3. april 2025 11:46

Evropska komisija predlaže relaksaciju vrednosti trogodišnjeg proseka emisije CO2 u auto industriji

Izvor: TANJUG

podeli vest

Evropska komisija predlaže relaksaciju vrednosti trogodišnjeg proseka emisije CO2 u auto industriji

Foto: shutterstock.com/Miha Creative, ilustracija

BEOGRAD - Evropska komisija je predložila amandman o smanjenju emisija CO2 do 2040. koji se odnosi na proizvodnju vozila tako što će "relaksirati vrednost trogodišnjeg proseka emisije CO2 za automobilsku industriju", kao i nekoliko amandmana na klimatski cilj EU

Objavljivanje predloga amandmana koji se odnose na automobilsku industriju naišlo je i na odobravanje Asocijacije proizvođača automobila Evrope (ACEA) koja je i pokrenula dijalog sa političkim faktorima EU, prenosi Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova.

Evropska komisija  je saopštila da je odložila predlaganje novog klimatskog cilja EU u prvom kvartalu ove godine, čime je automatski odložen i dogovor o smanjenju emisija do 2040. godine.

Kako je navedeno, EK je potvrdila da će izmeniti i predviđeni klimatski zakon EU već u ovom tromesečju što je dugo planirani potez kojim bi se postavio cilj o smanjenju emisija do 2040. od 90 odsto.

Klimatski ciljevi EU u tom zakonu određuju koliko zemlje moraju da smanje pojedinačne neto emisije, u poređenju sa nivoima iz 1990. godine.

EU je sada, kao i većina zemalja u svetu, takođe propustila i februarski rok da podnese Ujedinjenim nacijama klimatski plan za 2035. godinu, za koji je Komisija saopštila da treba da bude izveden iz cilja EU do 2040. godine.

ACEA navodi da se objavljivanjem amandmana o ciljevima usklađenosti sa CO2 za automobile/LKV-ove, vidi prvi veliki rezultat Strateškog dijaloga o budućnosti automobilske industrije.

Predlog za novi, relaksirani, trogodišnji prosek emisije CO2 je korak u pravom smeru, usklađujući ciljeve dekarbonizacije sa realnim tržišnim i geopolitičkim izazovima jer nudi preko potreban prostor za disanje za proizvođače automobila i kombija navodi ACEA.

Dodaje se da ovo mora biti upotpunjeno značajnim podsticajima potražnje i široko rasprostranjenom infrastrukturom za punjenje kako bi se rešile osnovne prepreke transformacije.

Kao što pokazuju najnoviji tržišni podaci, potražnja za vozilima sa nultom emisijom još uvek je daleko od onoga što treba da bude sa tržišnim udelom BEV vozila od samo 15 odsto.

Dakle, od ciljeva utvrđenih ranijim pravnim regulativama EU, pa i onog da 2035. prestane proizvodnja vozila sa klasičnim SUS motorima se ne odustaje, navedeno je u saopštenju.

Generalna direktorka ACEA Sigrid de Vris pozvala je Evropski parlament i Savet EU da obezbede brzo usvajanje ovog amandmana i dodala da je sledeći važan korak temeljna procena ukupnog napretka transformacije, sa fokusom na usavršavanje pristupa, a ne krajnjeg cilja, tamo gde je to neophodno.

Kako je navedeno, ovo nije ništa manje važno za sektor komercijalnih vozila: S obzirom da komercijalna vozila sa nultim emisijama čine samo dva odsto svih novih registracija, ovom segmentu vozila hitno je potrebno ubrzanje revizije svojih standarda CO2, omogućavanje procene 2025. takođe na osnovu CO2 standarda.