7. maj 2024 15:06

Vesić: Saradnja Srbije i Kine korisna za obe zemlje, radićemo na dva nova projekta

Izvor: TANJUG

podeli vest

Vesić: Saradnja Srbije i Kine korisna za obe zemlje, radićemo na dva nova projekta

Foto: Tanjug video, arhiva

BEOGRAD - Saradnja sa Kinom je dobra za Srbiju i razvoj naše infrastrukture, ali je korisna i za kineske kompanije jer im se na taj način otvara evropsko tržište, izjavio je danas ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić i dodao da Srbija sa kineskim kompanijama sarađuje na osam projekata u oblasti drumske infrastrukture, kao i da postoje dva nova potencijalna projekta koja će se raditi.

Jedan od njih je Požega-Boljare odnosno put prema Crnoj Gori koji će se, kako je rekao, raditi sa jednom kineskom kompanijom na koncesiju, što će biti prvi put da se neki put radi tako, a ne direktnim ulaganjem iz budžeta, saopštilo je resorno ministarstvo.

On je gostujući na TV Pink rekao da će se sa Kinezima raditi i prvi deo brze saobraćajnice "Vožd Karađorđe" koja počinje od Malog Požarevca i ide preko Mladenovca, Aranđelovca, Orašja sve do Čibutkovice, što je veza sa autoputem "Miloš Veliki", dok će se u drugoj fazi raditi deo prema Ralji i Lapovu.

Podsetio je da su među projektima koji se realizuju Fruškogorski koridor, obilaznica oko Novog Sada sa dva nova mosta, Dunavski koridor, deonica Požega-Preljina odnosno završetak autoputa "Miloš Veliki", obilaznica oko Valjeva, autoput Beograd-Zrenjanin-Novi Sad, brza saobraćajnica Bački breg-Sombor-Kula-Vrbas-Srbobran-Novi Bečej-Bečej-Kikinda-Srpska Crnja.

Vesić je naveo i projekat beogradskog metroa, novi Savski most u Beogradu koji će takođe raditi Kinezi, gradski tunel koji će počinjati u Karađorđevoj ulici, a završavati kod Pančevačkog mosta, EXPO, kao i investicije u železnicu među kojima je i pruga između Novog Sada i Subotice dužine 108 km čija će izgradnja biti završena već u julu ove godine, što je godinu i po dana pre roka.

Prema njegovim rečima, ulaganje Kine u infrastrukturu dovelo je do dramatičnog skoka bruto domaćeg proizvoda te zemlje i to je nešto što se mi trudimo da postignemo.

Naveo je da je 2004. godine Kina imala 104.400 hiljade km puteva, a da su 2020. godinu završili sa 5,2 miliona kilometara.

Dodao je da je Kina 2011. godine imala 84.900 km auto-puteva da bi samo 11 godina kasnije, imala 177.000 kilometara.

Kada je reč o prugama, naveo je da je Kina 2010. godine imala skoro 52.000 km pruga a 2021. godine 103.000 km.

Vesić je istakao da je saradnja sa Kinom, osim što je dobra za našu zemlju, dobra i za kineske kompanije, pa je kineska kompanija CRIG (China Railway International Group), radeći brzu prugu kroz Srbiju, stekla sve evropske sertifikate za izgradnju pruge što znači da mogu da rade u Evropi sa svojim sertifikatima.

"Pored toga, oni su uradili svoj sistem interoperabilnosti kineskih i evropskih sistema, radeći na pruzi. Nama prugu koju Kinezi završavaju od Novog Sada do Subotice sertifikuje za standard Evropske unije (EU) holandska kompanija ‘Rikardo’, a tehnički prijem radi 'Dojče ban' tako da je to zajednički posao kineskih i evropskih kompanija", rekao je Vesić.

Podsetio je da Srbija kupuje pet kompozicija kineskih brzih vozova od kojih je jedna već stigla u našu zemlju, kao i devet kompozicija za BG voz, te dodao da svi ovi vozovi odlaze na sertifikaciju u Češku i vraćaju se kao sertifikovani vozovi po standardima EU.

"To znači da kineske kompanije imaju korist od saradnje sa Srbijom jer oni svojom tehnologijom ulaze u Evropu, preko Srbije i Mađarske, sertifikuju svoje proizvode za evropske standarde što znači da im se otvara i evropsko tržište i u tom smislu je ta saradnja važna jer je dvosmerna", rekao je Vesić.

Istakao je da zahvaljujući politici predsednika Aleksandra Vučića Srbija može da sarađuje sa različitim važnim zemljama sveta i da vodi takvu politiku da naša privreda slobodno sarađuje kako sa Kinom tako i sa EU.

S tim u vezi, podsetio je da EU naš glavni spoljotrgovinsko partner i da je naše opredeljenje da postanemo članica EU, te dodao da je i za Kinu dobro da među članicama EU ima prijatelje kao što su Srbija i Mađarska jer će to olakšati saradnju Kine sa EU, koja je važno tržište za njih.

"Očekujemo da u budućnosti nastavimo saradnju sa Kinom kada je reč o veštačkoj inteligenciji, električnim vozilima i svemu onome što je inovativnost", rekao je Vesić i dodao da Kina trenutno proizvodi oko 57 odsto globalnog tržišta električnih vozila.

Dodao je da je za Srbiju veoma važno da sarađuje sa Kinom kada su u pitanju upravljanje transportnim sistemima, projekti veštačke inteligencije, pretvaranje postojećih auto-puteva u pametne auto-puteve, jer to, kako je rekao, može da nam donese prednost u odnosu na neke druge zemlje Evrope.

Govoreći o Sporazumu o slobodnoj trgovini sa Kinom, rekao je da je on za nas posebno značajan, jer omogućava da se već od jula naši, pre svega poljoprivredni, ali i drugi proizvodi, izvoze u Kinu.

Vesić je podsetio da je ovo drugi put u poslednjih osam godina da kineski predsednik Si Đinping dolazi u Srbiju, što, kako je istakao, nije uobičajeno i govori o tome kakav ugled uživaju predsednik Vučić i naša zemlja u međunarodnim odnosima.