropski proizvođači automobila već su pogođeni padom potražnje, zatvaranjem fabrika i sada se pripremaju za uvođenje većih američkih carina.
Češka, veliki proizvođač vozila, ranije je najavila da će se zalagati za petogodišnji period usklađivanja.
Kompanije Folksvagen i Reno su izrazile podršku predlogu o produženju perioda usklađivanja, ali nisu svi proizvođači automobila podržali takvu promenu.
Volvo Kars, koji je u većinskom vlasništvu kineskog proizvođača električnih vozila Đili, upozorio je da ne treba stavljati u nepovoljan položaj kompanije koje su već učinile konkretne korake da se usklade sa ciljevima EU za 2025. godinu.