26. april 2023 11:58

Obuke Svetske banke značajno su povećale broj klijenata u malim i srednjim preduzećima na Zapadnom Balkanu

Izvor: TANJUG

podeli vest

Obuke Svetske banke značajno su povećale broj klijenata u malim i srednjim preduzećima na Zapadnom Balkanu

Foto: Shutterstock.com/ christianthiel.net

BEČ - Inovativna profitabilna mala i srednja preduzeća sa Zapadnog Balkana kojima su pružene majstorska edukacija, mentorstvo i obuka za izgradnju odnosa sa klijentima i upotrebu alata digitalnog marketinga, značajno su povećala broj svojih klijenata u odnosu na MSP koja su pohađala samo opštu obuku na iste teme, pokazalo je istraživanje Svetske banke koje je danas predstavljeno u Beču.

Istraživanje je finansirala Evropska unija, saopštila je Svetska banka.

U studiji, pod naslovom "Izgradnja kapaciteta kao put do proširenja izvoznih tržišta" utvrđeno je da je 30 časova grupne virtuelne obuke i pet individualnih virtuelnih mentorskih sesija dovelo do značajnog povećanja broja klijenata u odnosu na slična mala i srednja preduzeća kod kojih je edukacija podrazumevala četiri časa obuke podeljene na tri vebinara u kojima su ove teme obrađene samo površno.

Firmama koje su dobile kompletnu obuku, takođe, su porasli izgledi za 10 procentnih poena da se pojave na prvoj stranici rezultata pretrage a poboljšale su i svoje Fejsbuk stranice tako što su za 15 procentnih poena uvećale mogućnost objavljivanja sadržaja na engleskom jeziku, za 10 procentnih poena uvećale mogućnost korišćenja specijalnih ponuda i za šest procentnih poena uvećale mogućnost objavljivanja priča i svedočenja klijenata.

Godinu dana nakon pokretanja programa, ove firme su značajno uvećale broj klijenata.

Jedan od ključnih izazova sa kojima se suočavaju inovativna mala i srednja preduzeća jeste akvizicija klijenata.

Taj problem je posebno izražen u zemljama kao što su države Zapadnog Balkana, gde domaća tražnja za specijalizovanim uslugama i proizvodima može biti ograničena.

Izvoz u veće i bogatije države nudi moguće rešenje, ali prodor na inostrana tržišta podrazumeva značajne prepreke, a malim firmama mogu da nedostaju veštine i samopouzdanje potrebni za nastup pred stranim kupcima.

Cilj ove studije bilo je testiranje uspešnosti programa pod nazivom PowerUp i njegove sposobnosti da pomogne firmama da se oporave od pandemije kovida-19, prošire svoja tržišta i povećaju obim izvoza.

"Ekonomski i investicioni plan i Inovaciona agenda za Zapadni Balkan naglašava važnost jačanja konkurentnosti poslovnog sektora u regionu i promociju inovativnih ekosistema", izjavio je šef odeljenja Regionalnih programa i Ekonomskog i investicionog plana za Zapadni Balkan, pri Generalnom direktoratu za susedstvo i pregovore o proširenju Evropske komisije Holger Šreder.

Kako je rekao, studija takođe otkriva pozitivan efekat i koristi onlajn treninga za firme sa različitim potrebama na regionalnom nivou.

"U neposrednoj blizini jedinstvenog evropskog tržišta i važnih trgovinskih puteva, Zapadni Balkan ima potencijal da postane prirodni centar inovacija i preduzetništva", rekla je direktorka Svetske banke za Zapadni Balkan Šaoćing Ju.

Navela je da programi kao što je PowerUp pokazuju investitorima i vlasnicima preduzeća značajan potencijal za rast koji MSP mogu da imaju kada unaprede veštine potrebne za povećanje prodaje na inostranim tržištima.

Program PowerUP pokrenut je u septembru 2020. i u njemu su mogla da učestvuju inovativna mala ili srednja preduzeća koja su već ostvarivala prihode, a većina ovih poslovala je u sektorima usluga i B2B.

Četvrtina njih je poslovala u prerađivačkoj industriji i proizvodila specijalizovane proizvode.

Čak 71 odsto ovih firmi već su bili izvoznici, a glavni izazov im je bio sticanje novih klijenata i povećanje obima izvoza.

Za učešće u programu odabrano je ukupno 225 firmi koje su metodom slučajnog izbora podeljene na dve grupe.

Prvoj, eksperimentalnoj grupi od 113 preduzeća održano je 30 časova grupne obuke putem aplikacije "Zum" i pet individualnih virtuelnih sastanaka sa konsultantima za menadžment.

Tokom obuke, značajan naglasak bio je stavljen na izgradnju odnosa sa klijentima i tržištima i korišćenje alata digitalnog marketinga, a održane su i posebne edukativne sesije o ljudskim resursima, finansijskom upravljanju i predstavljanju poslovnih ideja.